Annons

Smuts i kamerahuset?

Produkter
(logga in för att koppla)

Loennstroem

Aktiv medlem
Jag har en Canon D30 och var idag ute och fotograferade lite vårbilder, när jag plötsligt upptäckte att jag hade fått nåt smuts på "linsen", varpå jag gjorde ren densamma. Dock utan resultat. Jag bytte då objektiv för att se om problemet kvarstod, och det gjorde det. M a o måste jag väl ha fått in nåt smuts i kamerahuset...eller? Vad kan ha hänt annars?

Kan man/bör man rengöra huset på egen hand, eller skall man lämna in den på service? Jag bor i Stockholmsområdet och skulle gärna mottaga tips på nåt bra ställe där man kan lämna in den. Jag är även intresserad av vad en sådan service kan kosta.

Tackar på förhand.

//Tompa

Kolla ifall det ligger något litet skräp på spegeln eller på mattskivan. Oftast bara att blåsa eller putsa bort.

Ifall skräpet även kommer med på bilderna, kan det ligga på sensorn. Det finns en speciell funktion i funktionsmenyn för att öppna slutaren så att man kan komma åt sensorn. Ifall du är lite händig och mycket försiktig kan du prova att blåsa bort det, med en så'n där liten bälg. Ifall det inte går bort med det, kan det vara värt att lämna in den för rengöring.

Thomas, är skräpet skarpt i sökaren sitter det på mattskivan. Om det är skarpt, men inte syns i sökaren utan på bilden sitter det på sensorn. Skräp på spegeln brukar se suddigt ut eller inte synas alls. Skräp i objektivet brukar man inte kunna se.

Jag har för mig att Canon har en skyddande glasskiva framför sensorn, så om skräpet sitter där bör det vara lätt att få bort.
Om det sitter på mattskivan så skall du inte använda några kemikalier, man kan förstöra mattskivan i så fall. Den är gjord av plast.

Olle

ANNONS