Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Smuts på ny 30D-sensor
- Trådstartare Dykbjörnen
- Start datum
macrobild
Avslutat medlemskap
Problemet med att föra ner en pensel är att innerväggarana i spegelhuset är ofta oljiga vid tillverkningen, har man otur att nudda väggen på väg ner så kan man tillföra oljefilm på sensorn.
Köp en Hama blås och blås i första hand.
Sök på ämnet , det finns många bra trådar att läsa.
1.uppsök ett så dammfritt utrymme som möjligt
2. Håll kameran upp och ner, med bajonettefattningen neråt.
3.Blås med Hamas senaste Gummiboll ,Svart med röd bred avrundad pip (ej den gamla med spetsig pip)
Mattssons Foto i Lund har den ) 046 148500
4. Provbild för att se om skiten har försvunnit, vilket den oftast gör.
Mikael
3.Blås med Hamas senaste Gummiboll ,Svart med röd bred avrundad pip (ej den gamla med spetsig pip)
Mikael
macrobild
Avslutat medlemskap
Arne S
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Problemet med att föra ner en pensel är att innerväggarana i spegelhuset är ofta oljiga vid tillverkningen, har man otur att nudda väggen på väg ner så kan man tillföra oljefilm på sensorn.
Mikael
Instämmer i att den gummibollen är bra, köpte den för bara någon vecka sedan just på Mattssons och jag är väldigt nöjd. Men som sagt, tyvärr är den inget trollspö så nu blir det Sensor Swab i nästa vecka. Funkar inte det blir det väl Dremel som nästa steg...
macrobild
Avslutat medlemskap
Om man skall våttorka en sensor går det utmärkt med att köpa en liten flaska med sprit på Apoteket.
Pris 40:-
Själv tillverkar jag bommullstopps 1cm stora med kemisk ren bomull. (nackdel kan fastna om man inte ser till att alla lösa trådar är fast)
Rengör och därefter torkar rent med en ny ren topps.Låter bomullsbollen dansa på filterytan utan tryck
Blåser sedan med Hama gummiboll.
Nackdel: All sprit innehåller lite vatten som kan ge upphov till torkfläckar.
Krävs en viss vana att med den torra / rena topsen få bort smuts och att inte torkfläckar uppstår.
Har man väl lärt sig knepet är det ett ofarligt och billigt sätt att "tvätta" när det inte går att blåsa bort smuts.
Eftersom sensorn och aa- filtret sitter med en sealing så skall man aldrig använda för mycket vätska. Denna vätska kan krypa innanför filter framför sensorn och sensorytan om man har otur.
Det är mao filtret framför sensorn som man gör rent och inte själva sensorytan.
Mikael
Pris 40:-
Själv tillverkar jag bommullstopps 1cm stora med kemisk ren bomull. (nackdel kan fastna om man inte ser till att alla lösa trådar är fast)
Rengör och därefter torkar rent med en ny ren topps.Låter bomullsbollen dansa på filterytan utan tryck
Blåser sedan med Hama gummiboll.
Nackdel: All sprit innehåller lite vatten som kan ge upphov till torkfläckar.
Krävs en viss vana att med den torra / rena topsen få bort smuts och att inte torkfläckar uppstår.
Har man väl lärt sig knepet är det ett ofarligt och billigt sätt att "tvätta" när det inte går att blåsa bort smuts.
Eftersom sensorn och aa- filtret sitter med en sealing så skall man aldrig använda för mycket vätska. Denna vätska kan krypa innanför filter framför sensorn och sensorytan om man har otur.
Det är mao filtret framför sensorn som man gör rent och inte själva sensorytan.
Mikael
Zoso
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Mikael
Jag läste om det här problemet med oljiga bafflar på nätet så jag mailade en stor penseltillverkare och frågade om dom kände till problemet.
Svaret jag fick var att dom var medveten om det och att det var Canons fullformats sensorer som kunde ha olja på baffeln runt sensorn, jag tror dom har en varnings text om problemet med Canons fullformatare på sin hemsida nu.
Med Nikons sensorer skulle det inte vara några problem med borstarna.
mvh kent.
Anders.Student
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Canon och alla andra som tillverkar kameror med utbytbara objektiv är högst medvetna om problemet.
Det hjälper mao inte att maila till tillverkarna, lär dig att ta hand om problemet istället.
Livet blir enklare
mikael
De är nog medvetna om problemet, men är de medvetna om missnöjet?
Jag tycker inte att Canon ska skicka nya kameror med sensorer fulla med damm.
Det påverkar i allra högsta grad produktens funktion.
Om Canon börjar släppa mjukvaran som inte fungerar ska jag "lära mig att ta hand om problemet" och lägga ner tid på att göra egna mjukvaruprogram?
Jag är lite sarkastisk nu, men du förstår vad jag menar...
Dykbjörnen
Aktiv medlem
Nu har jag fått tillbaka min kamera efter att den servats på en dag hos infocare. Kan bara se två väldigt små dammkorn nu, otroligt mycket bättre än det var när jag lämnade in den. Hade vist kunnat göra en DOA-anmälan till Canon iom att det var inom 14 dagar, men det kändes osäkert när de skulle skicka en ny kamera, och det känns lite riktigt som kameran är "död", DOA=dead on arival.
Iom att jag jobbar ungefär 1km ifrån infocare så kändes det helt rätt o få den gratisservad där.
Iom att jag jobbar ungefär 1km ifrån infocare så kändes det helt rätt o få den gratisservad där.
ThomK
Avslutat medlemskap
Jag kan inte förstå att så många får så mycket skit på sensorn på dessa digitala underverk till kameror. Står ni i ett dammoln varje gång ni byter objektiv.
Jag har haft en 10D sedan dec 03 och blåser av både kamera och objektiv innan och så vitt jag kan se, så har jag aldrig drabbats av denna allvarliga digitala sjukdom.
Fast det hör till historien att jag byter inte objektiv fyra gånger i kvarten.
/Thomas..
Jag har haft en 10D sedan dec 03 och blåser av både kamera och objektiv innan och så vitt jag kan se, så har jag aldrig drabbats av denna allvarliga digitala sjukdom.
/Thomas..
Sonnaren
Aktiv medlem
Nää, så kan det ju vara. Av dina (mycket bra ) kritikbilder att döma så minskar du risken för damm på en sensor högst betydligt också genom att plåta med en M6. .....;-)).ThomK skrev:
Jag kan inte förstå att så många får så mycket skit på sensorn på dessa digitala underverk till kameror. Står ni i ett dammoln varje gång ni byter objektiv.
/Thomas..
Us
ThomK
Avslutat medlemskap
Sonnaren skrev:
Nää, så kan det ju vara. Av dina (mycket bra ) kritikbilder att döma så minskar du risken för damm på en sensor högst betydligt också genom att plåta med en M6. .....;-)).
Us
Så sant, så sant Ulf.
Men de gånger jag blir digital så har jag aldrig sett något damm på bilderna.
Men om jag förstorar bilden 200% och lusläser av densamma så kanske det finns något mikroskopiskt
dammkorn !!
/Thomas..
Zoso
Aktiv medlem
ThomK skrev:
/Thomas..
Ta en bild med minsta bländaren mot en blå himmel, du kommer bli överaskad av hur mycket skit du har på sensorn.
Jeppe
Aktiv medlem
Dykbjörnen skrev:
Hade vist kunnat göra en DOA-anmälan till Canon iom att det var inom 14 dagar, men det kändes osäkert när de skulle skicka en ny kamera, och det känns lite riktigt som kameran är "död", DOA=dead on arival.
Ohj.. då skulle jag vilja säga: Lycka till om du hade lyckats med det konststycket att få den förklarad DOA för lite damm..
ThomK
Avslutat medlemskap
Zoso skrev:
Ta en bild med minsta bländaren mot en blå himmel, du kommer bli överaskad av hur mycket skit du har på sensorn.
Om jag var ute efter att hitta fel på min kamera så skulle jag utan vidare följa din rekomendation.
Men mitt syfte med foto är att produsera bilder.
Inte att söka efter problen och fel på min kamera
för att sedan ventilera dom In Absurdum på FS.
/Thomas..
Dykbjörnen
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Ohj.. då skulle jag vilja säga: Lycka till om du hade lyckats med det konststycket att få den förklarad DOA för lite damm..
Tja, bara vad de på servicecentret skrev ..
Hej Björn,
Vist kan vi göra en rengörning åt dig men om du ligger inom 14 dagar från leverans har du rätt till en ny kamera. För att få en ny kamera kontaktar du Canon direkt och gör en s.k DOA anmälan. Annars är det bara att gå in på www.infocare.se, klicka på serviceportal och sen felanmälan verkstad så tar vi hand om resten. Alternativt kan du lämna in kameran till Bromma där detta arbete utförs. Vi finns på Gårdsfogdevägen 5D.
Så, tja, om du vill önska mig lycka till så var så god =)
Zoso
Aktiv medlem
ThomK skrev:
Om jag var ute efter att hitta fel på min kamera så skulle jag utan vidare följa din rekomendation.
Men mitt syfte med foto är att produsera bilder.
Inte att söka efter problen och fel på min kamera
för att sedan ventilera dom In Absurdum på FS.
/Thomas..
Du tar aldrig bilder med liten bländare då ?
I så fall så dröjer det nog innan du ser skiten.
Jag ser inte det här som ett stort problem heller, men det är inte roligt att sitta och klona bort dammfläckar på en massa bilder framför datorn, då gör jag ren sensorn då och då istället eftersom det är enklare.
Anders.Student
Aktiv medlem
Har 30D någon läcka i huset?
Det finns inte alls lika många klagomål på damm i 20D-s husen...
Det finns inte alls lika många klagomål på damm i 20D-s husen...