Annons

Snabb sekvenstagning med billig Canon kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

VildPer

Aktiv medlem
Hej, jag undrar vad det är som sätter stopp och gör att de inte lägger in i billigare modeller av t.ex. Canons kameror så man kan fota snabbt med sekvenstagning. Sonys NEX-5N kostar t.ex. under 5000kr med objektiv och klarar av 10 bilder/s i raw format. Den är dessutom liten vilket borde göra det hela svårare?

Vad jag undrar över är alltså vad det är som sätter stopp för Canon. Är det processorkraft, något med spegeln, har de begränsat själva för att spara krutet till de dyrare modellerna?

Jag vet att detta absolut inte är det viktigaste i en kamera, men då slutaren inte bör ha några som helst problem att hinna med undrar jag bara vad som är problemet.
 
NEX har inte särskilt stor buffert så den klarar inte 10 bps så länge. Den största anledningen till att den kan vara så snabb är dock att autofokusen låses på första bilden, och att den inte har någon spegel som ska fladdra upp och ned mellan bilderna.

Mekanik är dyrt, så det är svårt att göra en DSLR med snabb serietagning och sälja för lågt pris.
 
Okej, ja NEX har ju ingen spegel förstås. Sen beror det kanske lite smått på andra faktorer med men det var en bra tanke. Tänkte inte så mycket på mekaniken, därför jag tyckte det borde gå lättare att göra kameror med snabb sekvenstagning.
 
Okej, ja NEX har ju ingen spegel förstås. Sen beror det kanske lite smått på andra faktorer med men det var en bra tanke. Tänkte inte så mycket på mekaniken, därför jag tyckte det borde gå lättare att göra kameror med snabb sekvenstagning.

Om jag ska ha följande autofokus på min NEX-7 "klarar" den tre bilder per sekund. Anledningen till citationstecknen är att den följande autofokusen inte är så värst användbar på rörliga motiv ;)

NEX (och Sonys SLT-kameror) har också en slutare som kan ställas in med elektronisk förstaridå, vilket också hjälper till att snabba upp serietagningen. Så länge man gör saker med elektronik är det hyfsat billigt och går fort. Ska det vara mekaniskt blir det dyrt och långsammare (hyfsat generaliserat) ...
 
ANNONS