Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Snabbhet AF - 1D mk2 vs 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Laesk

Aktiv medlem
Autofokusens snabbhet o pricksäkerhet.

Ni som har båda husen eller provat å jämföra, hur upplever ni skillnaden med ett L-zoom/tele påkopplat.

Hej,

Är också intresserad av att höra upplevda skillnader dessa kameror sinsemellan.

MVH
// Henrik J, ägare av Canon 40D

Ja visst har de stått endel som snabbheten på AF i 40D-tråden, men orkar inte läsa igenom så många sidor för att hitta det.

Min erfarenhet

Har båda kamerorna. Jag tycker att 40D är ett riktigt lyft jämfört med 20D/30D. Men till MkII:ans klass fattas det en braaa bit. Min högst subjektiva bedömning (grundat på antalet skarpa bilder jag får av flygande fåglar) blir något i stil med följande: På en tiogradig skala är MKII 8 och 40D 4-5 och 20D/30D 2. Fast det är lite orättvist att jämföra 40D med en kamera som MKII.

Hej Matematik

Omar mfl kommer att känna igen det här då nedanstående är kopierat från en annan lång tråd om 1D mk III, som jag skrev för en tid sedan:

1D Mark III levererar tydligen 60% skarpa bilder, enligt ovanstående källa, för 40D gäller 42% enligt samma källa.

Någon (i annat forum) noterade att skillnaden "bara" är 18%, vilket jag då utvecklade till att egentligen vara 43% till 1D Mark III's fördel.

Men om vi nu även beaktar tiden blir det ännu roligare (för oss som har ruinerat oss på sistone :)

1D Mark III tar ju 10 bilder/sekund, således 6 skarpa bilder/sekund.

40D tar ju 6.5 bilder/sekund, vilket ger 2.73 skarpa bilder/sekund.

Detta ger då att du som fotograferar med en 1D Mark III erhåller 120% fler skarpa bilder/sekund än en 40D (6/2.73-1=120%).

Detta skrevs innan sub-mirror-fixen var känd... sen blir det bara än bättre hoppas jag :)

Mvh Procentaren

PS. Jag har även en 10D, och den jämförelsen är löjlig mot 1D Mark III. DS

ANNONS
Götaplatsens Foto