Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbhet i autofokus: hur skiljer sig 350D, 20D, 1DmarkII?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej!

Hur snabb är autofokusen på 350D jämfört med 20D och 1dmarkII? Är den märkbart långsammare? Finns det någon jämförelse att läsa på nätet någonstans?

mvh

Johnnie

Jag kan inte säga något direkt om dessa tre eftersom jag bara testat dem väldigt kort. Däremot kna jag säga generellt att autofokusprestanda är mycket mer än ren hastighet i bra förhållanden. Då är alla moderna kameror bra. Det som skiljer agnarna från vetet är andra saker och dessutom påverkar också vilket objektiv man har det hela. Dessutom är de olika kamerorna olika bra på att utnyttja de fördelar som "mer avancerade" objektiv ger fast omvänt så kräver också objektiv med hög ljusstyrka (och extremt kort skärpedjup) bättre precision i skärpan.

En intressant detelj för att illustrera ovanstående är att autofokusen i 1D har snävare toleranser än den i 20D. Mer exakt: af-systemen sätter i praktiken inte skärpan klockrent utan har ett viss spann inom vilket skärpan räknas som rätt. Detta spann är mindre på 1D än på 20D (och 350).

Andra viktiga skillnader är att fler av AF-sensorerna i 1D är av så kallad kors-typ (dvs kan känna av både horisintella och vertikala kontraster) och dessutom klarar detta med objektiv med sämre ljusstyrka (4 istf 2.8).

Allt detta gör AF-systemet på 1D till markan mycket säkrare. Detta enligt mina egna småtester men framför allt enligt samstämmiga utsagor från andra som testat de olika makerorna betydligt mer.

Ola_H skrev:
En intressant detelj för att illustrera ovanstående är att autofokusen i 1D har snävare toleranser än den i 20D. Mer exakt: af-systemen sätter i praktiken inte skärpan klockrent utan har ett viss spann inom vilket skärpan räknas som rätt. Detta spann är mindre på 1D än på 20D (och 350).

Andra viktiga skillnader är att fler av AF-sensorerna i 1D är av så kallad kors-typ (dvs kan känna av både horisintella och vertikala kontraster) och dessutom klarar detta med objektiv med sämre ljusstyrka (4 istf 2.8).
Njae, inte riktigt.

Både 350D och 20D har en korssensor på mittpunkten som används vid alla bländare. Mittpunktssensorn i 20D är dessutom även den en HP-sensor som är aktiv när den största bländaren på objektivet är F/2.8 eller bättre. Samma som för 1D-serien. Vanliga LP-sensorer har en nogrannhet runt 100% av DOF, och HP-sensorerna ska klara sig på 33% av DOF.

Dock kan 1D-serien fortfarande använda autofokus med gluggar som har en största bländare på F/8, där både 20D och 350D stannar på F/5.6.

Senast ändrad:
Ah, tack för rättelsen Peter. Kom ihåg fel och var inte tillräckligt noggrann för att kolla upp det hela.

Johnnie: LP resp HP betydet high performance respektive low performance (egentligen normal snarare än low, vilken forma skulle kalla något de tillverkar för low performance?). I princip spelar namnen ingen roll. Peter har förklarat skillnaderna.

DOF är förkortning för Depth of Focus, dvs skärpedjup. Canon har en lite lätt teknisk definition av vad just de menar med skärpedjup (och _skarp_ i allmänhet).

Mycket läsvard info (på engelska) om Canons autofokussystem finns på http://www.fredmiranda.com/forum/topic/241524 . Det är inte bara för teknikfreak utan kan verkligen lära dig utnyttja autofucusen på ett bättre sätt.

Känslan säger att den e snabbare på min 1D MarkII N som jag kör nu jämfört med 20D som jag hade tidigare. Har däremot inte gjort några vetenskapliga tester.

- Johan

dunberg skrev:
Hej!

Hur snabb är autofokusen på 350D jämfört med 20D och 1dmarkII? Är den märkbart långsammare? Finns det någon jämförelse att läsa på nätet någonstans?

mvh

Johnnie

Re: Re: Snabbhet i autofokus: hur skiljer sig 350D, 20D, 1DmarkII?

mr_rockster skrev:
Känslan säger att den e snabbare på min 1D MarkII N som jag kör nu jämfört med 20D som jag hade tidigare. Har däremot inte gjort några vetenskapliga tester.

- Johan

Jag har jämfört min 20D med en polares 1D MII (inte N), också ovetenskapligt och bygger på känslan.

I normalljus/dagsljus tycker jag inte att jag kan märka någon skillnad i snabbheten. Jag tror dock att den finns, men misstänker att den är så liten att den är mätbar men ej märkbar, dvs bråkdelar av en sekund.
Däremot upplevde jag att M II var betydligt snabbare i dunkelt ljus. Min 20D stod då och lirade fram och tillbaka lite innan den bestämde sig. M II gick i stort sett rätt omedelbart, både vid f/2.8 och f/8.

Gjorde testen med centrala fokuspunkten och med EF 100/2.8 macro vid f/2.8 och f/8.

En annan sak jag upplevde var att fokusen kändes/lät "mjukare" med gluggen på en M II.

Och sedan var det ju en del andra skillnader...

Re: Re: Re: Snabbhet i autofokus: hur skiljer sig 350D, 20D, 1DmarkII?

Arne S skrev:

Däremot upplevde jag att M II var betydligt snabbare i dunkelt ljus. Min 20D stod då och lirade fram och tillbaka lite innan den bestämde sig. M II gick i stort sett rätt omedelbart, både vid f/2.8 och f/8.

Gjorde testen med centrala fokuspunkten och med EF 100/2.8 macro vid f/2.8 och f/8.

En lite anmärkning: Autofocusen uppför sig exakt likadant (med ett givet objektiv) oavsett om bländaren är inställd på 8 eller 2.8. Det är bara maximala möjliga bländaren på objektivet som gör skillnad.

Alla objektiv hos Canon fokuserar med fullt öppen bländare för att sedan bländas ner i fotoögonblicket.

Att 1D mk2 är säkare beror dels på antalet punkter om man använder flera, fler möjligheter att hitta en bättre läsning, och dels på mjukvaran och troligen också på datorkraften. 1D mk2 har dubbla cpuer som delar på de olika uppgifterna. 20D har bara en cpu som gör allt.

Dessutom tror jag att mer krut läggs på mjukvaran och de algoritmer som handhar autofokusen i de dyrare modellerna. Sensorn och tillhörande linssystem har troligen också en viss skillnad i konstruktionen för att kunna gå upp till en minsta bländare av F/8.

Re: Re: Re: Re: Snabbhet i autofokus: hur skiljer sig 350D, 20D, 1DmarkII?

Ola_H skrev:
En lite anmärkning: Autofocusen uppför sig exakt likadant (med ett givet objektiv) oavsett om bländaren är inställd på 8 eller 2.8. Det är bara maximala möjliga bländaren på objektivet som gör skillnad.

Det är säkert helt riktigt eftersom största möjliga bländaren är öppen fram till exponeringen oavsett vilken önskad bländare man valt.

Edit: Peter vann med en minut tillgodo...

Beroende på vad den ursprungliga frågan hade för bakgrund kanske det är värt göra jämförelsen ur ett budgetperspektiv.

Jag har bara testat 20D lite kort och främst min 350D, och 20D har uppenbarligen sina fördelar i dunkelt ljus, även om man mest märker av det i vissa gränsfall. Dock, om man har en begränsad budget, så får man en avsevärt säkrare fokusering i svagt ljus om man köper det billigare huset och lämnar utrymme för ett bättre objektiv med större bländare. Med 17 - 85 IS har jag svårt att låsa fokus på en julfest med värmeljus som huvudsaklig ljuskälla, åtminstone på några meters avstånd, medan det går ganska bra med 70-200/4L, i båda fallen med blixten 430EX som bidrar med lite mönstrat ljus som autofokushjälp.

ANNONS
Götaplatsens Foto