Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbkurs i Analog kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Thury

Medlem
Hej igen :D

Nu har jag grävt fram pappas gamla analoga kamera.

Det är en Canon ft och jag undrar lite om det finns nån bra bok eller hemsida där man kan lära sig grunderna i en analog kamera ?

Verkar väldigt roligt att foto analogt och ska ut tidigt imorgon.

MvH Pontus

Det kanske kan kännas lite omständligt men för att lära sig kameran och hur bilderna blir så är det ett bra tips att skriva upp i en bok varje exponering.

Exempelvis bländare och slutare, om du över- eller underexponerar bilden, tid, datum och hur vädret är för att lära sig hur filmen ser ljuset (den gör det tyvärr inte riktigt på samma sätt som våra ögon).

Jag tror även det kan vara bra att skriva ner vad det är man vill att bilden ska visa, detta för att lära sig vad för slags bilder som funkar och inte funkar samt visa om man tänker på rätt sätt.

Som sagt så kanske det här verkar väldigt krångligt, men du kommer att få lön för mödan i form av bildförståelse.

Någon annan får gärna fylla i om det är något annat som man bör anteckna.

När det gäller svartvit fotografering så tänk på vad som är ljust och vad som är mörkt hos motivet och tänk på vilka former det ljusa och det mörka bildar, det är dessa ytor som bygger upp bilden.

En liten väldigt ljus yta måste kompenseras med en större mörk yta annars blir det obalans i bilden.

Konsumera enorma mängder bra bilder, sök dig till de klassiska fotograferna till exempel Edward Steichen, Henri Cartier Bresson, Ansel Adams, Alfred Stieglitz, August Sander, Robert Frank, W Eugene Smith, med flera. Se och lär!

Fotografi är framförallt roligt!

Angående kameran: Den verkar ha selektiv mätning (innebär att den bara mäter ljuset i en del av bilden, inte över hela (som du ser bilden i sökaren)). Tänk på att mäta mot ytor som varken är för ljusa eller för mörka.

Exempelvis så är en asfaltsväg för mörk, en grå sten är nog ganska lagom, samma med grå betong. (om du mäter mot asfalten så kan du minska exponeringen med ca 1 steg, alltså, om kameran visar rätt exponering vid 1/60 bländare 4 så sätt kameran på 1/60 bländare 5.6 eller 1/125 bländare 4)

Bra ytor att mäta mot är din hand (om du är ljushyad), något grönt eller något rött.
Oavsett vad du väljer så ska den yta du mäter ljuset mot träffas av lika mycket ljus som det motiv du ska fotografera.

Exempelvis om du står i skuggan och ska fotografera något som står utanför, i solen, så kan du inte mäta ljuset mot din handflata, den slutliga bilden kommer då bli kraftigt överexponerad.

Hej Pontus!
Sök på biblioteket etter John Hedgecoe; "Handbok i fotografering" ( orginal titel: The Photographer's Handbook)
Den är utgiven på mitten av -70talet och det passar ju bra med din fina Canon.

Hittar du den inte; kann du låna mitt ex; men den är på Norsk.

Lycka till!
mvh Erik J

Hej
Gör det inte svårt för dig. Stoppa i filmen och gå ut och fotografera. Sedan kan du kolla på bilderna och fundera över hur du ska göra det bättre. Fotografera betyder att man tar bilder och sedan funderar lite över hur det blev. Kör hårt bara.
Lycka till

fujicanon skrev:
Hej Pontus!
Sök på biblioteket etter John Hedgecoe; "Handbok i fotografering" ( orginal titel: The Photographer's Handbook)
Den är utgiven på mitten av -70talet och det passar ju bra med din fina Canon.

Hittar du den inte; kann du låna mitt ex; men den är på Norsk.

Lycka till!
mvh Erik J

Hej

Har boken i ny upplaga och där har dom lagt till lite om digital fotografering.

// Fredrik

Hej Pontus!
Trevligt att du "grävt" fram pappas analoga kamera. Du undrar om det finns någon snabbkurs.
Precis som Micke Berg skriver gör det inte för komplicerat och ta en lite bit i taget.
Tre tips vill jag komma med:
- Tidningen Foto har producerat något som heter "Systemkameraskolan" ett tryckt häfte på 80 sidor som har varit infört som artiklar i tidningen omkring 2002. Ring 042-173500 så kan du få info om denna.
- Samma tidning har också givit ut något som kallas Motivskolan.
- Boken "Foto min hobby" av Pär Lundqvist kan du säker låna på någon bibbla. ISBN 91-27-35095-9

Mvh
Rolf

ANNONS
Götaplatsens Foto