Annons

Snart dags att förnya sig?

Produkter
(logga in för att koppla)

cast65

Aktiv medlem
Hej!
Canons lösning med det stora rullhjulet på baksidan av systemkamerorna tycker jag är jobbigt. Varför inte ha som Nikon? Enklare med att bygga upp menyer och allt?
Jag hoppas att Canon ändrar det snart, varför inte ha två mindre rullhjul och knappar som t.ex. D80?

Äger själv en 350d men tänker på nästa kamera, får väl se, kanske blir det Nikon :(?

Vad tycker ni? Diskutera gärna!

//Carl

Jag fotograferar enbart på diailm med en Canon EOS 33, men har ägt EOS-1 och EOS-1n. Jag tycker Canons lösning med inmatningshjul vid avtryckaren och ett annat på kamerans baksida fungerar bra och mycket snabbt.

Anders

Det stora hjulet på baksidan var en av de absolut störsa anledningarna för mig när jag bytte från 350D till 20D.

Tycker hjulet baktill är synnerligen bra och passar mina behov ypperligt. Den dagen det hjulet tas bort den dagen blirdet sorg i mitt canonhjärta.

Canons menysystem tycker vissa är ologiskt... jag undrar hur mer logiskt det kan bli.. Inga menyer ligger i undermappar eller kategorier... dom ligger i en enda rad! uppefrån och ner ligger dom uppradade och med olika färgkategorier så att man vet vilken kategori man är i! ;ed det stora hjulet gårdet ju på mindre än en sek att hitta det man vill ialla fall efter ett tag när man veet exakt var det man vill ha ligger...

tex vill jag formatera så vrider jag bara det stora hjulet ett kvartsvarv åt vänser! Sedan minns kameran var jag var senast.. så jag som oftast bara går in i menyn för att formatera behöver aldrig svägna på hjulet eftersom det alternativet alltid kommer upp först!!! Det tycker jag är logiskt!

Nu har jag ju bara en 350D, men nästa kamera (Canon) blir absolut med ett hjul. Då jag snabbtestade en 30D blev jag mäkta förtjust över hjulet. Väldigt skönt när man kollar på de bilder man tagit!

/Andreas

Oj,, hjulet är toppen. Gillar inte Nikons lösning. Dessutom så är det smidigt att kunna välja mellan olika funktioner för just det bakre hjulet!!

Exponeringsfingret/avtryckarfingret vill iaf inte jag ha en enda mm ifrån avtryckaren när det är kritiska lägen.. och många ggr i kritiska läge så justerar iaf jag på tex exp,kompensationen flitigt värre!

MVH Niclas,

jao det där hjulet är nog en av canons större fördelar :) Men ahr man itne provat det så vet man ju inte vad man gått miste om...

Jag har både 350D och 1D Mark II N, har tidigare ägt D60 och 10D.
Jag har även testat Nikon D100 och D200..
Man vänjer sig nog efter ett tag men det man har, men hjulet tycker jag är alldeles förträffligt smidigt och skulle inte vilja vara utan det.

Vad det gäller menysystemet så var jag först lite orolig inför 1D Mark II N, men nu förstår jag inte alls varför jag var det minsta tveksam.
Jag hade i och för sig testat en bekants 1Ds Mark II och läst manualen ett antal gånger innan jag köpte min 1D2 så redan från början var det inga problem.

/Benny

Nån tycker om morsan...andre dottern

Den dan alla kamror blir lika....va fan ska vi göra då??
Tycker ni inte om Canons snurra...ja så köp nåt annat då....
I ventan på vettigare diskusioner...
Erik J

det är ju inte smycken vi pratar om utan redskap/verktyg.. som skall hjälpa oss att producera det de är till för att producera..

Klart som attan att det är viktigt att vi då också pratar om hur vertygen är formade.

När alla kameror är lika,, då borde fler börja fota i stället ha kameran bredvid klockradion vid sängen....

MVH Niclas,

De flesta har mera nytta av att förnya sig vad gäller bilden, dess innehåll, känsla, komposition och uppbyggnad. Om Nikon eller Canon har bäst system för olika funktioner spelar mindre roll. Det går att ta bra (eller dåliga) bilder med båda.

Kör Canon 30D & 1D privat och Nikon D2Xs på jobbet och personligen tycker jag Canonhusen är bättre rent användarmässigt, gillar bakre hjulet och menyerna är inte lika krångliga som på Nikonhuset

Kör både Nikon och Canon och tycker att Nikon mestadels är bättre än Canon vad gäller smart ergonomi. Men vad gäller inmatningshjulet tycker jag att den lösningen är mycket bättre än Nikons joystickslösning.

ANNONS
Götaplatsens Foto