Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SolidFörsäkring

Produkter
(logga in för att koppla)

Camotrollet

Medlem
mnordin skrev:
Expert erbjuder garanti-förlängning (2,3 eller fyra år). Är det någon som har någon synpunkt eller erfarenhet av ett sådant upplägg?

// Magnus
Garantiförlängning?

En garanti räcker väl alltid i 3 år? Jag tror personligen inte att jag hade förlängt en garanti men du kanske menar försäkring?
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nä en garnati gäller enligt konumentköplagen i 1 år för elektronik.
Sedan finns det ett producentansvar i minst 2 år. Har för mig att bevisbördan är konsumentens när det gäller producentansvar.

Men detta gäller om företaget säljer i Sverige. Det finns flera nätsäljande företag som inte följer Sveriges konsumentkplag trots att deras siter har info på svenska.

Övriga garantier är upp till företagen/återförsäljare själva.
 

FransHals

Medlem
Jag hade en försäkring på min Dynax 5D hos Solid, och den hade jag mycket nytta av när kameran blev stulen i Barcelona i juni. Nu var det förvisso så att kameran som jag ska få som ersättning, Sonys A100, inte fanns i lager hos Cyberphoto, men det är ju inte deras fel. Så jag får vänta tills vecka 38 innan jag får min kamera... Abstinensen är stor!
 

FransHals

Medlem
Jodå, den försäkringen jag hade omfattade stöld i alla fall. Jag fick en ny mot att jag betalade självrisken på 200 kronor. Allt är fixat och klart med Solid, jag väntar bara på kameran nu.

De ville ha en kopia av polisanmälan och en detaljerad beskrivning av vad som fanns i kameraväskan och hur den blev stulen.
 

felldin

Aktiv medlem
Rommel skrev:
Det stämmer bra, på en kamera är det 30 % värdeminskning per år.. Det betyder att Kamera värd 10.000 kr är värd 3430 kr efter 3 år.

Allrisk:
Går kameran sönder, förloras får du alltså tillbaka 1930 kr att köpa en ny kamera för.

Solid:
Du betalar 199 kr och får en ny modell värd 10.000. Dvs du får nästa modell!
/Stefan
Blir så trött på alla dessa försäljare som försöker lura i oss att produktförsäkringar är så bra. Att det inte skulle vara någon värdeminskning stämmer inte. Här nedan kommer ett klipp ur solids villkor:
Om reparation ej kan utföras till sådan kostnad kan i stället objekt
med motsvarande prestanda lämnas som ersättning (s.k. totalskada).
Försäkringen ersätter maximalt upp till ursprungligt inköpspris.
SOLID har rätt att avgöra om skadat objekt skall repareras eller ersättas
med ett motsvarande objekt, samt att utse motsvarande objekt.
Man får alltså inte en ny kamera för 10000kr, man får en kamera med motsvarande prestanda. Tro mig det finns otroligt många besvikna kunder efter att de fått sin vara utbytt mot en produkt med "motsvarande prestanda"

Sen kan man ju undra varför de envisas med att övertyga en om försäkringens förträfflighet? Dessutom kan man undra hur det går till när Siba och OnOff tjänar mer på solid än på den egna verksamheten (solid ägs av siba och onoff). Min slutsats är att det går in betydligt mer pengar till solid än vad de betalar tillbaka till kunderna. Därför inser man ganska snabbt att det ínte är så bra med dessa försäkringar, som en del försöker få det att framstå som.
 

felldin

Aktiv medlem
Ok, ska kanske säga mycket mer pengar än de betalar ut... Det som gör det värst tycker jag är att butikerna drar in mindre pengar på varorna än vad de gör på att sälja försäkringar. Känns som ett dåligt trick att lura av kunder pengar. Först lockar man med låga priser för att sedan "lura" på kunder försäkringar med alla möjliga konstiga argument! Som t.ex. att det inte är någon värdeminskning...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
felldin skrev:
Det som gör det värst tycker jag är att butikerna drar in mindre pengar på varorna än vad de gör på att sälja försäkringar.
Det beror på att priserna har låga marginaler. Det finns ingen som skulle bli gladare än butiksägarna om de kunde öka marginalerna.

Att folk köper tilläggsförsäkringar har 2 anledningar.
1 Domedagsprofetior. Elektronik är lite märklig för om den funkar 1 år så finns det inget som säger att det inte skall funka i 40 år. Enklare med mekanik.
2 Lathet. Man orkar inte kontrollera marknaden.
 

nutte

Aktiv medlem
Rommel skrev:
100 % säker!

/Stefan
Personligen skulle jag inte vara så säker..

En anekdot om en som polleterade(skickade) sin dyra, lätta, cykel på tåget och tecknade deras fraktförsäkring - cykeln kom bort och det visade sig att hemförsäkringen inte gällde om det fanns en annan specialförsäkring och han fick kiloprisersättning för sin cykel - några hundra istf några tusen som hemförsäkringen kunde gett (men han fick inte välja den)..

mvh/K
 

mnordin

Ny medlem
För min del lutar det åt att förlita mig på hemförsäkringen i stället för en extra försäkring.
Självrisk blir dock högre (1200:- jmf 100:) men jag har de två första åren utan värdeminskning (och år 3 till 70%, år 4 60%).
Om inget händer så kostar det mig inget extra. Med en extra försäkring på 1000-1400:- så är kostnaden garanterad!
 

red-top

Aktiv medlem
Hemförsäkring

Tänk också på, betr hemförsäkring, så gäller också, att hemmet måste vara försäkrat för ett belopp som täcker ALLTING i hela hemmet. Om försäkringsbeloppet är säg 100.000, men allt det du äger är värt 200.000, får du bara ut halva värdet - förstås minskat med avdrag för slitage och värdeminskning. Och självrisk förstås.

._/h.
 

RolandM

Aktiv medlem
Re: Hemförsäkring

red-top skrev:
Tänk också på, betr hemförsäkring, så gäller också, att hemmet måste vara försäkrat för ett belopp som täcker ALLTING i hela hemmet. Om försäkringsbeloppet är säg 100.000, men allt det du äger är värt 200.000, får du bara ut halva värdet - förstås minskat med avdrag för slitage och värdeminskning. Och självrisk förstås.

._/h.

Försäkringvärdet är det värde prylarna har för ögnonblicket d v s med avdrag för slitage, inte vad de en gång kostade att köpa in.
 

red-top

Aktiv medlem
Re: Re: Hemförsäkring

RolandM skrev:
Försäkringvärdet är det värde prylarna har för ögnonblicket d v s med avdrag för slitage, inte vad de en gång kostade att köpa in.
Jovisst, men om man har underförsäkrat enligt exemplet ovan, så är varje pryl bara försäkrad till värdet i proportion till det gällande försäkringsbeloppet vid skadan. Om hela hemmet brinner upp, och du bara har försäkrat och betalat premie för bara ena halvan, kan du självklart inte få ut mera än föräkringsbeloppet. Varenda liten sak är således försäkrad bara för sin andel av hela beloppet.

Hur ofta försäkringsbolaget kollar detta, vet jag inte, men man får väl anta, att om jag kräver 25.000 för en förlorad kamera+objektiv, och hemförsäkringsbeloppet är 100.000, så vill dom nog titta på, om du verkligen inte har övrigt för bara 75.000. Dator, platt-TV, stereo och hembio plus litet annan elektronik är kanske enbart det värt så mycket...? Lägg därtill allt annat som du har hemma. Möbler, tavlor, böcker, kläder, you name it.

Det hjälper dock heller inte att överförsäkra till säg dubbla värdet - du får ändå bara ut verkliga värdet - tyvärr...
._/h.
 
ANNONS