RolandM
Aktiv medlem
mnordin skrev:
Expert erbjuder garanti-förlängning (2,3 eller fyra år). Är det någon som har någon synpunkt eller erfarenhet av ett sådant upplägg?
// Magnus
Kommer du använda prylen om 1 år och om 2 år?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
mnordin skrev:
Expert erbjuder garanti-förlängning (2,3 eller fyra år). Är det någon som har någon synpunkt eller erfarenhet av ett sådant upplägg?
// Magnus
mnordin skrev:
// Magnus
Jag tror du tänker på reklamationstiden.Camotrollet skrev:
Garantiförlängning?
En garanti räcker väl alltid i 3 år? Jag tror personligen inte att jag hade förlängt en garanti men du kanske menar försäkring?
Blir så trött på alla dessa försäljare som försöker lura i oss att produktförsäkringar är så bra. Att det inte skulle vara någon värdeminskning stämmer inte. Här nedan kommer ett klipp ur solids villkor:Rommel skrev:
Det stämmer bra, på en kamera är det 30 % värdeminskning per år.. Det betyder att Kamera värd 10.000 kr är värd 3430 kr efter 3 år.
Allrisk:
Går kameran sönder, förloras får du alltså tillbaka 1930 kr att köpa en ny kamera för.
Solid:
Du betalar 199 kr och får en ny modell värd 10.000. Dvs du får nästa modell!
/Stefan
Man får alltså inte en ny kamera för 10000kr, man får en kamera med motsvarande prestanda. Tro mig det finns otroligt många besvikna kunder efter att de fått sin vara utbytt mot en produkt med "motsvarande prestanda"Om reparation ej kan utföras till sådan kostnad kan i stället objekt
med motsvarande prestanda lämnas som ersättning (s.k. totalskada).
Försäkringen ersätter maximalt upp till ursprungligt inköpspris.
SOLID har rätt att avgöra om skadat objekt skall repareras eller ersättas
med ett motsvarande objekt, samt att utse motsvarande objekt.
Vilket försäkringsbolag får inte in mer pengar än de betalar ut?felldin skrev:
Min slutsats är att det går in betydligt mer pengar till solid än vad de betalar tillbaka till kunderna.
Det beror på att priserna har låga marginaler. Det finns ingen som skulle bli gladare än butiksägarna om de kunde öka marginalerna.felldin skrev:
Det som gör det värst tycker jag är att butikerna drar in mindre pengar på varorna än vad de gör på att sälja försäkringar.
Personligen skulle jag inte vara så säker..Rommel skrev:
100 % säker!
/Stefan
red-top skrev:
Tänk också på, betr hemförsäkring, så gäller också, att hemmet måste vara försäkrat för ett belopp som täcker ALLTING i hela hemmet. Om försäkringsbeloppet är säg 100.000, men allt det du äger är värt 200.000, får du bara ut halva värdet - förstås minskat med avdrag för slitage och värdeminskning. Och självrisk förstås.
._/h.
Jovisst, men om man har underförsäkrat enligt exemplet ovan, så är varje pryl bara försäkrad till värdet i proportion till det gällande försäkringsbeloppet vid skadan. Om hela hemmet brinner upp, och du bara har försäkrat och betalat premie för bara ena halvan, kan du självklart inte få ut mera än föräkringsbeloppet. Varenda liten sak är således försäkrad bara för sin andel av hela beloppet.RolandM skrev:
Försäkringvärdet är det värde prylarna har för ögnonblicket d v s med avdrag för slitage, inte vad de en gång kostade att köpa in.