Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur är responsen när man plåtar med den? Sparar den snabbt, kan man snabbt zooma in, låser den sig i något läge? Seg? Jag läste någonstans att om man använder kreativa filter så sparas en original jpg också? Är det så?

Responsen är inte blixtrande, men inte heller störande, utom vid några få tillfällen. Den något diffusa känslan i avtryckaren gör det svårt att uppskatta hur lång slutarlaggen egentligen är. Jag misstänker att man på Sony valt ett extremt mjukt avtryck för att minska risken för eventuella skakningar. Lite som en tävlingspistol. Man kramar och kramar, långsamt och försiktigt, och helt plötsligt utan någon direkt mekanisk feedback smäller det.

Knapparna reagerar halvsnabbt. Som exempel; för noggrann manuell fokusering krävs att man man använder fokusförstoring, och i vissa fall 14x förstoring vilket innebär tre snabba knapptryck på C1-knappen som jag har satt till denna uppgift. Det hade varit trevligt om man hade kunnat trycka dessa knapptryck med samma snabbhet som dubbelklick på en datormus, men det funkar inte, man får trycka med typ 0,3s mellanrum. Att rota i menyerna går ungefär lika kvickt som i A77, och en gnutta långsammare än i en NEX. Man kan tycka vad man vill om menysystemet i NEX-kamerorna, men man kunde knappa omkring i dom tämligen snabbt. Som sagt, inte blixtrande reaktion, men heller inte sövande långsamt.

Jag har också fått upp "writing to card" ett par gånger när jag av någon anledning haft bråttom att kolla på bilden jag just tagit. Man kan väl gissa att kortets snabbhet (jag har f.n. ett 45MB/s Sandisk i) och rawfilernas storlek påverkar en del här.

Jag kan bekräfta att du INTE får någon orörd jpeg om du använder kreativa inställningar, det har du nog fått om bakfoten. Men om du väljer att kameran skall spara raw+jpeg så sparar kameran en orörd raw samt en jpeg med filtereffekten pålagd.

Jag har hittills inte råkat ut för någon hängning eller någon annan glitch i min A7R. Den är väldigt stabil skulle jag vilja säga. Jag hoppas dock att framtida firmwareuppdateringar kan göra kameran aningens snabbare i reaktionerna.
 
Är det någon som har hittat bra pris på 35:an, verkar ligga runt 7,5kkr, här i Sverige.

Ja, jag fick mitt för 6500:-. Japanfoto hade en rabatt om man beställde både kamera och detta objektiv. Jag hade bokat på Scandinavian men de var både sega med att få fram kameror och hade ett högre pris (ingen rabatt) på mässan där jag hämtade min kamera. SF hann inte få upp sina kameror i tid från Bankeryd vad jag förstod när jag pratade med dem på mässan.

Priserna kanske droppar lite efter jul men Sony har ju tyvär en historia av att inte arbeta speciellt följsamt mot marknaden med sin prissättning. Minns gärna hur fel A700 låg länge och väl även efter att konkurrenterna för längesedan kommit med en ny generation kameror. Sony bara vägrade sänka.
 
..............Vid fotografering finner jag responsen snabb. Däremot kan den vara lite buggig och seg när man ska titta på bilden. Trycker man på "förstora" direkt när bilden kommer upp på skärmen så kan man få felmeddelandet "unable to magnify". Väntar man en sekund så funkar det däremot. Kameran tycks alltså visa bilden medan den sparas undan på kortet. Inte optimalt, men inte direkt ett problem heller.

Man kan inte trycka på förstoringsknappen (utan att få sagda meddelande) innan displayen uppdaterats har jag märkt.

Kameran tycker jag svarar snabbt i de allra flesta situationer med undantag för att EVF:en ibland är seg att komma igång.

Hur snabbt minneskort har du? Jag har just nu ett Sandisk 45 MB/sek. Jag har flera mindre snabbare 90 MB/sek minneskort hemma. Jag ska testa när jag kommer hem. Det kanske blir ännu lite bättre sprutt med dessa. Det är säkert vettigt att åtminstone i A7r stoppa i så snabba kort det bara går att få tag i. Jag kör ju RAW+JPEG nu och det blir ju lite data (typ 50 MB per skott) att ta hand om. Lär väl bli mellan 30 och 40 med A7.
 
Skapligt brus vid låga ISO?

Ja, åtminstone a7 ger skapligt med brus även vid låg känslighet. Personligen gillar jag detta skarpt. Man har inte som till exempel Olympus fallit för frestelsen att göra CFA:n med så mycket överlapp mellan R, G och B att färgerna blir vissna.

Fotar man i råformat så går det alltid att reducera bort bruset. Men man kan aldrig få tillbaka färger från en sensor som redan från början är lågbrusig och därmed ofta även trist vad gäller färger.

.

Skapligt brus jämfört med D800E?
Skapligt brus jämfört med Pentax 645D?
Jag har svårt att se detta på bilderna hos Imaging-Resource
Menar du att Olympus är så annorlunda i DXO color response?
 
Ett paket med A7-A7R med FE35/2,8 ZA och adapter LA-EA4 skulle sitta som en smäck,till ett bra pris som A77 med 16-50/2,8 SSM.Men det är nog bara ett önsketänkande,men julafton är ju inte så långt borta så önska kan man,dessutom förtjänar A7 ett högklassigt objektiv.
 
Det är ju en sak Sony säger sig ha jobbat med åtminstone i A7r för att öka detaljeringen. Vi får väl se om det stämmer när det blir ljusare.
Uh, diffraktion är diffraktion, det är inget som Sony helt magiskt kan trolla bort.


A7/A7r har så pass bra DR (väldigt lik D800) att man kan köra den "isolöst" (d v s hålla sig vid basiso).
Antag att du vid iso 100 får värdet f/2.8 och 1/15 sek men behöver 1/125 sek för att undvika skakningsoskärpa.

Sätt kameran manuellt vid 1/125 och lyft lågdagrarna/mellantoner i rawkonverteraren istf för att sätta kameran på iso 800 i detta exempel. Resultat: Högdagrarna blir inte utfrätta och bruset aningen lägre då Camera Raw hanterar förstärkningen bättre än kamerans egen förstärkning.

Man kan tryggt med dessa kameror exponera efter högdagrarna och sedan lyfta övriga detaljer med bra resultat. Utan att bränna högdagrar.

//Lennart
Är A7an verkligen det? Jag testade lite igår, men fick mest stora blåa ytor om jag tog i alldeles för mycket. Iofs var det en .arw konverterad till .dng, men det borde väl inte göra nån skillnad?


Är det nån som vet om det går att ändra hur mycket den zoomar när man tryckt två gånger (en gång för mycket imo :\ ) på zoomknappen för att kunna ställa skärpan? Tycker den zoomar på tok för mycket ju!
O är det nån som har listat ut hur man gör för att inte börja med att max-zooma när man trycka på zoomknappen när man kollar bilder?
 
Är det nån som vet om det går att ändra hur mycket den zoomar när man tryckt två gånger (en gång för mycket imo :\ ) på zoomknappen för att kunna ställa skärpan? Tycker den zoomar på tok för mycket ju!
Själv tycker jag att den borde hoppa in direkt på 14x-läget istället för 7x. Smaken är som baken. Har du tryck en gång för mycket på zoomknappen kan du trycka ett par gånger till så hamnar du där du vill.

O är det nån som har listat ut hur man gör för att inte börja med att max-zooma när man trycka på zoomknappen när man kollar bilder?
? Min A7R zoomar i alla fall inte in max när jag trycker på C2 i visningsläget. Det går att zooma in ytterligare mha scrollhjulet bredvid C2.
 
A7/A7r har så pass bra DR (väldigt lik D800) att man kan köra den "isolöst" (d v s hålla sig vid basiso).
Antag att du vid iso 100 får värdet f/2.8 och 1/15 sek men behöver 1/125 sek för att undvika skakningsoskärpa.

Sätt kameran manuellt vid 1/125 och lyft lågdagrarna/mellantoner i rawkonverteraren istf för att sätta kameran på iso 800 i detta exempel. Resultat: Högdagrarna blir inte utfrätta och bruset aningen lägre då Camera Raw hanterar förstärkningen bättre än kamerans egen förstärkning.

Man kan tryggt med dessa kameror exponera efter högdagrarna och sedan lyfta övriga detaljer med bra resultat. Utan att bränna högdagrar.

//Lennart

Precis det här funderade jag på igår när jag tittade på bilderna, av en trubadur i en kolkällare, jag precis hade tagit. Rätt logiskt egentligen- bruset förstärks elektriskt av sensorn vid högre ISO men LR förstärker (det lägre) bruset digitalt så länge det finns dynamik kvar. Kan man inte ta fram ett typsikt värde över hur mycket dynamik kameran har och underexponera konstant när det är mörkt ute?

Jag är inte jätteimponerad över steget i "brusförbättring" från A850 till A7.
 
Kan ingen ta några iso 3200 bilder med ett 28 bl 22 och kasta upp raw+jpg-filerna? Känns lite oroligt avseende kantskärpa kan jag tycka...
 
..............Är det nån som vet om det går att ändra hur mycket den zoomar när man tryckt två gånger (en gång för mycket imo :\ ) på zoomknappen för att kunna ställa skärpan? Tycker den zoomar på tok för mycket ju!
O är det nån som har listat ut hur man gör för att inte börja med att max-zooma när man trycka på zoomknappen när man kollar bilder?

Men den zoomar väl inte max. Det ser du ju om du vrider på bakre ratten (zoom-ratten). Den kan man ju alltid vrida på om man vill om man inte vill trycka upprepade gånger på knappen..
 
Jag vill se hur det blir. Det är ju just det, jag vet inte vad jag kan förvänta mig och vill därför se. Det är väl inte så svårt att förstå. Bättre att se innan köp än att bli besviken efter...
Finns det nån kamera som ser bra ut på bländare 22 och iso 3200 oavsett objektiv? Vad förväntar du dig, blir du besviken om det inte blir en kristallklar bild?
 
Senast ändrad:
Jag har testat en del vid högre ISO. Det blir bättre på ISO 3200 än ISO 800 och +2 I Lightroom med min D800E. Om A7R beter sig på samma sätt vet jag såklart inte dock.
 
Skapligt brus jämfört med D800E?
Skapligt brus jämfört med Pentax 645D?
Jag har svårt att se detta på bilderna hos Imaging-Resource
Menar du att Olympus är så annorlunda i DXO color response?
Jag bryr mig föga om vad Imaging-resource och DxO tycker utan tittar istället på mina egna bilder. Med perfekt våglängdsanpassade studioblixtar kan vad som helst se bra ut, medan man får helt andra resultat i befintligt ljus.

Kan ingen ta några iso 3200 bilder med ett 28 bl 22 och kasta upp raw+jpg-filerna? Känns lite oroligt avseende kantskärpa kan jag tycka...
Med vilket objektiv? Kantskärpan beror på en mängd olika saker.
 
Själv tycker jag att den borde hoppa in direkt på 14x-läget istället för 7x. Smaken är som baken. Har du tryck en gång för mycket på zoomknappen kan du trycka ett par gånger till så hamnar du där du vill.
Nu är jag bara lite nyfiken, men varför vill man zooma så mycket? Man ser ju mer än tillräckligt bra var skärpan ligger på första zoom-nivån. O redan där har man ju problem med massa kameraskak som gör att det är jobbigt att kolla i sökaren. :p

? Min A7R zoomar i alla fall inte in max när jag trycker på C2 i visningsläget. Det går att zooma in ytterligare mha scrollhjulet bredvid C2.
Men den zoomar väl inte max. Det ser du ju om du vrider på bakre ratten (zoom-ratten). Den kan man ju alltid vrida på om man vill om man inte vill trycka upprepade gånger på knappen..
C2-knappen zoomar in max o hjulet brevid funkar bara som zoom efter jag tryckt på C2-knappen. Den o alla andra rattar byter bara bild om jag inte tryckt C2 innan. :\
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS