Annons

Sony 200-600 - Är skärpan normal?

Produkter
(logga in för att koppla)

krisljungberg

Aktiv medlem
Testade mitt nya 200-600 för första gången idag! Har gått igenom fotona från idag och upplever att den är rätt soft/oskarp på 600. Jag vet inte om det här resultatet är normalt? Ni som har eller har haft det här objektivet får gärna skriva era egna tankar. :D

Samtliga foton är tagna handhållet med slutare 1/640. Lägger först upp originalfotot som är en JPEG konverterad från RAW i Lightroom där standardskärpan är applicerad (40), som jag alltid har på alla foton. Även på alla foton jag tog med Nikon 200-500.

Ett original och sen samma bild med 100% crop.
 

Bilagor

pdahlen

Aktiv medlem
Ja det där var en väldig skillnad! Fan alltså, kan det vara något fel på objektivet? Eller är det några inställningar jag kan göra?
Det enda du kan påverka är skakningsoskärpa samt att AF punkten sitter fel, har du använt en punkt? Björn Thundal skickade in hus och objektiv till Sony, men tror det var 100-400 han har
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Sätt kameran på ett stativ och slå av stabilisering, testa att fota något på 600mm läge med hyfsat kort slutartid. Är objektivet som det ska borde det bli skarpt. Du kan ju testa att fota samma sak på frihand och jämföra om det är stabilisatorn som spökar (gissar) eller om det är något skumt med linserna i objektivet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Testade mitt nya 200-600 för första gången idag! Har gått igenom fotona från idag och upplever att den är rätt soft/oskarp på 600. Jag vet inte om det här resultatet är normalt? Ni som har eller har haft det här objektivet får gärna skriva era egna tankar. :D

Samtliga foton är tagna handhållet med slutare 1/640. Lägger först upp originalfotot som är en JPEG konverterad från RAW i Lightroom där standardskärpan är applicerad (40), som jag alltid har på alla foton. Även på alla foton jag tog med Nikon 200-500.

Ett original och sen samma bild med 100% crop.
Du kanske ska försöka att gå upp lite i ISO så du får en slutartid på minst 1/1000 när du är uppe på 600mm.

Jag har en kompis som har samma objektivmodell och säger också att hans objektiv är lite soft. Om jag har förstått det rätt så brukar han efterskärpa med Topaz.

Nedan ser du en länk till en test Cameralabs gjort av Tamrons 150-500mm telezoom. I den på sid 2 som länken går till finns MTF-diagram för de flesta av de telezoomar som finns nu för E-mount (den sista Tamron 150-600mm är för DSLR med adapter bara som en jämförelse).

Tamron 150-500mm f5-6.7 Di III VC review | Cameralabs

Jag har ju ett nytt Tamron 150-500mm och flera testare som jämfört dessa har skrivit att de i mycket tyckt de vara likvärdiga och en del har t.o.m. menat att de tyckt Sonys är lite bättre i den långa änden.

Jag vet dock inte om alla testare faktiskt begripit sig på Tamron-objektivets stabilisering fullt ut för det har nämligen tre lägen till skillnad mot Sony som har två. Det kan ju vara så att de även satt Tamron-objektivet i läge ett som är rätt mediokert i jämförelse med läge tre som är smått fantastiskt.

Jag skickar några bilder som jag tagit som en jämförelse. Mina bilder är efterbehandlade i Photolab 5. De är tagna allihop på 500mm men på varierande avstånd från kortast kring 20 meter till 100 meter. Alla tagna med F8 1/2000 och ISO 400.

Alla bilder är tagna handhållet i stabiliseringsläge tre.

Klicka för att förstora


DSC08870_4K_.jpg
4K 20 meter beskuret


DSC08853_4K_.jpg
4K 20 meter beskuret

DSC08891_4K_.jpg
4K ca 100 meter full bild

DSC08891_4K__1.jpg
4K ca 100 meter beskuret
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Jag tycker det kan vara svårt att göra jämförelser med fåglar. Föreslår att du tejpar upp en hundralapp (om du nu har någon kvar) och fotograferar den på lämpligt avstånd så att det med förstoring kan granska linjerna i ögat på Greta. Då kan du jämföra olika brännvidder jag kan också skicka en bild under samma förhållande med Z6 och 200-500. Använd kort tid så det inte är någon skakningsoskärpa samt en punkt AF
 

Androbosso

Medlem
Inte samma objektiv men fotade med Sigma 150-600 contemporary och det gav liknande resultat när jag var längre bort från objektet jag fotade. Kom jag närmre fåglar etc så blev det betydligt skarpare. Kanske bara svårt för kameran att sätta den kritiska fokusen om man är för långt bort?
 

gunte

Aktiv medlem
Kör med Tamron 150-600 men aldrig på full öppning, blända ner ett snäpp till 7,1 så ser du nog en förbättring. Gör som Peter sagt, testa en upptejpad sedel med olika bländare. Sen spelar ibland ljus och andra yttre omständigheter roll.
Kör mycket med 1,3 x på D500 och det duger bra för mig.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Steve Perry på YouTube har lagt in en video där han säger att varmluft i motljuskyddet när det är kallt ute kan sabba skärpan.
Faktiskt sett den där videon, men tänkte inte alls på det idag. :D Men jag hade ju varit ute ett par timmar och såg ingen förändring på skärpan över tid. Vet inte hur mycket varmluft som skapas i motljusskyddet. :p Kan förmodligen inte skylla på det.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det enda du kan påverka är skakningsoskärpa samt att AF punkten sitter fel, har du använt en punkt? Björn Thundal skickade in hus och objektiv till Sony, men tror det var 100-400 han har
Jag tror att man kan bortse från statiska fokuspunkter om det var det du menade. Med de nya husen och Real Time Tracking aktivt med säg Expand Flexible Spot och AF-C aktivt (jag har helt slutat med AF-S t.o.m. i single shot) så är det bara att låsa fokus på "birds eye" eller om man inte har det så på exv.
huvudet på fågeln.

Med spegellöst finns inget att justera i husen (om man inte kör vissa adapters och gamla objektiv som i värsta fall gör om din spegellösa till en gammal DSLR). Jag hade själv inne min gamla A7 III hos Scandinavian då mitt första 24-105mm G felfokuserade starkt. Detta var ur en tidig "batch" med senare kända fokusproblem. Jag pratade själv med teknikern som just sade att det inte finns något att justera överhuvudtaget i Sonys spegellösa hus.

Jag har även sett exempelbilder där 200-600-objektivet varit klart ocentrerat men det borde väl vara undantaget och inte regeln. Jag tycker annars det vore konstigt om det väldigt populära 200-600-objektivet inte skulle hålla minst samma klass som mitt Tamron 150-500mm över motsvarande brännvidder. En del har t.o.m. skrivit att Sony-objektivet skulle varit minst lika bra och bättre åt den långa änden. Det kostar ju trots allt var 7-8000 mer. Det finns ju dessutom massor med exempel på fotografer som lyckas ta tekniskt jättefina bilder med detta Sony-objektiv. Det låter ju som att det är objektivet som är felaktigt.

Jag tycker dock TS gott kan testa i hyfsat ljus på säg 1/2000 och några snäpp högre ISO eftersom det är rätt riskfritt att gå upp i ISO idag, förutsatt att man tar hand om ev. brus också med Topaz Denoise eller DXO Deep Prime.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Jag ska testa lite mer imorgon, både inomhus med stativ och utomhus handhållet med högre iso och slutartid. Tror vädret kommer vara dåligt imorgon dock så vi får se vad det blir av det. Återkommer!
 
ANNONS