Annons

Sony 200-600 - Är skärpan normal?

Produkter
(logga in för att koppla)

krisljungberg

Aktiv medlem
Ser riktigt bra ut, har du ändrat något? eller har du bara haft medvind idag?
Nae, 1/1250s som slutartid och ISO upp till 1250. Läste om någon fotograf som hade 200-600 och detta var hans standard-settings även för stillasittande fåglar.

Vet inte om Zone AF har någon fördel. En fördel för mig är ju att jag ser vilka fokuspunkter som är i arbete i realtid med uppdateringar hela tiden. Ganska fint faktiskt. Kanske blir krångligt om det är flera fåglar i omlopp dock och man vill fokusera på en enskild. :p
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Men jag känner mig lite lugnare i att objektivet antagligen inte är "trasigt", men att det kanske finns viss variation ändå. Vissa får det där lilla extra, andra får det inte? En del är grymt stabila på hand, jag kanske inte är det och behöver således korta ner slutartiderna mer än nästa person. Vem vet. :p
 

Ronny Olsson

Aktiv medlem
Tycker det ser helt ok ut :)
Försök köra flexibel S på stilla motiv
Jag tror faktiskt mycket av dina mera oskarpa bilder som du visat är fokusmissar
och det har dom flesta kamerasystemen med olika objektiv med ;)
Lätt att visa den superskarpa bilden men dom andra 20 då ?? :D

Ta det från en som är en mästare på att försöka hitta fel på nyinskaffade grejor
Jag förstår inte vara man helt enkelt inte bara njuta lite mera av sina nya grejor utan försöka hitta felen ,, fel finns alltid och 200-600 är ett bra objektiv
men det är varken en 600f4 eller 400 f2.8 , dock så är det mellan 120-140k billigare i pris :D

Sedan kanske inte man skall förvänta sig att en 200-600 kontra 600 f4 skall prestera lika på större avstånd som ex 20-50m vidöppen så är det
det är därför en 600f4 kostar 165000 :-

Bara testa och experimentera olika inställningar
men försök att hålla dig en bit över 1/1000 om du kör handhållet
även om iso sticker iväg ,, bruset är lättare att göra något åt

Ronny
 

Ronny Olsson

Aktiv medlem
Men jag känner mig lite lugnare i att objektivet antagligen inte är "trasigt", men att det kanske finns viss variation ändå. Vissa får det där lilla extra, andra får det inte? En del är grymt stabila på hand, jag kanske inte är det och behöver således korta ner slutartiderna mer än nästa person. Vem vet. :p
Här kommer väderförhållade in vind ,ljus , värmedaller osv
det där lilla extra kommer vid rätt förhållande och fint ljus
Det kommer :)
Vet inte hur många gånger jag varit ute och kommit hem och blivit besviken på bildkvalite och fokusmissar osv , för att nästa gång så blir det rätt ok ;)

Funkar det inte på fåglar så får du helt enkelt köra sländor :D

Sony ILCE-9 FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS + 1.4X Teleconverter

Ronny
 

Bilagor

Senast ändrad:

krisljungberg

Aktiv medlem
Tycker det ser helt ok ut :)
Försök köra flexibel S på stilla motiv
Jag tror faktiskt mycket av dina mera oskarpa bilder som du visat är fokusmissar
och det har dom flesta kamerasystemen med olika objektiv med ;)
Lätt att visa den superskarpa bilden men dom andra 20 då ?? :D

Ta det från en som är en mästare på att försöka hitta fel på nyinskaffade grejor
Jag förstår inte vara man helt enkelt inte bara njuta lite mera av sina nya grejor utan försöka hitta felen ,, fel finns alltid och 200-600 är ett bra objektiv
men det är varken en 600f4 eller 400 f2.8 , dock så är det mellan 120-140k billigare i pris :D

Sedan kanske inte man skall förvänta sig att en 200-600 kontra 600 f4 skall prestera lika på större avstånd som ex 20-50m vidöppen så är det
det är därför en 600f4 kostar 165000 :-

Bara testa och experimentera olika inställningar
men försök att hålla dig en bit över 1/1000 om du kör handhållet
även om iso sticker iväg ,, bruset är lättare att göra något åt

Ronny
Du ska säga att det ser bra ut och lugna mitt sinne! :D

Jag förväntar mig inte egentligen att det ska vara lika bra som en prime för 100.000, ville bara att det skulle nå någon slags normalnivå som jag kände mig nöjd med. :D
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nae, 1/1250s som slutartid och ISO upp till 1250. Läste om någon fotograf som hade 200-600 och detta var hans standard-settings även för stillasittande fåglar.

Vet inte om Zone AF har någon fördel. En fördel för mig är ju att jag ser vilka fokuspunkter som är i arbete i realtid med uppdateringar hela tiden. Ganska fint faktiskt. Kanske blir krångligt om det är flera fåglar i omlopp dock och man vill fokusera på en enskild. :p

Tveksam till Zone AF för då förlorar du AF över hela motivytan. Med Zone gör du din spegellösa till en korkad DSLR. Känns inte som ett optimalt val.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Du ska säga att det ser bra ut och lugna mitt sinne! :D

Jag förväntar mig inte egentligen att det ska vara lika bra som en prime för 100.000, ville bara att det skulle nå någon slags normalnivå som jag kände mig nöjd med. :D
Jag är förvånad över att ett 200-600mm inte är bättre i dina händer. Jag tycker du ska sluta med fåglarna och istället prövar med ett stativ för det är enda sättet att sätta normalläget. Upp med stativet allt annat är blaj och tyckande faktiskt. Sen kan du ta det från där. Empiri är empiri.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Jag kanske är yrkesskadad då jag jobbar med test men varför gör inte TS som han blivit uppmanad flera gånger.
Testa ordentligt!
Stativ, kort slutartid.
Tydlig motiv, både centrerat och kant.
Bra ljus.
Jobba igenom bländarlägena och brännvidderna enligt ett schema.
Titta på bilderna direkt ur kameran och efter efterbehandling.
NU kan du avgöra om du har ett oskarpt objektiv.

Alla andra försök att testa är odugliga.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Du har fel.
Det är kontrollerade testförhållanden som avgör om du har ett oskarpt objektiv eller inte.
Sen får du fotografera hur mycket du vill handhållet eller fothållet eller vad som.
1. Lugna ner dig lite. Lägg märke till ":p"-emojin. Den betyder att du inte ska ta det på blodigt allvar.

2. Jag har ju redan skrivit att jag inte har tillräckligt bra ljus i min lägenhet för att göra ett bra test. Sen vet jag inte i vilken del av världen du bor i men här i Norrköping har det varit rätt pissigt väder i en vecka nu med väldigt få ljusglimtar. :) Jag gör gärna ett vettigare test när tillfälle ges.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej fan, jag har aldrig några uv-filter på mina objektiv.
Du behöver ta reda på om det är något fel på ditt objektiv nu och då behöver du faktiskt utgå från ett stabilt läge på ett stativ och där är Gunnar och jag helt eniga. Annars riskerar du att ta en massa bilder som faktiskt riskerar att bli tekniskt sett onödigt dåliga. Det är många fotografer före dig som gjort det misstaget.

Tycker fortfarande att det låter konstigt att det inte skulle fungera till din belåtenhet rakt av med ditt 200-600mm. Jag kan säga att jag aldrig haft samma känsla med mitt nya Tamron. Tvärtom blir jag ofta helt förbluffad över hur bra det faktiskt är och så har det varit från dag ett. Jag har inte och har aldrig haft de problem du beskrivit och jag har svårt att se att du skulle behöva ha dessa problem om det där objektivet faktisk är OK. Hade detta varit ett fel eller en svaghet "by design" så skulle nog världen vetat om det för länge sedan.

Eftersom du ju är van från ditt 150-500mm Nikon eller vad det var du hade och det funkade för dig med detta så tycker jag det låter konstigt att du inte skulle kunna hantera ditt nya objektiv som det förtjänar.

Jag vet inte vilket kamerahus du använder men ända sedan jag började använda mitt A7 III-hus så har jag uteslutande använt AF-C även till single shot. Nu använder jag alltid tracking och Bird Eye AF med min A7 IV (även vid single shot) och det missar ytterst ytterst sällan. Även A7 III funkade bra även om den inte kan mäta sig med den senaste AF-generationen i A1 och A7 IV. Till flygande fågel använder väl många tracking med fokusområde Wide och i övrigt rekommenderar ju exv. Mark Galer sedan 3-4 år tillbaka tracking med Flexible Spot. Till skillnad från mycket annat har ju den egenskapen att den fokuserar på det som rör sig i bild, så den hittar ofta rätt helt automatiskt.

Det finns en väldig massa kombinationer tracking/ej tracking med alla olika fokusområden och en del av dessa finns där av historiska skäl man är inte alltid optimala om det är fålar du vill plåta. Använder man tracking så behöver man inte heller gå vilse med statiska fokuspunkter som ligger fel. Jag har slutat använda sådana också då det är lätt att de hamnar fel av misstag och de tar dessutom alldeles för lång tid att använda på snabbrörliga motiv.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Du behöver ta reda på om det är något fel på ditt objektiv nu och då behöver du faktiskt utgå från ett stabilt läge på ett stativ och där är Gunnar och jag helt eniga. Annars riskerar du att ta en massa bilder som faktiskt riskerar att bli tekniskt sett onödigt dåliga. Det är många fotografer före dig som gjort det misstaget.

Tycker fortfarande att det låter konstigt att det inte skulle fungera till din belåtenhet rakt av med ditt 200-600mm. Jag kan säga att jag aldrig haft samma känsla med mitt nya Tamron. Tvärtom blir jag ofta helt förbluffad över hur bra det faktiskt är och så har det varit från dag ett. Jag har inte och har aldrig haft de problem du beskrivit och jag har svårt att se att du skulle behöva ha dessa problem om det där objektivet faktisk är OK. Hade detta varit ett fel eller en svaghet "by design" så skulle nog världen vetat om det för länge sedan.

Eftersom du ju är van från ditt 150-500mm Nikon eller vad det var du hade och det funkade för dig med detta så tycker jag det låter konstigt att du inte skulle kunna hantera ditt nya objektiv som det förtjänar.

Jag vet inte vilket kamerahus du använder men ända sedan jag började använda mitt A7 III-hus så har jag uteslutande använt AF-C även till single shot. Nu använder jag alltid tracking och Bird Eye AF med min A7 IV (även vid single shot) och det missar ytterst ytterst sällan. Även A7 III funkade bra även om den inte kan mäta sig med den senaste AF-generationen i A1 och A7 IV. Till flygande fågel använder väl många tracking med fokusområde Wide och i övrigt rekommenderar ju exv. Mark Galer sedan 3-4 år tillbaka tracking med Flexible Spot. Till skillnad från mycket annat har ju den egenskapen att den fokuserar på det som rör sig i bild, så den hittar ofta rätt helt automatiskt.

Det finns en väldig massa kombinationer tracking/ej tracking med alla olika fokusområden och en del av dessa finns där av historiska skäl man är inte alltid optimala om det är fålar du vill plåta. Använder man tracking så behöver man inte heller gå vilse med statiska fokuspunkter som ligger fel. Jag har slutat använda sådana också då det är lätt att de hamnar fel av misstag och de tar dessutom alldeles för lång tid att använda på snabbrörliga motiv.
Lägg upp några oredigerade fågelbilder eller bilder på andra djur som du tagit med din Sony A7 IV + 150-500 Tamron. Hade varit intressant att se.

Ni andra får gärna också lägga upp oredigerade foton ni tagit med era 200-600 så jag har något att utgå ifrån. Blir så nyfiken på hur pass skarpa och fina bilder ni får till eftersom några av er verkade tycka att t.ex fotografierna på haren jag la upp igårkväll inte var acceptabel skärpa.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Äh, vi är tillbaka på ruta ett. Var ute vid Leonardsberg idag för att fota lite. Jag vettefan. Tycker allt bara ser soft ut. Till och med närbilderna på fåren.

Ska man inte kunna fota en sädesärla på några meters avstånd?! :(
Tycker lärkan och sädesärlan är soft, de övriga tycker jag ser bra ut. Hur bred fokus har du kan den ha satt fokus utanför småpippin?
 
ANNONS