Annons

Sony A100 - Backfocus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Da´Russian Stallion

Aktiv medlem
Verkar som jag har fått lite backfocus på min kamera. Har införskaffat ett begagnat KM 17-30m.m. F.2.8-4. Och det märks tydligast med det objektivet. Mitt 50m.m f.1.7 verkar ligga helt rätt medan mitt 28-135 f.4-4.5 också ligger lite fel.

Beror detta på kamerahuset eller på objektivet och hur testar jag detta på ett bra sätt? Skulle uppskatta lite hjälp :)
 
Verkar som jag har fått lite backfocus på min kamera. Har införskaffat ett begagnat KM 17-30m.m. F.2.8-4. Och det märks tydligast med det objektivet. Mitt 50m.m f.1.7 verkar ligga helt rätt medan mitt 28-135 f.4-4.5 också ligger lite fel.

Beror detta på kamerahuset eller på objektivet och hur testar jag detta på ett bra sätt? Skulle uppskatta lite hjälp :)

Bra instruktion finns på den här sidan.

För att testa gör så här.

Ladda ner den här bilden och skriv ut på en bra skrivare.

Sätt upp bilden på en vägg.
Sätt kameran på stativ i samma höjd som bilden och i 45 graders vinkel. justera så att avståndet mellan filmplanet och strecket i mitten är 1,5 ggr brännvidden, t.ex. om du ställer in objektivet på 30 mm. så ställ kameran på 45 cm. avstånd (eller längre ifrån om det ligger innanför närgränsen).

Belys papperet väl med en kraftig lampa.

Fotografera på låg ISO och i A-läge med objektivets största bländare.
Fokusera med spot-fokus exakt mitt på strecket.

Sen är det bara att titta på bilden om just den kameran tillsammans med det objektivet fokuserar rätt.

Om det är fel och du ska avgöra om det är kameran eller objektivet som felar så behöver du flera kameror och/eller flera objektiv. Använd exakt samma inställingar och metod med två olika kameror och samma objektiv och jämför, eller prova med flera olika objektiv på samma kamera.


/Mats
 
Tack för ett snabbt svar Mats. Ska testa detta så fort jag får tillfälle och rapportera om hur det gick. Ska man skriva ut testbilden på ett A4 papper? Eller A3? Borde ju spela en viss roll.
 
Hej
Här är en annan test som jag använt bla när min A100 hade BF (reparerades av genom ziger, var fel på en AF sensor) funkar bra!
http://focustestchart.com/focus21.pdf
Skrivs ut på A4 (sista sidorna)
Har en 17-35 2.8-4 (antar att det är de du menar)
Han jag köpte det av påstog att dessa har en hög felfrekvens. Han bytte 3 st innan han var nöjd. Vet inte om det var försäljarsnack eller sant?? Kanske som CZ 16-80???
 
Tack för ett snabbt svar Mats. Ska testa detta så fort jag får tillfälle och rapportera om hur det gick. Ska man skriva ut testbilden på ett A4 papper? Eller A3? Borde ju spela en viss roll.

Funkar bra med A4. Området du ser av bilden blir ändå så litet att du inte har nytta av större format. linjerna kommer ju tätare på A4 så det är bättre.

Egentligen ska det ju vara en vektorbild, men för det här syftet duger denna jpegfil alldeles utmärkt.


/Mats
 
Blev lite förvirrad när jag läste detta på en annan sida:

"Also note that these focusing problems are never a lens problem but always a camera problem! Auto-focus is a feedback loop, and the camera will move the lens to what it considers the best focus. If you had a lens with a slightly misadjusted focusing barrel, the camera would simply move the lens further or less far to achieve an in-focus image."

Källa: http://www.mhohner.de/sony-minolta/faq.php#backfocus

Om detta stämmer så är det alltså alltid kamerahuset detta beror på och inte på linsen? Isf borde väl effekterna va samma oavsett vilken lins man använder? (vilket jag inte upplever)
 
Jag tror det är objektiven som spökar om 50mm f 1,7 är rätt.. Därför ligger skärpan rätt med 50 mm f1,7 så är det nog ok med kameran.. Men detta är enbart en gissning. Men med f1,7 är det betydande kinkigare med att skärpan är rätt än med f4-4,5 tex.. Så jag tror objektiven.

Men det kan du ju kolla via låna nått objektiv mer och testa med.. Är flera moderna nyare objektiv åt skogen så.. Reparera eller köp en ny kamera.. En Beg A550 rekomenderas varmt..
 
Finns det något ställe i Sthlms området där man kan justera minolta objektiv? Om detta är svindyrt så kanske det är bättre att satsa på ett nytt objektiv?
 
Jag har haft ganska mycket strul med A100 till slut gav jag upp, men har dock justerat min af-sensor själv.

På vilket avstånd har du provat 50 1.7? på 5-7m kommer du garanterat ha BF. medans det fungerar perfekt från närgräns till ca 1-1.5meter. jag har provat 3 olika 50mm 1.7 alla med samma resultat.
 
Jag har haft ganska mycket strul med A100 till slut gav jag upp, men har dock justerat min af-sensor själv.

På vilket avstånd har du provat 50 1.7? på 5-7m kommer du garanterat ha BF. medans det fungerar perfekt från närgräns till ca 1-1.5meter. jag har provat 3 olika 50mm 1.7 alla med samma resultat.

Har inte testat på 5-7 meter, men på 1-2 meter verkar den iaf helt perfekt, har haft den ett par år nu och inte märkt av någonting med den linsen iaf. Men med 17-30 som jag precis skaffade märks det så sjukt väl. Hur justerar jag AF-sensorn själv?
 
Har haft samma problem själv med en cz 16-35. Skickade tillbaka den och köpte en ny i London förra veckan.....samma sak. Provade med ett splitter nytt a700 hus....samma sak??
Mailade Sony i London:

Hello Andrew

Same problem with the lens I bought from you, still back focuses.

Sony here in Sweden says it can be both the camera and the lens. They say if it is the body and they calibrate it for this lens, it won’t focus correctly with the other lenses I have and that’s the way it is?? They wouldn’t listen to my argument that this lens is a “top of the line” lens and also a former flagship camera body (a700). I won’t accept this as all my equipment is Sony and should work in harmony. They also say the 1635z has it’s shortcomings, and I told them I agree (vignetting, depth of field, flare and even focus falloff further away from the centre) but it should focus spot on with no exception if I use the centre spot focus area. This is not a shortcoming but a fault.

Another camera workshop says this isn’t the case, it is possible to calibrate both the body and the 16-35 and the body still will be “spot on” with my sal 24-70z, sal 70-200g and also the sal 50 2.8 macro.

Which do you believe? I don’t know.

Hopefully you can enlighten me on this matter.

Dom svarade:

The lens must be returned for checking and adjustment of the body. The lens is not the adjusted part.



Once the adjustment is made in the algorithm of the camera AF it is used every time that lens is attached. It is ignored for other lenses, so this is not a factor.



The lens has an encoder chip that has the preference saved to it. When the camera and lens are used in conjunction the adjusted setting bias is used.



Technical Field Sales Manager, Imaging

Sony United Kingdom and Ireland

Så jag får väl skicka in huset och objektivet och hoppas att dom kan sin sak......
 
Frågan är om detta täcks av någon sorts förlängd garanti? Jag menar, mitt kamerahus är inköpt 2006, det är knappast nån garanti kvar, och det kan inte vara billigt att betala för en sådan service själv. Får väl lära mig att köra MF :(
 
Jag vet inte hur allvarliga focus problem du har, men i mitt fall har jag accepterat att det tyvärr inte blev bättre än så på A100, min bror har en a350 som även den visat vissa problem med 50mm1.7 och BF
 
Preliminära tester

Har nu gjort lite ovetenskapliga tester. Har använt mig av en bok (roligaste boken ja kunde hitta i bokhyllan) och en tumstock. Har jämfört två objektiv 50mm f1.7 och 17-30 m.m f.2.8-4 @17m.m. Har hela tiden fokuserat på S:et i "Samlevnad" med utsnittet att S:et precis ska få plats i mittersta fokuseringsrutan i sökaren. Bokens kant tangerar linjalen där det står "15" med röd text. Kameran har stått på stativ. Här kommer resultaten som jag tror talar för sig själva:

KM 17-30m.m F.2.8-4
http://img816.imageshack.us/img816/6410/17mmf28.jpg

Minolta Maxxum 50m.m F.1.7
http://img571.imageshack.us/img571/2149/50mmf172.jpg

Det är tydligt att fokus för vidvinkelobjektivet hamnar alldeles för långt bakom motivet. Zoomar jag ut till 30mm F.4 så ligger den nästan helt rätt dock. Vad man ska tolka utav detta har jag ingen aning om.
 
Verkar som jag har fått lite backfocus på min kamera. Har införskaffat ett begagnat KM 17-30m.m. F.2.8-4. Och det märks tydligast med det objektivet. Mitt 50m.m f.1.7 verkar ligga helt rätt medan mitt 28-135 f.4-4.5 också ligger lite fel.

Beror detta på kamerahuset eller på objektivet och hur testar jag detta på ett bra sätt? Skulle uppskatta lite hjälp :)

Jag skulle nog lyssna på Mayros förslag och köpa ett nytt kamerahus. Jaghar själv haft svåra problem med ett antal objektiv med äldre kamerahus och de problemen löste sig faktiskt med A550 som han föreslog dig. Den har ett helt annat AF-system än den kamera du nu har. Jag blev faktiskt förbluffad att även mina mest notoriskt felfokuserande objektiv funkade perfekt på min A550.
 
Jag skulle nog lyssna på Mayros förslag och köpa ett nytt kamerahus. Jaghar själv haft svåra problem med ett antal objektiv med äldre kamerahus och de problemen löste sig faktiskt med A550 som han föreslog dig. Den har ett helt annat AF-system än den kamera du nu har. Jag blev faktiskt förbluffad att även mina mest notoriskt felfokuserande objektiv funkade perfekt på min A550.

Det skulle vara kul med nytt hus, men det finns tyvärr ingen budget för det just nu :(. Jag saknar ju heller inga funktioner på min A100, och den tar ju faktiskt riktigt bra bilder (bara man vet vad man gör).

Jag har kikat lite här för hur man justerar AF på Sonys kameror:
http://www.dynaxdigital.com/sony-al...-focus-on-the-a700-and-other-sony-cameras/15/

Men det är som sagt vanskligt att ge sig på detta, då det förmodligen kommer resultera i att jag får FF eller BF med mina andra objektiv som just nu ligger ganska rätt. =/
 
Once the adjustment is made in the algorithm of the camera AF it is used every time that lens is attached. It is ignored for other lenses, so this is not a factor.

The lens has an encoder chip that has the preference saved to it. When the camera and lens are used in conjunction the adjusted setting bias is used.

Det där låter ju precis som microjusteringsfunktionen som finns på A850/A900, fast den inte är åtkomlig i menyerna på A700.

Jag är ingen expert på exakt hur det fungerar i detalj rent tekniskt, men kan hålla med i teorin om att det borde vara ett hus-problem rent logiskt som Vitali skrev. Däremot är min erfarenhet att det visst kan vara objektivet, även om jag inte riktigt förstår hur det kan vara så.

Jag hade fokusproblem på min A900 som iofs gick att fixa med microjusteringen på c:a -4 för alla objektiv utom Zeiss 85/1,4. Med det objektivet blev felet mycket större. Jag lämnade in bpde kameran och objektivet till Assist WS i Linköping som i sin tur skickade grejerna till Frankrike och efter det så fokuserar den exakt med alla objektiv och Zeiss-objektivet funkar perfekt på andra kameror också.

Det där svaret från Sony England att 16-35 har "shortcomings" osv. är ju bara pinsamt. Det är ett superbra objektiv och har väl sina brister precis som allt annat, men det hör ju inte hit. Det ska inte vara felaktigt utan fokusera på rätt ställe. Det gäller även på ett billigare "sämre" objektiv.

Tror att det enda sättet att utröna om felet ligger i kameran eller objektivet helt enkelt är att prova med flera kameror och flera objektiv.


/Mats
 
Har inte testat på 5-7 meter, men på 1-2 meter verkar den iaf helt perfekt, har haft den ett par år nu och inte märkt av någonting med den linsen iaf. Men med 17-30 som jag precis skaffade märks det så sjukt väl. Hur justerar jag AF-sensorn själv?


Låter som att det är gluggen som felar .. Jag skulle som jag skrev tidigare testa med flera gluggar om alla felar.. En gamal beg glugg kan någon pillat med hur mycket som helst...Eller så kan den vara glapp Så då kameran fokuserat och du håller in avtryckaren så kan fokusringen flyttas lite fram o tillbaks fast fokus är låst.. Är det så. Ja då vet du vad som felar..
 
ANNONS