Annons

sony a100 eller canon eos 350d?

Produkter
(logga in för att koppla)
inte jättenoga, men ergonomi är inte så noga för mig. min chinon e kantig och jävlig men det går bra ändå. Eosen var lite i minsta laget kanske...
 
Om fem år:
1: Canon
2: Sony
3. Samsung som köpt lös Pentax
4. Panasonic/Olympus
5. Nikon

Så kommer det att se ut:)

//Larsa

Knappast när det gäller DSLR.

Mycket liten skillnad mot idag, dvs. Nikon och Canon i topp....det tar minnst 10-15 år för att bygga ett varumärke som går hem i proffs/press-kretsar, och ni kan kasta så mycket paj på mig som ni vill, men dit når inte Samsung eller Panasonic/Olympus på mycket länge, om någonsin överhuvudtaget...

Sony kanske kan bli nått att räkna med, men det beror på deras långsiktiga strategi. Bara för att man är en ganska hyfsad underleverantör så ska det mycket till att man ska lyckas i slutledet.

Skulle jag satsa på ett nytt system idag, skulle det bli Nikon/Canon. Om Sony är nått att räkna med, visar sig om 1-2 år...
 
Lotus skrev:


Knappast när det gäller DSLR.

Mycket liten skillnad mot idag, dvs. Nikon och Canon i topp....det tar minnst 10-15

Förstår inte varför du tror det? Allt går mycket snabbare idag & växlingarna har gått fortare än det du säger tidigare. Minolta kom in under 85-86 & sålde mest SLR av alla, detta då p.g.a. att man var först med AF. Att man sen inte kunde hålla i det beror ju på att när de andra kom med AF så var dom fortfarande mäktigast... Däremot så har ju C & N växlat i storlek, har inte koll på när C tog över på proffssidan men skulle gissa att det var i samband med AF nån gång i slutet av 80-talet...

Hur det blir med denna lista vet vi inte & det är bara att avvakta & se men denna marknad är helt annorlunda än för 25-30 år sen & jag är inte så förbaskat övertygad om att C & N ligger där ohotade om några år, dessa uppräknade elektronikfirmor är oerhört mäktiga & om dom likt Soy köper upp gamla kamerafirmor & pumpar in pengar & kunnande i marknadsföring så kan de två klassiska kameratillverkarna få problem...

//Larsa
 
I denna branch (proffs-foto) handlar det inte lika mycket om att köpa upp andra firmor (om man nu inte köper N eller C, möjligtvis) och pytsa in mängder pengar. Det handlar snarare om att satsa rätt, tänka långsiktigt (tex. Nikons F-bajonett).
Exempelvis skulle allt bli så bra när Konica och Minolta gick ihop...det tog ett par år, sen kom resultatet.

När det gäller Samsung är DSLR-grejen mest ett marknadsföringspåhitt (har hört det från samsungs eget pr-folk) för att sälja deras billigare kameror. Samma tänk som i bilbranchen, måste ha en sportbil i programmet, annars säljer inte familjebilarna.

När det gäller Panasonic/Olympus 4:3 är min personliga uppfattning att standarden har tekniska nackdelar (framför allt den mindre sensorn) som hindrar den från att lyckas i proffssegmentet. Kan dock finnas potential i framtiden (lång tid) med nya typer av sensorer kanske, och det är då frågan om 4:3 finns kvar...
 
Ang. Panasonic/olympus så är jag också lätt skeptisk av samma anledning som dig. Samtidigt så snackar vi om en stor elektronikfirma som har mycket resurser att pumpa in för att få bukt med bristerna i systemet.

Däremot så tror jag på Sony & Samsung/Pentax, de bör ju kunna hålla samma bildkvalite som Nikon då alla använder samma sony sensorer. Nikon däremot är en jätte som kan falla tungt när problemen inträder, ja när dom andra går om alltså... DSLR ger pengar, kompakterna är det svårt att tjäna på, detta vet vi & det är ingen nyhet. Därför så skulle det inte förvåna mig om Samsung köper lös Pentax, att DSLR för dom enbart skulle vara en reklampelare för kompakter är nys, DSLR ger mycket mer pengar än kompakter & Samsung har sagt att denna satsning är inriktad på Asien där deras namn har högre status än Pentax som "Asiaten" inte känner till.

Samsung sa för ett antal år sen att dom skulle bli störst i världen på bildskärmar inom ett visst antal år, det tog tre år. Sony har sagt att dom ska ta 20% av DSLR-marknaden, jag antar att dom gör det...

Canon står ju mer själva & är urstarka.

Som sagt, det har svängt förrut men nu går det fortare...

//Larsa
 
Senast ändrad:
Jag tror det är så att japanska namn som Pentax inte fungerar på vissa asiatiska marknader av historiska skäl. Det är bla.där Samsung kommer in.

Å andra sidan har ju Pentax ett starkt varumärke på kameror i stora delar av värdlen så det kanske stannar vid ett sammarbete mellan Samsung och Pentax. Iden med att inte vara japansk på vissa marknader kanske faller om Samsung köper upp ett stort japanskt företag?

Så har ju även Pentax ett samarbete med Tokina,

Att någon måste bli uppköpt är väl ännu bara ren spekulation.
 
Man kan väl sammanfatta med att det just nu kan vara knepigt att välja ny instegmodell när andra generationens kameror står precis bakom knuten. Somy alfa med stabilisering 10 MP Pentax pro med stabilisering och 10 MP. Pentax insteg k100D med stabilisering och 6 MP. Kan man vänta ett par månader fínns ett högst intressant utbud.att välja mellan. Alternativt polcka upp en DL med glugg nu för 5.500 och sälj den när du vet vilken som är rätt kamera för dig.
 
erkus skrev:
säg att canon släpper en uppföljade till 350d med i stort sett samma spec som a100 fast canon-style liksom, 10,2 mpixel osv. vilken skulle ni välja?
Hur mycket bättre är kitoptiken till a100 än canons 18-50?


Varför tror du att om 350D skulle komma med 10,2MP skulle varet bättre än 8MP, att gå från 8MP till 10MP märks knappast på upplösningen men
på högre ISO blir det mer brus.
Tycker att för många nybörjare ser bara på antalet MP men om de läser o kollar litet först då kanske de fattar att det är inte alt att
ha så många MP som möjligt.
Sjäv skulle jag uppskatta bättre dymaniskt omfån
och auto sensorrengörning.
 
Craps skrev:
...Sony A100 har samma sensor som sitter i Nikon D200 men det är inte sensorn som generar brus utan det som sitter omkring den ;) skall bli kul att se testbilder senare...

Det där har jag funderat på lite. Mycket av bildkvaliteten torde ju ha med mjukvaran runt sensorn att göra, och hur den är inställd och kalibrerad.
Varför kan man inte ställa om dessa värden ungefär som man med vissa bilar kan ändra motorns egenskaper med chiptrimning?

Perfekt om man fick med en cd/dvd med olika karaktäristik att välja mellan.
 
http://www.trustedreviews.com/article.aspx?page=7081&head=0

"The basic details are certainly encouraging. The Alpha α100 uses the same Sony 10 megapixel APS sensor found in the Nikon D200, and also uses the Minolta lens mount, giving it instant access to Konica Minolta’s 10 per cent share of the digital camera market and a ready supply of very high quality lenses."


"The main rival for this camera is going to be the Canon EOS 30D, and in my opinion (and that of other reviewers that I spoke with) the α100 produced consistently better results despite the very challenging conditions."
 
ondjultomte skrev:
http://www.trustedreviews.com/article.aspx?page=7081&head=0

"The basic details are certainly encouraging. The Alpha α100 uses the same Sony 10 megapixel APS sensor found in the Nikon D200, and also uses the Minolta lens mount, giving it instant access to Konica Minolta’s 10 per cent share of the digital camera market and a ready supply of very high quality lenses."


"The main rival for this camera is going to be the Canon EOS 30D, and in my opinion (and that of other reviewers that I spoke with) the α100 produced consistently better results despite the very challenging conditions."


Från samma test står det här oxå "Image noise is very well controlled at 100-400 ISO, although it does become something of a problem at 800 and 1600" den funkar bra mellan 100-400 ISO men de tycker jag är en stor begränsning.
mvh jói
 
Joi skrev:
Från samma test står det här oxå "Image noise is very well controlled at 100-400 ISO, although it does become something of a problem at 800 and 1600" den funkar bra mellan 100-400 ISO men de tycker jag är en stor begränsning.
mvh jói

Står även
"However this is fairly standard performance for a camera in this class and certainly not a real problem."

Du kanske kräver för mycket av en kamera som kostar så lite? presterar kameror i samma prisklass bättre? Jag har inte sett några testar som påvisar detta.
 
varför ska det vara så viktig att öka från 8MP till 10MP om det ger så litet mer upplösning men åt andra sidan ger mycket mer brus fattar jag inte, det går utmärkt att interpolera en bild
till 10MP om man skulle behöva det men ärligt talad hur ofta behövs det?
Innan 30D kom så befarade jag att Canon skulle gå på det histeriska MP racet men som tur var
hadde den "bara" samma 8MP som 20D med samma låga
brus och jättefin bildkvalitet.
Kanske i framtiden ner det har kommit helt nya
och bättre sensorer som klarar 10MP med samma låga brus upp till 3200ISO som 20-30D har då är
det en annan sak.....

Konstig formulerat test som säger att den har problem med 800-1600 ISO men sedan säger han att det inte är problem, skulle inte lita på sån slutsats.
 
Det handlar inte bara om megapixel-antalet. det handlar mest om vad man får för pengarna. Det känns som om Sonyn erbjuder mer för nästan samma pris (återstår ju att se vad det faktiska priset i handeln blir men olika uppskattningar menar att det kommer hamna på ungefär samma nivå som 350d). Jag hade absolut inte haft något emot en 30d, men för att köpa själv så är den alldeles för dyr för mig.
 
erkus skrev:
Det handlar inte bara om megapixel-antalet. det handlar mest om vad man får för pengarna. Det känns som om Sonyn erbjuder mer för nästan samma pris (återstår ju att se vad det faktiska priset i handeln blir men olika uppskattningar menar att det kommer hamna på ungefär samma nivå som 350d). Jag hade absolut inte haft något emot en 30d, men för att köpa själv så är den alldeles för dyr för mig.


Och vad har Sony mer än 350D, ju den har +2MP
mer pluss mer brus.
 
en 30D kostar ca 12 000 , A100 kommer kosta 7200 nått?

lite skillnad är det, 60% :)

Det skall bli intressant att se jämförelser mot Nikon D200 som har samma sensor.

D200 har ju inte så farligt med brus.
 
JONNY CU skrev:
Och vad har Sony mer än 350D, ju den har +2MP
mer pluss mer brus.


Den har inte mer brus på ISO =< 400. Den har däremot antiskak plus att det är en ny modell och inte en canon som jag måste byta ut i september om jag vill ha canons nya. bättre kitobjektiv med större omfång och det är viktigt eftersom jag inte kommer att ha råd att köpa objektiv förrän senare. jag har också ganska stora händer och då passar det större handtaget mig nog bättre, plus att alla tester som jämför 350d och a100 säger att den är bättre ihopskruvad. Sen är antidust-mekaniken intresant också...
 
Erik måste du ha den nyaste grejen hela tiden?
Antidamm skakar bara sensoren litet och tvilar på
att det funkar, det funkar inte på mina glasögon att bara skaka dem
men Olympus skjuter ultraljud på sensorytan som
låter troligare att kunna funka..
 
ANNONS