Annons

Sony a6000 VS Canon Eos 70D VS Nikon D5500 för mitt behov, vilket bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

kalleandersson

Aktiv medlem
Står nu i situtationen i att jag behöver en ny kamera, den gamla har gett upp och jag är i behov av en ny omgående..

Dock finns det många ute på marknaden vilket gör det lite förvirrat..

Jag använder min kamera ENDAST till produkt fotografering, ALDRIG något annat, ALDRIG video mm...

Utan bara foto på saker som Smycken, Silver Föremål, Porslin & Glas mm..


Så nu är frågan vad ska jag välja för att få ut max och få bästa bilderna?


•Sony a6000
•Canon Eos 70D
•Nikon D5500


Har en budget på ca 10-12k inklusive nya objektiv..


Så vilken väljer jag?

För och nackelar?
 

kalleandersson

Aktiv medlem
Självklart är jag öppen till förslag mot mindre dyrare hus...

Spelar inte huset ngn roll i produkt fotograferingen så skippar jag gärna dem dyrare husen och lägger pengarna på ngt bättre objektiv istället..

Kameran jag haft och som ej funkar idag är,

Canon 1000d (12mpx) med 18-55mm kit lens..

Har funkat helt OK, dock märkt att den ej fokuserar allt på objektet som jag vill, fokuserar en punkt bra sen var det suddigt på resten..

Så det är vad jag har stått ut med..

Så nytt hus behöver jag, dock frågan en billigare och lägga pengarna på objektiven eller dyrare hus och samma objektiv..?

Kommer jag märka ngn skillnad när alla saker jag fotar är på ca 1m avstånd?
 

HenryB

Aktiv medlem
Självklart är jag öppen till förslag mot mindre dyrare hus...

Spelar inte huset ngn roll i produkt fotograferingen så skippar jag gärna dem dyrare husen och lägger pengarna på ngt bättre objektiv istället..

Kameran jag haft och som ej funkar idag är,

Canon 1000d (12mpx) med 18-55mm kit lens..

Har funkat helt OK, dock märkt att den ej fokuserar allt på objektet som jag vill, fokuserar en punkt bra sen var det suddigt på resten..

Så det är vad jag har stått ut med..

Så nytt hus behöver jag, dock frågan en billigare och lägga pengarna på objektiven eller dyrare hus och samma objektiv..?

Kommer jag märka ngn skillnad när alla saker jag fotar är på ca 1m avstånd?
Förmodar att du fotar med stativ och om fokuseringen bråkar så kan du ju med fördel fokusera manuellt. Prova det först så kanske du slipper köpa nytt. Men om du måste/vill köpa nytt så kommer alla tre kandidater lösa uppgiften. Det är mer en fråga vad för objektiv du behöver.
 

kalleandersson

Aktiv medlem
Förmodar att du fotar med stativ och om fokuseringen bråkar så kan du ju med fördel fokusera manuellt. Prova det först så kanske du slipper köpa nytt. Men om du måste/vill köpa nytt så kommer alla tre kandidater lösa uppgiften. Det är mer en fråga vad för objektiv du behöver.
Tack för svaret..

Min 1000d jag har i princip dött, tar ca 10bilder sen hänger hela kameran sig i 2-3min..

Så en ny måste jag ha..

Tar i snitt 100bilder om dagen på just smycken, porslin & glas etc..


Det jag behöver är väl ett macro objektiv till att börja med..

Vilket är att föredra?

Samt, är detta ngt bra alternativ?
Canon EF 50 mm F1.8 STM ngt liknande?


Är kamerorna jag undrar om onödigt ''bra'' eller räcker det med en lite lägre DSLR med ett bra objektiv för att få fram topp klass bilder?

Dvs, att jag inte kommer märka så stor skillnad på en 10000kr hus vs 5000kr hus med samma objektiv?
 

kalleandersson

Aktiv medlem
Ngn som har erfarenhet av en Canon eos 700d?

Ser nästan ut som en eos 70d...

Hade denna 700d gjort samma jobb för mig som 70d?



Eller Nikon d5300 vs Canon 700d
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
För att ge ett klart svar på din fråga om kamerahus: D5300. Sensorn i Nikon och Sony är bättre än Canon och kommer ge dig tekniskt bättre bilder (särskilt i råformat) att arbeta med. D5300 har mycket bättre batteritid än A6000, samt har pekskärm vilket kan vara smidigt när du tar produktbilder med stativ (du kan peka på skärmen var den ska fokusera). Så absolut D5300 för dina behov.

Sedan nämner du:
"Har funkat helt OK, dock märkt att den ej fokuserar allt på objektet som jag vill, fokuserar en punkt bra sen var det suddigt på resten.."
Det låter som att det handlar om vanligt kort skärpedjup, som styrs av bländaren. Läs på om det. :)

Fotograferar du smycken så kommer du absolut vilja ha ett macroobjektiv, och det finns många bra från olika märken: http://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=7&subMONTH=999&subMF=999&objtype=43&sortera=utpris
 

kalleandersson

Aktiv medlem
För att ge ett klart svar på din fråga om kamerahus: D5300. Sensorn i Nikon och Sony är bättre än Canon och kommer ge dig tekniskt bättre bilder (särskilt i råformat) att arbeta med. D5300 har mycket bättre batteritid än A6000, samt har pekskärm vilket kan vara smidigt när du tar produktbilder med stativ (du kan peka på skärmen var den ska fokusera). Så absolut D5300 för dina behov.

Sedan nämner du:
"Har funkat helt OK, dock märkt att den ej fokuserar allt på objektet som jag vill, fokuserar en punkt bra sen var det suddigt på resten.."
Det låter som att det handlar om vanligt kort skärpedjup, som styrs av bländaren. Läs på om det. :)

Fotograferar du smycken så kommer du absolut vilja ha ett macroobjektiv, och det finns många bra från olika märken: http://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv?MF=7&subMONTH=999&subMF=999&objtype=43&sortera=utpris

Bra tips..

Bara en fråga lite snabbt..

Är skillnaden tydlig när det handlar om produkt bilder? Dvs bilder som ska online och inte visas i mega bilder..

Var får jag tag på en till ett bra pris?
 

kalleandersson

Aktiv medlem
Jag behöver nog inte dem extra MP från nikonen..

Men blir det ngn skillnad man märker vs,

Nikon d5300 vs canon eos 700d??

det är den stora frågan?

Om jag sedan också köper nya objektiv till vilken jag nu väljer..?


Är så kluven i detta..
 

unoengborg

Aktiv medlem
Alla de här kamerorna klarar uppgiften, hade nog udvikit Canon då de ger aningen sämre dynamiskt omfång än de övriga du nämner. Inte så att det på något sätt blir jättedåligt vilket du säkert redan märkt med din 1000D. Vi talar om ganska subtila skillnader men om du har möjlighet att välja varför välja den sämsta av dessa.

Eftersom du fotograferar små föremål, kommer du ha svårt att få hela föremålen skarpa eftersom skärpedjupet helt enkelt inte räcker till vid de avbildningskalor som du förmodligen vill ha. Blända ned mera än till kanske 8 är ingen lösning eftersom du då får oskärpa på grund av diffraktion. Lösningen blir då att ta många bilder på olika avstånd och låta mjukvara sätta samman en bild som innehåller de skarpaste delarna från alla bilderna. Detta kan göras i t.ex. Adobe Photoshop. Photoshop är dock ganska långsamt bättre att använda Helicon Remote i kombination med Helicon focus som automatiserar processen att såväl ta bildera som att sätta samman dem.
Se https://www.youtube.com/watch?v=3LDSGWPNe3o
http://www.heliconsoft.com/

Helicons mjukvara fungerar dock bara med Canon och Nikon så ska du använda Helicon är Nikon att föredra. Här är en lista över vilka kameror som stöds av Helicon remote
http://www.heliconsoft.com/supported-cameras/

Som du ser av listan kan du klara dig med äldre kameror än D5500 som du kanske kan få tag i billigt begagnat. Det som skiljer äldre och nyare D5x00 modeller är främst brus på höga iso, men eftersom du har möjlighet att fläska på med blixtar eller lampor fotograferar du lämpligen på låga iso tal helst bas iso så det har ingen betydelse. Från D5300 och framåt har Nikon tagit bort antialiasfiltret vilket ger lite krispigare bilder, men kan i gengäld leda till moire effekter i t.ex. tyger men förmodligen inget problem i metallföremål.

Paketet du ska skaffa är Helicon Premium, som gör det möjligt att få ut DNG bilder som du sedan kan arbeta vidare med i Adobe Lightroom, t.ex. för att skala ned dem till lämplig storlek.

Jag förutsätter att du har stativ, annars behöver du ett sådant också, så att du kan se till att få samma bildutsnitt på alla delbilderna.

Tänker du inte använda Helicon remote mjukvaran kan Sony ha en fördel av att den har fokuspeaking som gör det lättare att fokusera manuellt men tar du många bilder t.ex. för en produktkatalog vill du nog automatisera så mycket som möjligt och då blir helicon + nikon ett bättre val.
 

kalleandersson

Aktiv medlem
En sak dock,

Jag fick svar i morse från olika ställen jag skicka mejl till..

Jag frågade med olika auktionshus som har liknande bilder som jag behöver, dem största som finns i båda Sverige och DK...

En sak båda och alla dessa ställen hade gemensamt var att alla hade,

Canon Eos 70d
Canon Eos 5 mark II

Men olika objektiv som t.ex. ett 100mm macro objektiv och några vanliga simpla 50mm objektiv för lite mer produkt bilder..

Ingen hade Nikon?

Deras bilder är top notch, och dem andvänder Canons utrustning?


https://www.bukowskis.com/sv/lots/744120-ring-bjorn-weckstrom-lapponia-18k-guld-samt-vitguld-med-briljantslipade-diamanter-ca-0-20-ct/images/9836779

http://www.bruun-rasmussen.dk/search.do?pg=1&iid=300806739&cid=492&mode=detail


Bara tänker på detta svar då jag inte vetat detta sedan tidigare..
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Den här typen av fotografering kan man göra med vilken kamera som helst men givetvis är en systemkamera med makroobjektiv bäst. Det låter inte som om sensorn egenskaper spelar särskild roll för denna typ av foto heller så alla märken blir bra.

Jag antar att TS har stativ för detta är i regel viktigt om man tar makro då det tunna skärpedjupet på korta avstånd kräver nedbländning med långa slutartider som följd.

Jag skulle föreslå en billig kamera. Makroobjektiv med effektiv brännvidd på minst 100mm (för att kunna backa lite från motivet för att inte skugga det) och stativ.

En annan väg att gå är att köpa en billig systemkamera och ett makroobjektiv som kan ha vilken brännvidd som helst och en makroblixt och då kan man ev skippa stativet då makroblixten Ger mycket ljus så man kan blända ner utqn lång slutartid.
 

hornavan

Aktiv medlem
Nu kommer fler och fler kameror med sk focus stacking (sammanslagning av ett antal bilder så att skärpan täcker ett större område). Jag har just uppgraderat min Olympus EM-1 och fått den funktionen.
För närbilder är det inget mindre än en revolution.
Är du duktigt på bildbehandling och har gott om tid kan focus stacking göras för hand, men räkna med att det tar massor av tid, med EM-1-an sker det helt automatiskt i kameran.
Den funktionen är i min mening viktigare än sensorstorlek och sådant med din kravspec,
En annan praktisk finess är en vridbar skärm, sparar ryggen vid närbildfoto.
 

micke4x4

Aktiv medlem
En annan sak som kan underlätta är att på Sony och nyare Canon ser du direkt i skärmen hur din bild blir.
Du ser alltså hur dina olika inställningar t.ex. bländare, iso och slutartid påverkar bilden innan den tagits. På Nikon måste du ta bilden först för att sedan syna den.
Kanske ingen stor grej eftersom ditt motiv står stilla så att säga men allt som underlättar är bra.
När det gäller Canon hade jag nog tittat på de nya 750/760 med 24 mp i sensorn.
//Micke
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En annan sak som kan underlätta är att på Sony och nyare Canon ser du direkt i skärmen hur din bild blir.
Du ser alltså hur dina olika inställningar t.ex. bländare, iso och slutartid påverkar bilden innan den tagits. På Nikon måste du ta bilden först för att sedan syna den.
Kanske ingen stor grej eftersom ditt motiv står stilla så att säga men allt som underlättar är bra.
När det gäller Canon hade jag nog tittat på de nya 750/760 med 24 mp i sensorn.
//Micke
16, 24, 28 eller fler mp spelar kanske roll om skall skriva skriva ut i A2. Jag ser inga tecken på att TS efterfrågar detta.

För varje krona får man mer makroprestanda med att lägga pengarna på objektivet, makroblixt och ev stativ än på kamerahuset. Däremot, för denna sorts fotografering är live view en fördel och spegellöst kan övervägas. Detta sagt är det lättast att få tag i en makroblixt lättast till Nikon och Canon.
 

unoengborg

Aktiv medlem
16, 24, 28 eller fler mp spelar kanske roll om skall skriva skriva ut i A2. Jag ser inga tecken på att TS efterfrågar detta.

För varje krona får man mer makroprestanda med att lägga pengarna på objektivet, makroblixt och ev stativ än på kamerahuset. Däremot, för denna sorts fotografering är live view en fördel och spegellöst kan övervägas. Detta sagt är det lättast att få tag i en makroblixt lättast till Nikon och Canon.
Nej 24 megapixel behövs säkert inte. Det intressanta med Canon 750/760 är dock inte att den råkar ha 24 megapixel, utan att den har bättre dynamiskt omfång än äldre Canon sensorer, nästan i klass med Nikons. Så ska man välja någon APS-C kamera från Canon så är det dessa man ska titta på.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nu kommer fler och fler kameror med sk focus stacking (sammanslagning av ett antal bilder så att skärpan täcker ett större område). Jag har just uppgraderat min Olympus EM-1 och fått den funktionen.
För närbilder är det inget mindre än en revolution.
Är du duktigt på bildbehandling och har gott om tid kan focus stacking göras för hand, men räkna med att det tar massor av tid, med EM-1-an sker det helt automatiskt i kameran.
Den funktionen är i min mening viktigare än sensorstorlek och sådant med din kravspec,
En annan praktisk finess är en vridbar skärm, sparar ryggen vid närbildfoto.
Olympus EM-1 focus stacking ger dock bara 8 stackade bilder, och fungerar bara med ett fåtal ganska dyra objektiv som nog tar det alternativet över budget.

Därimot finns en funktion Olympus kallar "Focus bracketing" som fungerar med alla objektiv med autofokus. Med focus bracketing kan man ta fler bilder men de slås inte samman till en bild automatiskt i kameran som vid olympus focus stacking utan man får använda mjukvara som photoshop (långsamt) eller Helicon Focus för att slå samman bilderna tillen i datorn istället. Vad jag kan förstå av nedastående film finns det även en del begränsningar vad det gäller blixt.

https://www.youtube.com/watch?v=0hSxF3iGnng

Håller annars med någon form av focus stacking antingen direkt i kameran eller vid efterbehandlingen är mycket viktigare än megapixlar och i de flesta fall val av objektiv. De flesta objektiv är någorlunda skarpa om man bländar ned ett par steg säg till 5.6 eller 8,
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nej 24 megapixel behövs säkert inte. Det intressanta med Canon 750/760 är dock inte att den råkar ha 24 megapixel, utan att den har bättre dynamiskt omfång än äldre Canon sensorer, nästan i klass med Nikons. Så ska man välja någon APS-C kamera från Canon så är det dessa man ska titta på.
Vad skall man ha högt DR till i det här sammanhanget? Med makrofoto på objekt man själv kan placera begränsar man motivets dynamiska omfång från början. Med begränsad budget anser jag man kommer längre med en billig kamera, makroobjektiv och makroblixt.
 
ANNONS