Annons

Sony A7C en A7III i ny förpackning? - Gör Sony en Canon 6DII miss?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Har inte lyckats skrapa min skärm än och den har inget skydd och hänger i princip alltid med. Dom har väl gorillaglas numera. Var lite negativt inställd till att min inte går att fälla ihop med skärmen innåt i början. Numera oroar jag mig inte alls för det.
Jag har inte krockat med bilen på 50 år, men säkerhetsbältet använder jag alltid.
Kan aldrig ge minus poäng om skärmen går att vika in, vilket uppskattas av många vid transporter, fulla kamera väskor med grejer och dylika ting, nu när vi har bra EVF så blir det mindre gluttande på skärmen också, låt den vila lite mera skyddad. Sedan kan man visst komma runt med sina egna lösningar, lilla RX100 var tipset att stoppa den i en barnstrumpa om man hade den i jeans fickan, så en raggsocka av gamla rejäla sorten går det att stoppa Z6:an i :D
 

Bengf

Aktiv medlem
Till viss del ja. Kolla i kommentarerna på stora tekniksidor tex dpreview kolla även deras inför video de sågar också den för exak samma saker
Läste DPR om A7c i dag torsdag, dom är ju överlag mycket positiva det är nästan risk för att DPR får skäll för att vara Sony fan boys :D anmärkte mest på EVF:n ( som Fredrik var inne på )- dålig förstoring, sämre för glasögonbärare. Går ju helt in på det StenÅke brukar så ofta skriva om att Joysticken tex blir i princip överflödig med det nya Real Time autofokus, sedan går det att flytta punkter på skärmen om man nu vill det.
Skräpper till och med om greppet hör och häpna är nog f...boys i alla fall, och tipsar om att bär den med tre fingrar det går bra det också, rent genialiskt faktiskt, då är ju pekfingret redo för snabba skott också.
 

Lysander

Aktiv medlem
Jag saknar den fortfarande. Min son lånade den och ställde den på taket på sin bil, micklade med något annat och glömde bort den innan han åkte iväg. Jag har aldrig förlåtit honom för det även om jag aldrig sagt det. Går ju inte att göra ogjort. Men en gammal NEX7 borde väl vara billig nu?
NEX-7an är faktiskt den enda kamera som har gått sönder för mig så att jag var tvungen att köpa en ny, autofokusen på den slutade att fungera. Annars hade jag haft kvar den fortfarande tror jag, hade A6000 ett tag men det var inte samma sak.
 

afe

Aktiv medlem
A7c har väl snarare samma målgrupp som NEX-6 hade på sin tid (och inte NEX-7) - Folk som vill ha ha en bra systemkamera men inte vill behöva skruva på en massa parametrar för att få bra bilder (om än med mycket mycket bättre automatik förstås, och ett mycket högre pris) ...

Jag tror de flesta entusiaster håller sig borta från denna p.g.a. avsaknad av fysiska kontroller, den pyttelilla sökaren (mindre än i A6x00) och priset (en A7 III kostar ju ungefär lika mycket). Semesterfotografer som inte vill behöva ställa in så mycket (eller något alls) och har gott om pengar är nog däremot helt rätt målgrupp.

Jag tror också att man blir besviken om man köper den här kameran och förväntar sig en efterföljare till NEX-7 - det enda den har gemensamt med NEX-7 är placeringen av sökaren och att den är hyfsat liten.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sony har uppdateringscykler på 2,5 år ungefär så ska man tro sonys så är a7III den nästa kamera som uppdateras och sen a7rIV.
Hur kommer man fram till en sådan siffra? Är det något man kan säga om Sonys produktcykler för kamrahus så är det nog att man inget kan säga om det som kan uttryckas i en enda siffra. Vi har haft allt mellan några få månader som mellan A6300 och A6500 till kring 5 år mellan den senaste A7s-modellen och den som kom innan. Om du menar ett snitt så är en sådan siffra rätt meningslös när det sett ut som det gjort. Jag vet inte om man kan se A7III som särskilt typisk och hur ska man se på en verklig gammal storsäljare som A6000, som fortsätter säljas i stora mängder (och väl toppat hos Amazon många månader) trots att det bergis kommit 5-6 nyare modeller sedan A6000 var ny?

Är det något som utmärkt Sony så är det väl att de länge haft mycket kortare cykler än konkurrenterna men det kan ju delvis förklaras av att Sony fått bryta mycket ny mark oftast helt på egen hand inom det spegellösa segmentet. Om man vill ha ut all den R&D som man tagit fram så snabbt som möjligt av konkurrensskäl så är väl inte rätt taktik att bry sig särskilt mycket om de intervaller Canon och Nikon hållit med sina mer avancerade modeller. Då är det nog bara "ut med det så fort som möjligt" som gäller. Canon och Nikon verkar ju länge ha varit mest styrda av sin inbördes relation på DSLR-marknaden. De har mycket länge inte brytt sig ett dugg om vad Sony hållit på med.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
För mig som mest använder skärmen (lutad från midjehöjd) och manuella objektiv så skulle det här kunna vara en perfekt kamera. Men... Betyder "fully articulated LCD" att skärmen måste vikas ut åt sidan och vändas för att kunna lutas uppåt? I så fall går den fetbort och det vore ett grymt misstag. Vem "behöver" en FF-kamera för att göra egocentriska vloggar?
Håller med. Jag gillar vikskärmen bättre jag också.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
NEX-7an är faktiskt den enda kamera som har gått sönder för mig så att jag var tvungen att köpa en ny, autofokusen på den slutade att fungera. Annars hade jag haft kvar den fortfarande tror jag, hade A6000 ett tag men det var inte samma sak.
Rattarna på NEX 7 var så ofantligt mycket bättre än de man har nu på alla modeller. De nya är helt hemska då de blir hala och hopplösa att hantera när de blivit använda ett tag .
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
A7c har väl snarare samma målgrupp som NEX-6 hade på sin tid (och inte NEX-7) - Folk som vill ha ha en bra systemkamera men inte vill behöva skruva på en massa parametrar för att få bra bilder (om än med mycket mycket bättre automatik förstås, och ett mycket högre pris) ...

Jag tror de flesta entusiaster håller sig borta från denna p.g.a. avsaknad av fysiska kontroller, den pyttelilla sökaren (mindre än i A6x00) och priset (en A7 III kostar ju ungefär lika mycket). Semesterfotografer som inte vill behöva ställa in så mycket (eller något alls) och har gott om pengar är nog däremot helt rätt målgrupp.

Jag tror också att man blir besviken om man köper den här kameran och förväntar sig en efterföljare till NEX-7 - det enda den har gemensamt med NEX-7 är placeringen av sökaren och att den är hyfsat liten.
Du har en poäng i att detta inte är en arvtagare till NEX 7. Den kameran hade ju inte ens fasdetekt AF. Den här har AF som håller "state of the art"-nivå. Det är just den hierarkiska Real Time AF i kombination med annan automatik som kommer göra det möjligt att hantera A7c lika enkelt som en gammal Kodak Click med skillnaden att en A7c kommer vara så otroligt mycket smartare än Kodaks simpla gamla nybörjarkamera.

Som en del redan har sett så kör både jag och en växande användarskara fotoentusiaster just så med våra nyare Sony-hus och jag har beskrivit i två bloggar, med mängder av exempelbilder, under helt olika foto- och ljusförhållanden, hur man kan konfigurera och använda dessa funktioner för att få en mycket bättre ergonomi och missa betydligt färre motiv än med mer konventionell kamerahantering. Så det handlar nog inte om ifall man är entusiast eller inte utan mer om man är entusiastisk över att mickla med sin kameras alla rattar och knappar istället för att koncentrera sig på att komponera sina bilder på bästa sätt och slippa missa en massa "ögonblick" bara för att man prioriterat micklandet istället.

På köpet får nu vi en fotografisk frihet som många nog inte trott varit möjlig ännu med en avancerad systemkamera. Detta finns nu i våra kameror och blir tillgängligt om vi bara gör oss omaket att ta reda på hur de faktiskt fungerar. Sällan har det alltså varit så belönande att skaffa kunskapen som gör allt detta möjligt och sällan har så många gjort allt för att slippa läsa och lära sig hur deras kameror verkligen funkar. Sony riskerar stort att "kasta pärlor för för slappa skallar" med denna kamera. Vem kommer förstå vad de fått i handen?

De flesta som pratat om fotoergonomi hittills har alltid snöat in på knappars placering, greppets utformning och på menyer som de inte gillar eller hittar i men nu verkar tydligen polletten ha ramlat ner även hos dPreview, vilket är glädjande för tidigare har det ofta känts som om många inte fattat att det är en helt ny tid nu och vi kan vara helt säkra på att det kommer ännu mer som kommer ha det gemensamt att det helt eller delvis kommer ändra på hur vi tar våra bilder. Det förvånande har väl hittills varit att de jag mött som använt tekniken mest är gamla 70+ -gubbar!

Jag tror du har rätt i att A7c möjligen kommer bli mest populär bland yngre mobilfotografer som vill ha en smart liten FF-systemkamera som ger dem bra bilder utan en massa micklande. Jag har läst mer än ett inlägg från besvikna nybörjare som inte alls varit imponerade tidigare av vad de tidigare fått ut av sina nyinköpta DSLR:er. Det har inte sällan handlat om fokusproblem. Många har tyckt att deras bilder från kompakter och telefoner faktiskt blivit bättre möjligen för att man inte riktigt hunnit bli vän med det annorlunda skärpedjupet

Att jag tidigare föreslagit att Sony lika gärna kunde ta bort både joystick, gamla korkade och inflexibla fokuspunkter, en del av fokusområdena, AF-S single shot m.m. är bara en följd av att AF-automatiken gjort dem överflödiga. Jag läste att någon gnällt på att de inte hade möjlighet att justera ISO som de förväntat sig och mitt svar på det är att lägga ut Auto ISO min Shutter Speed på en snabbknapp och sedan konfigurera Auto ISO min och max till 100 resp 8000 eller möjligen 10 000. Gör man det så kan man i princip glömma allt annat än att välja den bländare man vill använda. Mycket mer än det och att komponera och trycka av, behöver man då faktiskt inte tänka på om man vill och jag tycker faktiskt det är en stor befrielse.

Det borde ju dessutom kunna bli bättre bilder också om man får mer tid att komponera sina motiv istället för att tröska runt bland menyer och mickla med inställningar och reglage och i värsta fall helt missa motiven när man står där med näsan i displayen..
 
Senast ändrad:

jonas18z

Avslutat medlemskap
Hur kommer man fram till en sådan siffra? Är det något man kan säga om Sonys produktcykler för kamrahus så är det nog att man inget kan säga om det som kan uttryckas i en enda siffra. Vi har haft allt mellan några få månader som mellan A6300 och A6500 till kring 5 år mellan den senaste A7s-modellen och den som kom innan. Om du menar ett snitt så är en sådan siffra rätt meningslös när det sett ut som det gjort. Jag vet inte om man kan se A7III som särskilt typisk och hur ska man se på en verklig gammal storsäljare som A6000?

Är det något som utmärkt Sony så är det väl att de länge haft mycket kortare cykler än konkurrenterna men det kan ju delvis förklaras av att Sony fått bryta mycket ny mark oftast helt på egen hand inom det spegellösa segmentet. Om man vill ha ut all den R&D som man tagit fram så snabbt som möjligt av konkurrensskäl så är väl inte rätt taktik att bry sig särskilt mycket om de intervaller Canon och Nikon hållit med sina mer avancerade modeller. Då är det nog bara "ut med det så fort som möjligt" som gäller. Canon och Nikon verkar ju länge ha varit mest styrda av sin inbördes relation på DSLR-marknaden. De har mycket länge inte brytt sig ett dugg om vad Sony hållit på med.
Kolla a7 serien har ca 2,5 år som denna tråd handlar om men gäller även a7r och A9.

hur jag kom fram till det,är inte direkt så.
Kolla släppdatum mellan kameran och dra bort det.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kolla a7 serien har ca 2,5 år som denna tråd handlar om men gäller även a7r och A9.

hur jag kom fram till det,är inte direkt så.
Kolla släppdatum mellan kameran och dra bort det.
Jag tror produktcyklerna är mer komplicerade än vad vi tror om vi nu bara ska titta på hur ofta det kommer nya modeller. A7 IiI är tillika med A6000 riktiga storsäljare. Båda har länge sålt bäst hos exv. Amazon i sina respektive segment. Just de är nog inte helt representativa. Jag tror att även A7 III kommer leva länge än som storsäljande billigare altetnativ till senare modeller precis som A6000 gjort toklänge. Den verkar ju vägra dö. Ingen av dem tror jag dock kommer vara särskilt representativ för Sonys produktcykler.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Till viss del ja. Kolla i kommentarerna på stora tekniksidor tex dpreview kolla även deras inför video de sågar också den för exak samma saker
Nu har ju även Chris och Jordan hos dpreview fått sitt exemplar av A7C och skulle absolut inte kalla det en sågning:

De verkar generellt tycka det är en rätt trevlig kamera även om de självklart nämner avsaknad av främre ratt och den gamla menyn.

Efter att kollat igenom ett gäng tester så tycker jag verkar den överlag få ett helt okej omdöme, trots sin äldre teknik. Definitivt ingen fullpottare men heller knappast ett fiasko.

De som står för sågningarna är folk i kommentarer, inget ovanligt direkt :)

Trots mitt svala första intryck så får jag nog säga att den kanske har en plats ändå. Många verkar gilla tanken en lite ”snyggare”, kompakt fullformatare och klarar sig utmärkt utan 10-bitar video och höga frame rates, dubbla kortplatser osv.
 

Makten

Aktiv medlem
Nu har ju även Chris och Jordan hos dpreview fått sitt exemplar av A7C och skulle absolut inte kalla det en sågning:

De verkar generellt tycka det är en rätt trevlig kamera även om de självklart nämner avsaknad av främre ratt och den gamla menyn.

Efter att kollat igenom ett gäng tester så tycker jag verkar den överlag få ett helt okej omdöme, trots sin äldre teknik. Definitivt ingen fullpottare men heller knappast ett fiasko.

De som står för sågningarna är folk i kommentarer, inget ovanligt direkt :)

Trots mitt svala första intryck så får jag nog säga att den kanske har en plats ändå. Många verkar gilla tanken en lite ”snyggare”, kompakt fullformatare och klarar sig utmärkt utan 10-bitar video och höga frame rates, dubbla kortplatser osv.
Jag tyckte de sågade sökaren ganska ordentligt, så om den är viktig för fotografen blir det lite trist. För min del använder jag skärmen mest men den går ju inte att luta upp utan att vrida, så det funkar inte heller.
Överlag lägger Dpreview rätt mycket vikt på videoprestanda, vilket för mig är helt irrelevant. Har aldrig filmat med nån av mina kameror och kommer troligen aldrig göra det.

Däremot undrar jag om den följande AF-punkten skulle kunna funka med manuella objektiv. Jag tänker att man pekar mittpunkten på det man vill fota, låser "AF" med tumknappen och sen när man komponerar om så ser kameran detta och flyttar på punkten. Sen kan man förstora och fokusera. Nåt säger mig att den funktionen kommer att vara inaktiverad om man inte har ett AF-objektiv monterat, men man vet ju aldrig. Det här med att flytta AF-punkten brukar vara ett gissel oavsett kamera tycker jag.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tyckte de sågade sökaren ganska ordentligt, så om den är viktig för fotografen blir det lite trist. För min del använder jag skärmen mest men den går ju inte att luta upp utan att vrida, så det funkar inte heller.
Överlag lägger Dpreview rätt mycket vikt på videoprestanda, vilket för mig är helt irrelevant. Har aldrig filmat med nån av mina kameror och kommer troligen aldrig göra det.

Däremot undrar jag om den följande AF-punkten skulle kunna funka med manuella objektiv. Jag tänker att man pekar mittpunkten på det man vill fota, låser "AF" med tumknappen och sen när man komponerar om så ser kameran detta och flyttar på punkten. Sen kan man förstora och fokusera. Nåt säger mig att den funktionen kommer att vara inaktiverad om man inte har ett AF-objektiv monterat, men man vet ju aldrig. Det här med att flytta AF-punkten brukar vara ett gissel oavsett kamera tycker jag.
Ja det går nog inte alls tyvärr med manuella objektiv tror jag.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hur kommer man fram till en sådan siffra? Är det något man kan säga om Sonys produktcykler för kamrahus så är det nog att man inget kan säga om det som kan uttryckas i en enda siffra. Vi har haft allt mellan några få månader som mellan A6300 och A6500 till kring 5 år mellan den senaste A7s-modellen och den som kom innan. Om du menar ett snitt så är en sådan siffra rätt meningslös när det sett ut som det gjort. Jag vet inte om man kan se A7III som särskilt typisk och hur ska man se på en verklig gammal storsäljare som A6000, som fortsätter säljas i stora mängder (och väl toppat hos Amazon många månader) trots att det bergis kommit 5-6 nyare modeller sedan A6000 var ny?

Är det något som utmärkt Sony så är det väl att de länge haft mycket kortare cykler än konkurrenterna men det kan ju delvis förklaras av att Sony fått bryta mycket ny mark oftast helt på egen hand inom det spegellösa segmentet. Om man vill ha ut all den R&D som man tagit fram så snabbt som möjligt av konkurrensskäl så är väl inte rätt taktik att bry sig särskilt mycket om de intervaller Canon och Nikon hållit med sina mer avancerade modeller. Då är det nog bara "ut med det så fort som möjligt" som gäller. Canon och Nikon verkar ju länge ha varit mest styrda av sin inbördes relation på DSLR-marknaden. De har mycket länge inte brytt sig ett dugg om vad Sony hållit på med.
Ja det är helt sant Sony fick bryta ny mark på egen hand, det blev så, en spegelfri mot C/N DSLR modeller, Sony var ju inte helt döva hela tiden mot olika kritik som kom fram, man ändrade fysiska saker, vilket blev mera påtagligt med A7RIV och även A9II. Nikon hade flera spegelfria redan 2011 kom den första N1 någonting, uppföljare V1 med mera, inga småbilds sensorer men man visste tekniken, kontinuerlig autofokus som överträffade dåtidens konkurrenter. deras Z6 kunde faktiskt gå in och direkt konkurrera med A7III, senare FW rättade också till några saker med den.
 

Bengf

Aktiv medlem
Håller med. Jag gillar vikskärmen bättre jag också.
Ja gamla A77 har en sådan skärm, och den är också kraftigt byggd med rejäl metall, en sak jag aldrig tänkt på förut och som sällan har nämnts med den skärmen är att den också går att vrida framåt uppåt så det går att se sig själv som vloggare vill göra.

Fortsätt här StenÅke om tankar kring nya A7C-kameran, missade man nya menyn eller inte och varför, siktar man på mobil användare, eller en extra backupp till A9, dom brukar annars uppskatta en bra APS-C för att få till lite extra Crop.
 

PMD

Aktiv medlem
Från nyhetssidan om A7C.

Bengt Fröberg 2020-09-27 08:17 sa:
Kan vi inte gå in i A7C tråden och fortsätta där, det blir enklare då, det är lite intressant detta för jag tror att C/N också kommer med mindre modeller inom en snar framtid, något måste göras för att försöka öka på försäljningen, man kan inte bara lita på entusiast kameror för 30-40000 kr, Canons R6 är ett delförsök från dom, men lite mindre och billigare tror jag kommer.
Canon EOS RP är aningen större, och lite lättare, än Sony A7C. EOS RP saknar dock IBIS.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja RP missade jag, var den så liten, det skiljer dock en del, W= 8,5 H=14 D=10,3, men vikten låg förmodligen IBIS då som du antyder. den hänger ju bra med annars och vinner nog lite på hanteringen som vanligt. Skulle gärna se redovisning på grepphöjden på alla kameror, nu är det väl där kameran är som högst, ofta då sökaren som kan sticka upp rejält.
 
Senast ändrad:
ANNONS