Annons

Vilken Sony fullformatare till Fågelfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

srojoh

Aktiv medlem
Jag har en fråga till er som kör med Sony och fågelfotografering. Jag har en A7RIII och vill köpa ett hus till, så jag slipper att byta optik hela tiden. Dessutom är jag en landskapsfotograf också. Men vilket hus är bäst då? Vet att A9/ A9II är bra, men dyra. Kanske A7III eller A7c
eller ngn begagnad A9:a. Min kamera är bra, men vet att AF är bättre på de nämnda kamerorna. Fast nu kan jag delförstora rätt mkt i photoshop. Har fått förslag om att skaffa en A7c till fågelfoto oh ha A7RIII till övrig foto. Men det blir ju omvänt i pixelstorlek, som jag tänker mig.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hade undvikit A7C för fågelfoto. Den har i mitt tycke lite för få programmerbara knappar för att enkelt kunna hanteras snabbt. Dessutom är väl hust lite väl lätt om man har långa tunga telen. Själv tycker jag också att det är lättare att sikta mot flygande fågel om man har sökaren i linje med objektivet, men det kanske är en vanesak, Bäst är väl A9II (betydligt bättre grepp än A9) samt A7R4
Vilken av dessa två som är bäst beror på hur du fotograferar har man många pixlar kan man klara sig med kortare och mera lätttransporterad brännvidd Är fågeln långt bort beskär man, är fågeln nära njuter man av att man har många pixlar. Går dessutom mycket fortare än att vrida på en zoomring.
Om inte behovet är akut hade jag dock nog väntat att köpa hus tills Sony kommit ut med autfocus för fågel som kan matcha Canon R5. Har svårt att tro att det dröjer specillt länge. Det är en starkt konkurrensutsatt marknad
 

srojoh

Aktiv medlem
Ok. Nu kostar ju både A7 IV och A9 II en hel del och kommer det en ny modell, så blir det väl ännu dyrare. Men tack för din hjälp.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Kan du köpa en begagnad A9 för fågel fotografi så hade jag gjort det. Den är väl precis hur vass som helst. Finns flera fågelfotografer på Youtube som använder den.
Mark Smith är en utav dem, tror även att han kör med A7RIV också.
A7iii är inte dålig den heller :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Till A9 finns också extragrepp i två varianter, en version mycket billig som endast då ger plats för lillfingret och smalnar av dock mot andra sidan, extragreppet ger nog skaplig balans mot större objektiv, på tal om balans så brukar vana mindre kamera ägare, flytta lite med vänsterhanden för att hitta bättre balans, sedan blir kameran så klart smidig med mindre objektiv.

A7c har för dålig sökare, annars konfigurerar man den fina Realtime autofokus ala StenÅke modellen, A7III har inte Realtime fullt ut som senare modeller. och snart kommer nog ersättaren till A7III, kan dock bli lite dyr förstås.
 

brutusostling

Aktiv medlem
Jag har nästan helt gått över till Sony A1 från Canons bästa hus. Autofokusen är helt fenomenal för fågelfotografering, actionbilder. Ögonfokusen tar ögat på flygander blåkråkor, bilder i följd. För mycket annat är det säkert jämnare lopp mellan Canon och Sony, men vad gäller fåglar är A1 outstanding. Och då använder jag ändå bara 200-600 mm-zoomen (den köpte jag på Amazon för 18 lakan, lite dyrare nu). Min Canonutrustning har tyvärr fått ligga och skrota, jhag har haft med mig båda. Men sen har A1:an varit så grym att det bara blivit den (tills minneskorten tagit slut, då har jag tagit upp Canonen igen).
 
ANNONS