Annons

Sony A7III

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
Får vänta ett tag till då ;)
finns det inget att vinna på att vara först så är det lika bra att vänta. Vi lär väl få se en iPhone-effekt som heter duga ändå med mängder av köpare som står i kö för att få vara bland de första att ha en :-D En våg av unpacking-videos väntar, liksom 30-sekundersvideos som visar serietagning och/eller autofokus... Och några videor som förklarar varför man absolut måste ha den här kameran och varför man nu äntligen kan bli en seriös fotograf... :-D
 

Bengf

Aktiv medlem
Sedan står väl A6700 på tur, försa vad dom hittar på med den. så det dyker upp alternativ hela tiden.
 

JaQoB

Aktiv medlem
Usch, måste säga att jag sitter och är ganska besviken. Har väntat på A7III ganska många månader nu, men trodde att den skulle hamna någonstans i närheten av där A7II låg när den lanserades. Alltså någonstans runt 18000 kr. (Första registrerade priset på A7II hos prisjakt är 17490). Nu ligger den helt plötsligt 6000 högre, och över vad A7RII kan fås för större delen av tiden.

Men som ni säger, bara att vänta och hoppas på att priset går ner, rejält.

Och för att vara tydlig, jag ifrågasätter inte att kameran är värd det, den verkar verkligen brutalt bra. Det känns bara inte som nummer tre i en serie där både ettan och tvåan kan köpas för under 10k då och då...
 

alfin

Aktiv medlem
StenÅkes länk i inlägg Nr 9. bland specarna, och något om antireflection coting på sensorn, som jag inte tidigare läst om, alla fall vad jag kan minnas så är direkt nu.
Jag tror B&H var lite snabba med copy&paste från A7RIII texten. Jag tror A7III har AA-filter som övriga 24 MP kameror från Sony.
 

PerKr

Aktiv medlem
Sedan står väl A6700 på tur, försa vad dom hittar på med den. så det dyker upp alternativ hela tiden.
Varför A6700? Är inte A6500 bara lite mer än ett år gammal? Bland APS-C modeller med E-bajonett saknar de annars ett bra alternativ till Canon och Nikon sedan Nex-7 försvann.

Själv hoppas jag förstås på A77mk3, det borde vara dags för den snart
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det står i den länk jag lade in ovan som pekade på B&H Photo videos produktbeskrivning för A7 III. Den bästa jag sett så långt.

Utsnitt ur stycket nedan: (som i sin tur togs från B&H) https://www.bhphotovideo.com/c/product/1394217-REG/sony_ilce_7m3_alpha_a7_iii_mirrorless.html)

"This sensor structure works with gapless on-chip lens design and an anti-reflection coating, as well as eliminating the optical low-pass filter"

Möjligen lite taskigt skriven engelska. :) .... men jag läser det som att man "eliminerat" eller tagit bort filtret. Tolkar ni det på något annat sätt?.

"Featuring a back-illuminated design, the full-frame 24.2-megapixel Exmor R CMOS sensor works with the BIONZ X image processor to offer high-resolution stills and video while minimizing noise and improving speed. This sensor structure works with gapless on-chip lens design and an anti-reflection coating, as well as eliminating the optical low-pass filter, to improve light collection and enhance detail. Also, the copper wiring layer dramatically improves data transmission speed for creating 14-bit, high-resolution stills with a native sensitivity range from ISO 100-51200, which can be further expanded to ISO 50-204800. Also, it enables internal UHD 4K video recording with a wide dynamic range using the full width of the full-frame sensor. The BIONZ X processor also works in conjunction with a high-speed front-end LSI to realize faster processing times along with the ability to capture an impressive 15-stop dynamic range at low sensitivity values."
 

alfin

Aktiv medlem
Det står i den länk jag lade in ovan som pekade på B&H Photo videos produktbeskrivning för A7 III. Den bästa jag sett så långt.

Utsnitt ur stycket nedan: (som i sin tur togs från B&H) https://www.bhphotovideo.com/c/product/1394217-REG/sony_ilce_7m3_alpha_a7_iii_mirrorless.html)

"This sensor structure works with gapless on-chip lens design and an anti-reflection coating, as well as eliminating the optical low-pass filter"

Möjligen lite taskigt skriven engelska. :)

"Featuring a back-illuminated design, the full-frame 24.2-megapixel Exmor R CMOS sensor works with the BIONZ X image processor to offer high-resolution stills and video while minimizing noise and improving speed. This sensor structure works with gapless on-chip lens design and an anti-reflection coating, as well as eliminating the optical low-pass filter, to improve light collection and enhance detail. Also, the copper wiring layer dramatically improves data transmission speed for creating 14-bit, high-resolution stills with a native sensitivity range from ISO 100-51200, which can be further expanded to ISO 50-204800. Also, it enables internal UHD 4K video recording with a wide dynamic range using the full width of the full-frame sensor. The BIONZ X processor also works in conjunction with a high-speed front-end LSI to realize faster processing times along with the ability to capture an impressive 15-stop dynamic range at low sensitivity values."
Copy & Paste från A7RIII texten som han missat redigera tror jag.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tror B&H var lite snabba med copy&paste från A7RIII texten. Jag tror A7III har AA-filter som övriga 24 MP kameror från Sony.
En kommentar till till den skrivningen:

Jag skrev i ett annat sammanhang att det främst varit på mer högupplösande sensorer man tagit bort AA-filtret tidigare. Sony har inte gjort det på någon 24 MP kamera tidigare vare sig FF eller APS men då fick jag lära mig att Nikon (som inte ens gjort det på alla sina 36MP + modeller tydligen gjort det även på 24MP-modeller. Canon har mig veterligen bara gjort det på en av sina 5Ds-modeller med 50 MP.

Att Fuji gjort på sensorer med 24 MP och kanske på sensorer med än färre pixlar är liksom en liten annan sak, eftersom deras xtrans-sensorer har en lite annan design som är mer förlåtande när det gäller moiré om jag fattat det rätt. De har ju heller inga sensorer med lika många pixlar som Nikon, Canon eller Sony som ju främst har verkligt många pixlar endast i FF-modellerna numera.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
A7RIII verkar har ett msrp på $3200, och kosta runt 34000 i Sverige. Vilket borde innebära att A7III med msrp på $2000 borde hamna precis över 21000?

Det är fortfarande ganska tufft för instegsmodellen, oavsett hur bra den är.... (Och jo, jag vet att A7II kommer att fortsätta säljas. Och förhoppningsvis sänkas en aning till följd av detta).

Jaja, bara att börja spara. Alla andra modeller blev lite tråkiga nu...)
A7 II hade Scandinavian kampanj på för en vecka sedan när jag var där för 12 000:- A7 II är en jättetrevlig kamera som jag ju har själv men AF i den kan inte alls mäta sig med de nya husen. Det var ju mycket därför jag skaffade en A6300 som komplement. Nu skulle jag ju klarat mig med en enda kamera om jag haft en A7 III.

Att de hissat priset måste bero på positioneringsproblem snarare än något annat. En ny 24 MP BSI-sensor kan ju inte motivera den prisökningen. När jag köpte min A7 II:a så kostade den inte mer än ca 14000 med cash back på MediaMarkt. De höjde den när dollarn ökade i pris till runt 17 000:- en period för att åter sänka den till kring 14-15 000.

Den prisnivå de valt nu är nog enbart för att denna kamera med sin fantastiska spec. inte kan vara för billig trots att det är insteget i A7-segmentet. Vem skulle annars köpa en A7r III? Det är ju i princip bara antalet pixlar som diffar. Sony tar som andra väldigt bra betalt för vad man faktiskt får på marginalen.
 
Senast ändrad:

Joakim88

Aktiv medlem
finns det inget att vinna på att vara först så är det lika bra att vänta. Vi lär väl få se en iPhone-effekt som heter duga ändå med mängder av köpare som står i kö för att få vara bland de första att ha en :-D En våg av unpacking-videos väntar, liksom 30-sekundersvideos som visar serietagning och/eller autofokus... Och några videor som förklarar varför man absolut måste ha den här kameran och varför man nu äntligen kan bli en seriös fotograf... :-D

Ja men exakt 👍 det ska bli kul å se alla Youtube klipp på de mer seriösare fotokanalerna när de testar kameran ute i fält. Sen är det bara att vänta :)
Och då kan jag "äntligen bli en seriös fotograf" haha :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Copy & Paste från A7RIII texten som han missat redigera tror jag.
Men kan du inte läsa texten istället för att skriva som du nu gör och bara förvirra.

Stycket jag klistrade in står ju under nedanstående rubrik som ju handlar om en sensor på 24MP. En A7r III har väl ungefär 42 eller hur?'

24.2MP Exmor R BSI CMOS Sensor and BIONZ X Image Processor

Featuring a back-illuminated design, the full-frame 24.2-megapixel Exmor R CMOS sensor works with the BIONZ X image processor to offer high-resolution stills and video while minimizing noise and improving speed. This sensor structure works with gapless on-chip lens design and an anti-reflection coating, as well as eliminating the optical low-pass filter, to improve light collection and enhance detail. Also, the copper wiring layer dramatically improves data transmission speed for creating 14-bit, high-resolution stills with a native sensitivity range from ISO 100-51200, which can be further expanded to ISO 50-204800. Also, it enables internal UHD 4K video recording with a wide dynamic range using the full width of the full-frame sensor. The BIONZ X processor also works in conjunction with a high-speed front-end LSI to realize faster processing times along with the ability to capture an impressive 15-stop dynamic range at low sensitivity values.

Det finns en banner nästan på toppen av sidan om "The best mirrorless cameras of 1027" men tittar du en gång till så står det högst upp att beskrivningen handlar om A7 III och inte A7r III.

Kan vi släppa det här nu?
 

martinot

Aktiv medlem
"This sensor structure works with gapless on-chip lens design and an anti-reflection coating, as well as eliminating the optical low-pass filter"

Möjligen lite taskigt skriven engelska. :) .... men jag läser det som att man "eliminerat" eller tagit bort filtret. Tolkar ni det på något annat sätt?.
Jag tolkar det som du, och det stämmer väl med ovan text. Ett optiskt lågpassfilter är samma sak som AA-filter (iaf. i kamerasensorsammanhang).
 

martinot

Aktiv medlem
En kommentar till till den skrivningen:

Jag skrev i ett annat sammanhang att det främst varit på mer högupplösande sensorer man tagit bort AA-filtret tidigare. Sony har inte gjort det på någon 24 MP kamera tidigare vare sig FF eller APS men då fick jag lära mig att Nikon (som inte ens gjort det på alla sina 36MP + modeller tydligen gjort det även på 24MP-modeller. Canon har mig veterligen bara gjort det på en av sina 5Ds-modeller med 50 MP.

Att Fuji gjort på sensorer med 24 MP och kanske på sensorer med än färre pixlar är liksom en liten annan sak, eftersom deras xtrans-sensorer har en lite annan design som är mer förlåtande när det gäller moiré om jag fattat det rätt. De har ju heller inga sensorer med lika många pixlar som Nikon, Canon eller Sony som ju främst har verkligt många pixlar endast i FF-modellerna numera.
Stämmer redan för ca 5 år sedan så var det många kameratillverkare som skippade AA-filter på en del av sina kamerahus. Här är klippt ifrån en webbsida redan från 2013:

"Fujifilm tried it with the X-Pro1 at the beginning of 2012 and carried on with the X-E1 in autumn 2012 and the X20 early 2013. Nikon's D800E had a go, too. Pentax did it with its K-5 II s in 2012 and recently its K-3. The Olympus OM-D E-M1 went without, and so did the Ricoh GR, Sony's RX1R, and the newly announced Sony A7R and Nikon D5300. What sort of fire have these manufacturers been playing with? They have all omitted the optical low-pass filter, or anti-aliasing filter, from their cameras."

Förutom att Fuji inte haft det på både APS-C-sensorer med 12mp och 16mp (och nu senast 24mp), så har även Panasonic skippat det på kameror med m43-sensorer på 16mp och 20mp.

Men annars så har du helt rätt i att det fungerar lite bättre att skippa på Fuji då de på APS-C (men inte MF) kör med X-trans CFA istället för normalt Bayerfilter. Man får både mindre lätt moaré, men även en perceptuellt skarpare bild med högre upplösning (jämfört med samma sensorupplösning och Bayer CFA).

Klar fördel för X-Trans där.

(Nackdelen är dock att inte alla RAW-framkallare har lika bra stöd för demosaicing av X-Trans som för Bayer).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har haft en A7 och den är direkt usel över 2500 ISO i och med att A7II har samma sensor är den i princip oanvändbara för mig. Om A7III sensor är användbar på 12 800 ISO eller mer kan den bli ett alternativ för mig.
Alltså vilka I-landsproblem vi har. När jag, dum som jag var, ofta plåtade dia analogt så var mina filmer på motsvarande ISO 50 och 100. (jag skojar bara och vet att den här nya ljuskänsligheten i de nya kamerorna kan vara helt revolutionerande både för filmare och andra) :)

Det återstår väl att se men den här sensorn tillhör ju samma generation som den i A7r III och Nikon D850 och det är ju de som sätter ribban nu på DxO med 100 poäng i samlingsvärden. A7 II är inte alls dålig. Den har ett vägt samlingsvärde på 90 mot exv. 88 för Nikon D5.

Båda A7 II och D5 har ett lågljusvärde på drygt 2400. Det ska jämföras med de nya A7r III, D850 och A9 (24 MP) som alla hamnar kring 3500. Det är ett hyfsat lyft och det är väl inget som talar emot att A7 III kommer att hamna kring dessa värden den också. Varken A7 II eller D5 tillhör den näst senaste generationen sensorer som A7 II, A7 III och D850 gör. Det är bara A9 som har den senaste nya Exmor RS-designen. Det är bara den som är stackad eller skiktad om vi ska hålla oss till svenska.
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Jag håller med. Är jättebra bildkvalitet på sensorn i A7I/II. Inget som helst fel på den.

Däremot så kan man inte förvänta sig att den skall konkurrera med de sensorer som är optimerade för lågljusegenskaper och hög-ISO-förhållanden.

Då har man köpt fel kamerahus och gjort ett dåligt val som kund (finns en orsak till att Sony säljer tex. A7S och Nikon säljer Df, som är optimerade för lågljusförhållanden och höga ISO).
 

alfin

Aktiv medlem
Men kan du inte läsa texten istället för att skriva som du nu gör och bara förvirra.

Stycket jag klistrade in står ju under nedanstående rubrik som ju handlar om en sensor på 24MP. En A7r III har väl ungefär 42 eller hur?'

24.2MP Exmor R BSI CMOS Sensor and BIONZ X Image Processor

Featuring a back-illuminated design, the full-frame 24.2-megapixel Exmor R CMOS sensor works with the BIONZ X image processor to offer high-resolution stills and video while minimizing noise and improving speed. This sensor structure works with gapless on-chip lens design and an anti-reflection coating, as well as eliminating the optical low-pass filter, to improve light collection and enhance detail. Also, the copper wiring layer dramatically improves data transmission speed for creating 14-bit, high-resolution stills with a native sensitivity range from ISO 100-51200, which can be further expanded to ISO 50-204800. Also, it enables internal UHD 4K video recording with a wide dynamic range using the full width of the full-frame sensor. The BIONZ X processor also works in conjunction with a high-speed front-end LSI to realize faster processing times along with the ability to capture an impressive 15-stop dynamic range at low sensitivity values.

Det finns en banner nästan på toppen av sidan om "The best mirrorless cameras of 1027" men tittar du en gång till så står det högst upp att beskrivningen handlar om A7 III och inte A7r III.

Kan vi släppa det här nu?
Jag tycker det är du som virrar till det och sprider texter och uppgifter som finns på en enda sida på internet. Ingen annanstans finns angivet att A7III är utan AA-filter (i alla fall som jag hittat). Om du går in på B&H's sida för A7RIII och jämför den texten de skrivit där med A7III texten, så ser du väl själv att det är exakt samma text förutom MP uppgifter och ISO som de redigerat. Texten under A7III är copy&paste från A7RIII sidan på B&H som de redigerat och min teori är att de missat radera uppgiften om avsaknad av AA-filter. Nu kan vi släppa det.
 

smislo

Aktiv medlem
https://www.dxomark.com/cameras/launched-between-2002-and-2017/launch_price-from-0-to-45200-usd/sensor_format-sensor_fullframe#hideAdvancedOptions=false&viewMode=list&yDataType=rankLln

Sensorn är inte sämst bland FF om man ser på "Sports" som egentligen borde heta "Low light"
Intressant är ju även hur man värderar "anti shake". Om Nikon och Canon har vanliga objektiv kommer de automatiskt efter på vissa motiv.
Hoppas att AF är också brå i "low light"/ snabba subjekt.
 
ANNONS