Annons

Sony A7III

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Men det är ju exakt det som är min poäng. $2000 borde innebära något runt 20, för att sen förhoppningsvis sjunka lite. I det här fallet innebär ju $2000 24000 sek, utan att något direkt hänt i förhållandet mellan valutorna.
.
6D mk2 kostade 21200kr i Sverige. Hur de räknar på de olika marknaderna vet jag inte. Men de sätter adrig priserna direkt i relation till dollarkursen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tycker fortfarande att de ska satsa på APS-C optik och inte igen på nya hus. A6000/6300/6500 räcker väldigt långt, men utan matchande optik väldigt begränsande.

Däremot är A7 III + 24-105/4 väldigt intressant kombination, tycker jag.
Undrar om inte det kommer att bli ett nytt kit Sony kommer sälja. Det kommer vara en perfekt kombo om man har lite tur och lyckas få ett bra ex av objektivet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det understryker väl på sätt och vis min poäng än mer. Det stör mig lite att alla är så väldigt entusiastiska över att Sony har släppt en ny instegsmodell som är sååå bra, utan att reflektera över att den faktiskt är prissatt som ett proffshus. Jag håller med om att den verkar sååå bra, men det ska den vara när den är prissatt på samma sätt som A7RII.
Jag tror som jag skrivit att det i grunden är ett internt positioneringsproblem man får om man släpper en så pass välutrustad kamera med nära exakt samma formfaktor som proffsmodellerna och tar en dryg 1/3 eller drygt hälften i pris. Det kommer kosta i andra änden genom att förre av de dyrare husen säljs. Gissa om det kommer inträffa med A7r III.

Om sedan marknaden värderar A7 III högt så kommer folk köpa den ändå och då kan Sony kompensera sig delvis för eventuella tappet för de andra modellerna. Sony kommer sätta det pris de bedömer att de lokala marknaderna är beredd att betala. A7 III ligger dessutom betydligt närmare proffshusen i prestanda på marginalen än A7 II gjorde med föregående generation hus. Så Sony har faktiskt satt sig i lite av ett positioneringsproblem. Vi konsumenter förväntar oss som vanligt att nästa version av konsumentmodellen av A7 (A7, A7 II och A7 III) ska kosta ungefär som föregående version gjorde när den lanserades. Det gapet verkar ha ökat nu. Jag har svårt att se att kostnaden för den nya sensorn skulle motivera den prisökningen.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
A9 är kanske den som är mest hotad och lagring på XQD eller liknande blir nog ett krav för A9 II.
Absolut minimum borde varit två UHS II i A7III, Sony fick inte plats med XQD i A9 ( fler kablar )- enligt Sony själva. A9 borde gjorts lite större, klarar över 200 Raw men tar tid på sig att skriva till kortet, skulle ha släppt på envisa lilla format kamera för en gångs skull, en serie Sony kameror kunde väl få bli lite större, 100gram mera i vikt hade väl kvittat kan man tycka.

Blir A9II större så blir det nog en sensation av stora mått, den kan gjärna få två XQD-platser tycker jag.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Men det är ju exakt det som är min poäng. $2000 borde innebära något runt 20, för att sen förhoppningsvis sjunka lite. I det här fallet innebär ju $2000 24000 sek, utan att något direkt hänt i förhållandet mellan valutorna.

Och jag vet att de äldre inte blir sämre för att det kommer någon ny, problemet var att de äldre hade ganska stora problem (främst AF och hastighet) långt innan denna kom. Men som sagt, jag har lite förhoppningar om att A7III ska dyka upp betydligt mycket billigare via gråimport relativt snart efter att den kommit ut till försäljning.
Priset i Sverige är märkligt. I USA ligger det på 2000 USD. Detta blir 16000SEK+moms = 19200SEK. 19995kr vore alltså rimligt.

Detta med Sigma som släpper FE objektiv i Artserien är intressant. Det är luddigt skrivet i deras press release men det kan vara så att de inte kör med "reverse engineering" vilket skulle båda väl för full kompatibilitet. Hur som helst blir kompatibilitet enklare då till skillnad från Canon EF med MC adaptern så behövs ingen "översättning" mellan EF och FE. Genom användning av Sigmaobjektiv slipper man befatta sig med Assist för reparation av Sonyoriginal (ingen höjdare) samt att flera Sony FE objektiv har lite för klen konstruktion (t ex linjära fokusmotorn i 2,8/35). Sigmas anpassning till FE kan alltså vara ett enormt lyft för systemet.
 

PMD

Aktiv medlem
Detta med Sigma som släpper FE objektiv i Artserien är intressant. Det är luddigt skrivet i deras press release men det kan vara så att de inte kör med "reverse engineering" vilket skulle båda väl för full kompatibilitet.
Om det här fortfarande är aktuellt så borde Sigma kunna klara sig utan att på egen hand behöva klura ut hur protokollet ser ut.

den här websidan ansöker man om att få ta del av specifikationen.

Hur som helst blir kompatibilitet enklare då till skillnad från Canon EF med MC adaptern så behövs ingen "översättning" mellan EF och FE.
För användning av SIgmas "EF"-objektiv med MC-11 bör det inte heller behövas någon översättning.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om det här fortfarande är aktuellt så borde Sigma kunna klara sig utan att på egen hand behöva klura ut hur protokollet ser ut.

den här websidan ansöker man om att få ta del av specifikationen.


För användning av SIgmas "EF"-objektiv med MC-11 bör det inte heller behövas någon översättning.
Frågan är vad "basic "E-mount" specifications" innebär? Dimensionen på fattningen endast? Fullt AF protokoll?

Varför måste EF objektivet använda samma "språk" som Sony och därmed få samma kompatibilitet genom MC11 som ett dedicerat FE mount objektiv? Sigma själva anger mer komplett AF kompatibilitet med de med FE mount.
 

Bakpotatis

Medlem
Finns det någon fördel med A7R II förutom den högre upplösningen? Känns som de ligger väldigt nära i pris (25,900) jämfört med A7 III
 

PMD

Aktiv medlem
Frågan är vad "basic "E-mount" specifications" innebär? Dimensionen på fattningen endast? Fullt AF protokoll?
Jag vet inte mer än det jag länkade till, men tycker mig minnas påståenden nånstans om att det är hela E-protkollet. Det återstår att verifiera.

Varför måste EF objektivet använda samma "språk" som Sony och därmed få samma kompatibilitet genom MC11 som ett dedicerat FE mount objektiv?
De måste inte, men de borde kunna. Sigmas "EF"-objektiv på MC-11 behöver knappast prata EF-protokoll med adaptern.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag vet inte mer än det jag länkade till, men tycker mig minnas påståenden nånstans om att det är hela E-protkollet. Det återstår att verifiera.


De måste inte, men de borde kunna. Sigmas "EF"-objektiv på MC-11 behöver knappast prata EF-protokoll med adaptern.
Med andra ord vet vi inte exakt vilken del av spec Sigma får använda. Det kan finnas grund för att FE objektiven kommunicerar bättre med Sonykameror än via MC-11 alltså eftersom du inte vet motsatsen. MC-11 är ju länken mellan objektiv som kör EF protokoll med en kamera som har FE protokoll. Det är t ex inte givet att de digitala instruktionerna för AF måste vara samma mellan märkena.
 

PMD

Aktiv medlem
Med andra ord vet vi inte exakt vilken del av spec Sigma får använda. Det kan finnas grund för att FE objektiven kommunicerar bättre med Sonykameror än via MC-11 alltså eftersom du inte vet motsatsen. MC-11 är ju länken mellan objektiv som kör EF protokoll med en kamera som har FE protokoll. Det är t ex inte givet att de digitala instruktionerna för AF måste vara samma mellan märkena.
Visst, men ett Sigmaobjektiv behöver ju gå inte omvägen via EF-protokollet när det pratar med en MC-11.
Så skulle åtminstone jag ha gjort om jag vore Sigma. :)
 

Mister Zoom

Medlem
Prissättning

Sony A7 III
23990 sek 1998 usd "Sek/$": 12

Jag håller med att det är insane med A7III prissättning. (Dollarn gånger 12)
Alla intelligenta snillen här inne, förklara följande för mig:

Den lika nya Canon M50 "retail price of $779.99 for the body only"
I Sverige säljs huset för 5900kr. Varför inte för 9360kr?? (Dollarn gånger 12)
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Visst, men ett Sigmaobjektiv behöver ju gå inte omvägen via EF-protokollet när det pratar med en MC-11.
Så skulle åtminstone jag ha gjort om jag vore Sigma. :)
Fast vilket protokoll förstår EF objektivet och vilket förstår kameran? Möjligen måste MC-11 agera "översättare" annars skulle det bara vara att sätta en distansring med wire mellan EF kontakterna på objektivet och FE fattningen på kameran och alla Canonobjektiv skulle fungera fullt ut som nativa Sony FE objektiv utan problem. Tror det finns en liten processor där som agerar översättare därav även möjlighet att uppgradera mjukvara med USB.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Fast vilket protokoll förstår EF objektivet och vilket förstår kameran? Möjligen måste MC-11 agera "översättare" annars skulle det bara vara att sätta en distansring med wire mellan EF kontakterna på objektivet och FE fattningen på kameran och alla Canonobjektiv skulle fungera fullt ut som nativa Sony FE objektiv utan problem. Tror det finns en liten processor där som agerar översättare därav även möjlighet att uppgradera mjukvara med USB.
Ja såklart. Finns ju firmware i både objektiv och adapter som båda behöver vara uppdaterade för att få bästa möjliga kompatibilitet.

/Stefan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ja såklart. Finns ju firmware i både objektiv och adapter som båda behöver vara uppdaterade för att få bästa möjliga kompatibilitet.

/Stefan
Precis och denna firmware i fallet MC-11 torde rimligen vara för att förbättra "översättningen" då Canons och Sigmas AF protokoll inte är samma. Därav finns potential för bättre funktion med Sigmas objektiv gjorda för FE från början som endast har protokoll för Sony från början.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Precis och denna firmware i fallet MC-11 torde rimligen vara för att förbättra "översättningen" då Canons och Sigmas AF protokoll inte är samma. Därav finns potential för bättre funktion med Sigmas objektiv gjorda för FE från början som endast har protokoll för Sony från början.
Det ärt det jag hopppas på och funderar på att när de kommer, beroende på pris sälja mina Art med EF-fattning och köpa med FE-fattning.

Tillägg: Tror jag gjorde flytten till Sony i rätt tid.

/Stefan
 

alfin

Aktiv medlem
Varför gaggar ni om objektiv och adaptrar i denna tråden också? Kan den inte få handla om A7 III istället? Irriterande för oss som är intresserade av kameran, går in när det kommit ett nytt inlägg och så är det samma gamla Sony gaggande som vanligt. Just saying!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Varför gaggar ni om objektiv och adaptrar i denna tråden också? Kan den inte få handla om A7 III istället? Irriterande för oss som är intresserade av kameran, går in när det kommit ett nytt inlägg och så är det samma gamla Sony gaggande som vanligt. Just saying!
Det är väl tur att Sony släpper A7 med dess utökade funktioner samtidigt som Sigma släpper sina första dedicerade FE objektiv. Kombinationen öppnar nya möjligheter.
 

torbeno

Aktiv medlem
Det verkar ju vara riktigt bra ISO-prestanda på kameran. (Utöver typ allt annat som också ser bra ut). Något jag inte kunnat läsa om är uppstartstiden. Någon har info om det?
 
ANNONS