Annons

Sony A7III

Produkter
(logga in för att koppla)

MFzombie

Medlem
Ah, drömkameran för mig, precis vad jag behöver. Tusan att man var så otålig och köpte A7R II förra veckan:(
 
Senast ändrad:

JaQoB

Aktiv medlem
A7RIII verkar har ett msrp på $3200, och kosta runt 34000 i Sverige. Vilket borde innebära att A7III med msrp på $2000 borde hamna precis över 21000?

Det är fortfarande ganska tufft för instegsmodellen, oavsett hur bra den är.... (Och jo, jag vet att A7II kommer att fortsätta säljas. Och förhoppningsvis sänkas en aning till följd av detta).

Jaja, bara att börja spara. Alla andra modeller blev lite tråkiga nu...)
 

Chasid

Aktiv medlem
Det låter onekligen som en intressant kameran. Men frågan är om det är en nyutvecklad sensor med förbättrad färgåtergivning och hög-ISO prestanda eller om det är samma gamla mög som satt i A7 och A7II?
 

JaQoB

Aktiv medlem
Det låter onekligen som en intressant kameran. Men frågan är om det är en nyutvecklad sensor med förbättrad färgåtergivning och hög-ISO prestanda eller om det är samma gamla mög som satt i A7 och A7II?
Sensorn i A7 och A7II är väl inte direkt mög, utan konkurrerar fortfarande bra med det mesta som konkurrenterna kommer dragande med... Med det sagt, jo, det verkar vara en ny sensor.

https://www.sonyalpharumors.com/sony-a7iii-officially-announced/
 

Chasid

Aktiv medlem
Sensorn i A7 och A7II är väl inte direkt mög, utan konkurrerar fortfarande bra med det mesta som konkurrenterna kommer dragande med... Med det sagt, jo, det verkar vara en ny sensor.

https://www.sonyalpharumors.com/sony-a7iii-officially-announced/
Jag har haft en A7 och den är direkt usel över 2500 ISO i och med att A7II har samma sensor är den i princip oanvändbara för mig. Om A7III sensor är användbar på 12 800 ISO eller mer kan den bli ett alternativ för mig.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Dxomark

Jag har haft en A7 och den är direkt usel över 2500 ISO i och med att A7II har samma sensor är den i princip oanvändbara för mig. Om A7III sensor är användbar på 12 800 ISO eller mer kan den bli ett alternativ för mig.
https://www.dxomark.com/cameras/launched-between-2002-and-2017/launch_price-from-0-to-45200-usd/sensor_format-sensor_fullframe#hideAdvancedOptions=false&viewMode=list&yDataType=rankLln

Sensorn är inte sämst bland FF om man ser på "Sports" som egentligen borde heta "Low light"
Intressant är ju även hur man värderar "anti shake". Om Nikon och Canon har vanliga objektiv kommer de automatiskt efter på vissa motiv.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det låter onekligen som en intressant kameran. Men frågan är om det är en nyutvecklad sensor med förbättrad färgåtergivning och hög-ISO prestanda eller om det är samma gamla mög som satt i A7 och A7II?
Nej det måste vara en helt ny sensor. Den här är en bakbelyst Exmor R (reverse) med 24 MP och någon sådan har vi aldrig haft tidigare i A7 och A7 II-modellerna. Det kan inte vara samma som i A9 heller, för den heter Exmor RS (reverse + stacked). Precis som sensorn i A6300 och A6500 har den dock kopparledningar vilket sägs ge snabbare utläsning. Inget AA-filter har den heller så den borde ju ge lite mer detalj än de äldre sensorerna i A7 och A7 II.

Jag tycker annars att det är en helt fantastisk spec. Det känns t.o.m. som om den fått lite bättre videospec. än den A9 fick och som Sony då kritiserades för. Samma fokussystem som A9 och A7r III men till ett pris av 1998 U$ på B&H.

B&H har en verkligt bra och utförlig spec. här:

https://www.bhphotovideo.com/c/product/1394217-REG/sony_ilce_7m3_alpha_a7_iii_mirrorless.html

Grattis till alla som INTE köpt A7r II eller A7r III (om man inte behöver 42 MP) eller A9 (om man inte behöver speeden.

Det känns som om man fått väldigt mycket för dessa pengar som översatt med 8,5 i $-kurs blir ca alldeles under 17 000:-. Under 20 000 borde det väl kunna bli i Sverige? Det är en mini A9 till 1/3 av priset av en sådan. Undrar om den klarar att hantera de problem Sony-kamerorna haft med "geleeffekter" och panoreringar med 4K video. Det blir ju ingen global slutare i A7 III men väl "silent mode" som de dyrare systrarna också har.

Vem behöver egentligen en A7r III eller en A9? A7 II var även den en uppskattad modell när den kom men den har aldrig stått i förgrunden för intresset för A7:eek:rna och gjorde det knappt när den kom ens. Men förutsättningarna för att A7 III kommer göra detta är betydligt större. Jag skulle bli förvånad om inte den här kameran kommer bli en verklig hit och den verkliga storsäljaren bland A7 III:eek:rna.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu blir det ju över 20 kkr efter att du har lagt på moms, redan om man optimistiskt tror på att bara kunna räkna om rakt av med dollarkursen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu blir det ju över 20 kkr efter att du har lagt på moms, redan om man optimistiskt tror på att bara kunna räkna om rakt av med dollarkursen.
Jag skrev faktiskt "Under 20 000 borde det väl kunna bli i Sverige? " också :) Så det blir väl ungefär att multiplicera med faktor 10 som vanligt. Det finns säkert de som plockar upp ett ex. direkt i New York och "glömmer" att deklarera den i tullen men den diskussionen har vi redan haft många ggr här på FS, så den slipper jag helst.
 

PerKr

Aktiv medlem
Jag skrev faktiskt "Under 20 000 borde det väl kunna bli i Sverige? " också :) Så det blir väl ungefär att multiplicera med faktor 10 som vanligt. Det finns säkert de som plockar upp ett ex. direkt i New York och "glömmer" att deklarera den i tullen men den diskussionen har vi redan haft många ggr här på FS, så den slipper jag helst.
Nu blev ju priset ca 25000 kr. Det där med faktor 10 verkar inte helt stämma när det gäller prissättning på nya produkter.
 

JaQoB

Aktiv medlem
Nu blev ju priset ca 25000 kr. Det där med faktor 10 verkar inte helt stämma när det gäller prissättning på nya produkter.
Har du hittat någon som prissatt den? Cyberphoto och scandinavianphoto säger "ej prissatt".
Baserat på A7RIII's prissättning skulle jag gissa på mellan 21 och 22 för bara huset.

Blir intressant att se vad t.ex. e-infinity kommer ta för den. De $2200 som kittet ska kosta i USA vore ju väldigt tilltalande.

Sen, och det känns nästan lite förmätet att ens säga när Sony har presenterat en helt fantastisk kamera, jag kan inte låta bli att hoppas att de så småningom ska komma med en billigare FF-modell. Visst, A7II finns, men dess autofokus lämnar lite väl mycket att önska för att vara riktigt relevant idag. Och 25000 för en kamera med kitobjektiv är ganska saftigt för en amatör där fotografering inte ens är "huvudhobbyn".
 

PerKr

Aktiv medlem
Har du hittat någon som prissatt den? Cyberphoto och scandinavianphoto säger "ej prissatt".
Baserat på A7RIII's prissättning skulle jag gissa på mellan 21 och 22 för bara huset.

Blir intressant att se vad t.ex. e-infinity kommer ta för den. De $2200 som kittet ska kosta i USA vore ju väldigt tilltalande.

Sen, och det känns nästan lite förmätet att ens säga när Sony har presenterat en helt fantastisk kamera, jag kan inte låta bli att hoppas att de så småningom ska komma med en billigare FF-modell. Visst, A7II finns, men dess autofokus lämnar lite väl mycket att önska för att vara riktigt relevant idag. Och 25000 för en kamera med kitobjektiv är ganska saftigt för en amatör där fotografering inte ens är "huvudhobbyn".
du har rätt. Läste fel när jag bläddrade på cyberphoto.

Men vi får nog åtminstone utgå från att priset på 24000 för huset och 26000 med kitobjektiv som anges av fotosidan är ganska nära sanningen. En kamera importerad från USA skulle landa på ca 22000 med tull och moms så det verkar inte orimligt.

Håller med om att priserna på dagens kameror är ganska saftiga för en amatör. Men det är så det är. Innan digital-eran drog igång fick man en proffsmodell för 20kkr och då tyckte man att det var riktigt dyrt...
 
ANNONS