Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
... så torde de initiala reflektionerna från dpreview om autofokushastighet vara missvisande om inte en enkel Canonkamera användes. En 70D eller ännu bättre, en 7DII eller 5DIII kommer alltså ha snabbare AF även under omständigheter där A7RII presterar väl med Canonobjektiv. ---
A7R II har uppenbarligen bättre AF än vad som tidigare varit möjligt med spegellösa FF-kameror. Och speciellt intressant är ju förbättringen när man "överträder" systemgränserna.

Men jag håller med dig i din uppfattning, det är inte realistiskt att tro att en spegellös kamera skulle kunna klara snabbare AF än en en bättre DSLR- eller SLT-kamera. Särskilt inte i dåligt ljus och med rörliga objekt, som jag har tjatat om under åtskilliga år...
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Inte hemmagjord, tagen från DP-review.
OK, hemmagjord av DPReview. :)
Man kan läsa en hel del förvirrat skrivande hos dem, nu efter att de behöver bekanta sig med kameror och system som de tidigare aldrig brytt sig om...

Det finns vanligen också en "hemlagad" rätt på de syltor jag ibland spisar min lunch.
 

equa

Aktiv medlem
OK, hemmagjord av DPReview. :)
Man kan läsa en hel del förvirrat skrivande hos dem, nu efter att de behöver bekanta sig med kameror och system som de tidigare aldrig brytt sig om...

Det finns vanligen också en "hemlagad" rätt på de syltor jag ibland spisar min lunch.
A7rII verkar ha fått stor uppmärksamhet på DP-review. Även Tony Northrup som jag tycker har varit ganska avog mot Sony tidigare verkar entusiastisk. Skall bli spännande att läsa de första verkliga testerna. Jag hoppas dock fortfarande på en A99II. :)
 

afe

Aktiv medlem
Fotosidan har också fått prova de nya kamerorna, och tydligen är det så att det blir lineskipping när man filmar i 4K och använder hela sensorn (oavsett hur bra det råkade vara med just 42 MP). I super-35-läge slipper man dock det.

Hybridfokusen med LA-eA3 verkar än så länge ge blandade resultat, men det är då med kameror som inte är helt färdiga.

http://www.fotosidan.se/cldoc/vi-har-provat-sonys-senaste-kameror.htm
 

martinot

Aktiv medlem
Här är en intervju med Sony:

http://www.imaging-resource.com/news/2015/06/16/sony-qa-the-must-have-sensor-tech-of-the-future

Inte helt lätt att tolka, men förhoppningsvis säger han att de jobbar med att erbjuda icke-förstörande komprimering av raw-filer, även om han säger okomprimerade raw-filer.
Extremt positiva nyheter. Förhoppningsvis så kommer det även i en firmware till existerande modeller.

Oavsett det; bra att de iaf tänkter på sådana här saker för åtminstone framtida modeller.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
A7R II har uppenbarligen bättre AF än vad som tidigare varit möjligt med spegellösa FF-kameror. Och speciellt intressant är ju förbättringen när man "överträder" systemgränserna.

Men jag håller med dig i din uppfattning, det är inte realistiskt att tro att en spegellös kamera skulle kunna klara snabbare AF än en en bättre DSLR- eller SLT-kamera. Särskilt inte i dåligt ljus och med rörliga objekt, som jag har tjatat om under åtskilliga år...

Man kan inte uttrycka sig så där generellt som du gör Gunnar. Vi har sett flera exempel på jämförelser där spegellösa varit bättre i praktik än DSLR:er som borde varit snabbare och bättre mot rörliga mål. Det finns massor av saker som påverkar snabbheten. Kombo hus objektiv. Det kan t.o.m. vara så att kameror med rudimentära AF-inställningsmöjligheter kan mycket väl funka bättre i händerna på en amatör än t.o.m. ett proffs som trots epitetet faktiskt möjligen går vilse bland alla inställningsmöjligheter i en avancerad kamera.

Så var är det man jämför bör man ju ha väldigt klart för sig. Dessutom kan en DSLR vara behäftad med problem som en spegellös kanske inte ens har eller kan ha rent teoretiskt en gång. En DSLR är "fort men fel ibland. Tyvärr har ju exv. Canon fortfarande folk som anmärker på AF-problem där kamerorna inte fokuserar korrekt (bak eller framfokusproblem) och detta efter mer än 5 år efter de problem man ursprungligen hade med 7D och 5D MK II. Fel som delvis verkar kvarstå i exv. 7D MK II.

Det är en fördel att ha en enda strålgång att förhålla sig till - i en DSLR har man tre.

Men att en DSLR borde vara bättre kan man ju tycka särskilt efter att ha sett Gary Friedmans tidigare labbningar men det vore ju kul om han även inkluderade denna kamera i sina AF-testningar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Saxat från SAR:

"Sony Artisan Thibault Roland has a short Question and Answer session with Sony Tokyo. Here is some answers (full text at Thibault Roland’s blog).

Question: Is the Dynamic Range better and noise level lower than that of the a7R?
Answer: Yes! No formal test was done (it’s coming), but they confirmed that they were very impressed by the quality of the system

Question: Is the higher sensitivity going to be detrimental to noise level?
Answer: No! 1/ In the new design, the photodiodes are closer to the surface of the sensor, and that allows them to detect more light, hence a higher sensitivity. This sensor has a better detection rate in low light conditions than a “regular” sensor. 2/ The change of materials to connect the diodes to the rest of the electronics ensures a lower noise level as well. They did not go into specifics but these seem to be a two key points.

Question:Will the a7R II replace the a7S in terms of image quality at high sensitivity?
Answer:No! We were told that at the same high ISO number, the a7S will outperform the a7R II. The a7R II is “ideal for mostly still photographers who want to shoot videos and 4K from time to time, but videographers will still want to use the a7S in low light conditions”

Vi får väl se vad detta ger i praktiken, men även DR ska ju tydligen förbättras och den ligger ju redan väldigt högt i tidigare Sony FF-sensorer
 

afe

Aktiv medlem
Enligt SAR har den äntligen en auto-ISO som faktiskt går att använda, i och med att slutartiden är valbar och inte låst till 1/80s som tidigare. Något jag hoppas (men inte tror) de inför också i äldre kameror med FW-uppdatering.
 

afe

Aktiv medlem
Ja äntligen. Auto-ISO är verkligen dåligt i de första A7:eek:rna. Speciellt i A7r måste man se upp med automatiken.
Det är väl likadant i alla tidigare Sonykameror med Auto-ISO, så A7r torde inte vara värre? Hur som helst är det bra att de åtgärdar det, och det borde gå alldeles utmärkt att rätta i FW till gamla kameror.
 

martinot

Aktiv medlem
Enligt SAR har den äntligen en auto-ISO som faktiskt går att använda, i och med att slutartiden är valbar och inte låst till 1/80s som tidigare. Något jag hoppas (men inte tror) de inför också i äldre kameror med FW-uppdatering.
Trevligt!

(Också en av de grundläggande saker man bara tar för givet skall fungera i alla moderna kameror, även om Canon kanske inte heller imponerat på mig här).

Tillsammans med införande av äkta RAW-format, och saker som detta med automatisk ISO som fungerar, så börjar Sony sakta men säkert allt mer närma sig som ett allt vettigare alternativ för mig (som kanske av somliga är att betrakta som en både kräsen och lat dj-vel - som bara vill att allt sådant skall fungera).

Go Sony!
 

afe

Aktiv medlem
Förhoppningsvis gör de möjlighet till komprimerat råformat - inte helt okomprimerat (tar en jäkla plats). Äkta råformat är det ju ändå, eller hur tänker du?

Vad gäller auto-ISO är det BARA Nikon som haft vettiga inställningsmöjligheter tidigare - nu kommer det hos Sony också. Grattis½!
 

PMD

Aktiv medlem
Finns det någon som har kunnat konstatera att den förstörande komprimeringen spelar någon märkbar roll? (Mätbar lär den förstås vara, men det är ju inte nödvändigtvis samma som märkbar).
 

Photocon

Aktiv medlem
Finns det någon som har kunnat konstatera att den förstörande komprimeringen spelar någon märkbar roll? (Mätbar lär den förstås vara, men det är ju inte nödvändigtvis samma som märkbar).
Jämför jag en A7R med en D800, samma objektiv och "full" utrymme för D800:ans rawfil får jag i förstone lite olika valörer som går att ekvalisera i konvertering/efterbehandling kan jag inte se någon skillnad som är märkbar vid utprintning.

Men sannolikt är den mätbar. Å andra sidan beskriver jag bara vad mina ögon ser.

//Lennart
 

afe

Aktiv medlem
Finns det någon som har kunnat konstatera att den förstörande komprimeringen spelar någon märkbar roll? (Mätbar lär den förstås vara, men det är ju inte nödvändigtvis samma som märkbar).
Nej, det är troligen inte någon som ser någon skillnad. Testa själv kanske med valfri kamera? Hela frågeställningen är dock meningslös just nu, eftersom det inte går att spara helt okomprimerat, så det finns inget att jämföra med för den aktuella kameran. Hur en annan kamera beter sig säger naturligtvis ingenting om hur den här kameran beter sig i samma situation ;)

Starta en ny tråd om ni (åter igen) vill diskutera komprimerat vs okomprimerat råformat (och då lämpligen med kameror där det GÅR att jämföra) ;)

Notera också att jag använt fetstil i stället för att SKRIKA i forumet, när jag vill framhäva något i texten. Det jag skriver blir inte mer rätt i fetstil än om jag SKRIKER, men detsamma gäller förstås också omvänt. Däremot blir det mer lättläst och håller sig till netiketten :)

Ibland har jag fel, och då försöker jag rätta till det, eller erkänner åtminstone att jag hade fel (vilket inte alla gör så ofta).
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det enda man väntar på nu är rabatt på priset eftersom spegel och spegeluppfällningsmotor samt glasprisma saknas. Sedan vet jag att en Nikon FX sensor kostar 7000:- exkl moms vid reparation (vad kostar en DX/cropsensor? 3000:-?). Då borde A7RII i tillverkningskostnad bara kosta 4000:- (5000:- med moms) mer plus större slutare och lite mer för nyare EVF än en A6000 om endast tillverkningskostnaden spelade in. Eller också borde en A6000 efterföljare med samma EVF och sökaroptik som i A7RII kosta runt 25.000-30.000:-! Det är billigare att skala upp en spegellös från crop till FF då bara sensor och slutare måste skalas upp. Det måste vara en rejäl vinst i försäljningen!
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, det är troligen inte någon som ser någon skillnad. Testa själv kanske med valfri kamera?
Ja, det var väl ett experiment i den stilen jag undrade om någon här kände till. Lite hör det väl hemma i den här tråden eftersom den aktuella kameran "lider" av förstörande komprimering, och flera personer har angett det som ett skäl att inte köpa den. Jag lutar också åt att det inte kommer att märkas, men jag vet ju inte.

Nåväl, jag tar det i en egen tråd om det skulle behöva redas ut i detalj.
 
ANNONS