Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag uppfattade att det var för hans A7s, och att A7RII inte hade den möjligheten. men självklart kan jag ha uppfattat honom fel. Försökte att vara hjälpsam med var jag läste det.

//Bengt.
Det är alldeles utmärkt att ange källor, Bengt.

Shogun-recordern kan användas till väldigt många olika videokapabla kameror.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu spricker toleransbubblan Martin, visar på en viss omognad hos både kamera/köpare skriver du, inte så där jättesympatiskt precis att peka ut fotografer som omogna, helt klart att du anser att köpare av spegellösa kameror är omogna individer. blev lite besviken nu.
Sorry! Var lite fel uttryckt av mig och blev lite fel ordval. Onödigt håller jag med om (även om det känns som du övertolkar mig lite ovan).

Skall formulera mig lite annorlunda nästa gång, men tror du och de flesta förstår vad jag ville uttrycka, även om jag kanske inte gjorde det fullt så elegant här.

Hoppas iaf på att Sony i framtida versioner/kameramodeller kommer att tackla de av oss som har dessa (i viss mening, och enligt mig själv, helt grundläggande) krav.

Tycker Sony är väldigt innovativa och gör fantastiska sensorer och på många vis även kamerahus. Tycker de gör närmare 90% rätt med grundfunktionerna i sina kameror. Dvs de är nästan framme, men inte helt. Om de bara kan få till även de sista 10% så har de mig som kund direkt (och kanske fler med mig).

Var snarare detta att deras kameror är fantastiska på många sätt, men fortfarande lite omogna ur vissa andra sätt och synvinklar, som jag ville få fram.

Har dock tro på att det bara är en tidsfråga förren de når ända fram (även för mig).
 

Bengf

Aktiv medlem
Sorry! Var lite fel uttryckt av mig och blev lite fel ordval. Onödigt håller jag med om (även om det känns som du övertolkar mig lite ovan).

Skall formulera mig lite annorlunda nästa gång, men tror du och de flesta förstår vad jag ville uttrycka, även om jag kanske inte gjorde det fullt så elegant här.

Hoppas iaf på att Sony i framtida versioner/kameramodeller kommer att tackla de av oss som har dessa (i viss mening, och enligt mig själv, helt grundläggande) krav.

Tycker Sony är väldigt innovativa och gör fantastiska sensorer och på många vis även kamerahus. Tycker de gör närmare 90% rätt med grundfunktionerna i sina kameror. Dvs de är nästan framme, men inte helt. Om de bara kan få till även de sista 10% så har de mig som kund direkt (och kanske fler med mig).

Var snarare detta att deras kameror är fantastiska på många sätt, men fortfarande lite omogna ur vissa andra sätt och synvinklar, som jag ville få fram.

Har dock tro på att det bara är en tidsfråga förren de når ända fram (även för mig).


Jo du har rätt, lite övertolkat blev det. Glömde att sätta dit en kul gubbe-ikon. Tvekade själv i det längsta med första A77 då jag visste att EVF var bara av andra generationen, och att EVF:n förhoppningsvis borde bli bättre över tid, har eller aldrig sagt att spegellösa kameror skulle vara fulländade på något sätt, ( menar nu inte att du Martin tolkar mig så )- men upplever stundtals att debatten ändå blir lite skev, finns ju en uppsjö av kamera modeller som inte kan hävda sig mot C/N vad gäller riktigt effektiv följande autofokus.


Ta en så populär kamera som Canons 6D, den har väl ingen märkvärdig autofokus precis med en korslagd sensor i mitten, den är väl faktiskt inte bättre än A6000 vad gäller AF ( förutom då att vara jäkligt bra att ta fokus i mörker )- så helt klart beror det på vilket märket som saknar vad, här blir debatten skev tycker jag, ett annat exempel är Canons otroligt populära G-serie som alla Pro-kamera ägare absolut skulle ha som extra kamera, den var sist med full HD-filmning, antalet bilder/sek var mycket magert under lång tid, sökaren var som att titta genom ett sugrör, nu var det inte tal om att se kontraster och allt som skall ses och som är så viktigt, nej något så när konsekvent är väl inte så farligt att vara.


Sedan tycker jag inte att det är något fel att verkligen gilla sin kamera och att tala om det för andra, att vara så totalt neutral att man bara tar sitt kamera köp som en hostning, det har jag aldrig trott på.



//Bengt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är alldeles utmärkt att ange källor, Bengt.

Shogun-recordern kan användas till väldigt många olika videokapabla kameror.

Tack. När A7s kom så hade jag för mig att den där Shogun-manicken togs fram speciellt för A7s då den inte hade intern sökning till minneskortet, den kostade en slant, så Sony kan ha tappat några köpare på grund av det.
 

martinot

Aktiv medlem
Sedan tycker jag inte att det är något fel att verkligen gilla sin kamera och att tala om det för andra, att vara så totalt neutral att man bara tar sitt kamera köp som en hostning, det har jag aldrig trott på.
Visst är det viktigt att ha en bra känsla till sina kameror, och även ytliga saker som design/formgivning spelar in, men till syvende och sist så är det viktigaste att de grundläggande sakerna som ergonomi, funktioner och prestanda är på plats (iaf för mig).

Man skall inte heller underskatta de subtila skillnader man upplever när man testar och jämför olika system. Allt handlar bara inte om bäst sensordata. Även om det är viktigt även för mig (stort fan av Sonys sensorer) så finns det så mycket mer som har betydelse när man använder en kamera. Det är dessutom inte bara kameran som har betydelse, utan hela ekosystemet av produkter kring den.

Personligen så tycker jag att det går för mycket känslor och onödigt krig emellan Canon, Nikon, Sony, Pentax, Fuji, Leica, etc. Samma sak emellan spegelbaserat/spegellöst/rangefinder. Kan lätt bli för mycket "försvarande" av sin kamera och sitt system/märke. Då blir det oftast dessvärre mest känslor som tar över debatten istället för konkreta krav/funktioner och sakliga argument.

Även om man verkligen gillar sina kameror och sitt kameramärke starkt och de uppfyller ens egna krav, så är det bra att man undviker att ta andras krav och kommentarer kring de, som en personlig attack emot en själv.

Detta påminner mig lika mycket om de som tidigare krigade starkt emellan Microsoft/Windows och Apple/MacOS X, och numera de som krigar emellan Apple/iOS och Google/Android.

Det är lätt att ta sina personliga produktval som livsavgörande val. Det är de inte, och olika personer kommer alltid ha olika behov och olika värderingar av vad som är viktigast för dom.
 

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Verkar som A7RII landar på 35 kkr.... :(
Känns dyrt men det är väl dollarn jmf man med BH ($3500) i usa blir det 8.75 i växelkurs jmf med 8.3 idag (om man lägger på moms med 25% då)
 

Bengf

Aktiv medlem
ANG. Inlägg Nr85.

Flera testare har i bland uttalats sig om att dom kan ha för kort tid på sig när en ny kameramodell kommer för den skall vidare till nästa gäng. Om man sedan många år är inkörd på en modell, så blir det ju inte rättvist med en halvtimme hos någon fotohandlare med en helt annan kamera, en annan kamera tar sin tid att bli bekant med.

Jag själv kör mest med bländar-läget ( A med Sony ) eller S-läget- Så jag har oftast bara ett enda hjul att snurra med, kan knappast bli enklare men bara FÖR MIG då, jag är en enklare typ av fotograf så jag har inte haft behovet av att fara omkring med fingrarna runt kameran så mycket.


Är man van vid sin kamera och har objektiven och inte tycker att man saknar något speciellt, så finns det sällan någon anledning att byta tycker jag, Din D750 kommer säkert att klara sig fint i minst 10 år framåt.


//Bengt.
 

martinot

Aktiv medlem
ANG. Inlägg Nr85.

Flera testare har i bland uttalats sig om att dom kan ha för kort tid på sig när en ny kameramodell kommer för den skall vidare till nästa gäng. Om man sedan många år är inkörd på en modell, så blir det ju inte rättvist med en halvtimme hos någon fotohandlare med en helt annan kamera, en annan kamera tar sin tid att bli bekant med.
Håller med. Brukar låna kameror ifrån vänner eller kollegor för att ha en chans att testa dem lite bättre. Däremot så blir man nog aldrig helt hemma och helt flytande i en spåpass komplex produkt som en kamera förren man använt den i ett par år.

Däremot, så för de som är helt nya, så är det ju bättre att klämma och känna på en kamera i en butik, än att inte ha provat den alls. De flesta butiker har ju dock oftast 30 dagars öppet köpt (och alltid minst 14 på nätet), så är ju ingen total katastrof om en kamera man skaffat inte helt motsvarar ens förväntningar.

Jag själv kör mest med bländar-läget ( A med Sony ) eller S-läget-
Samma här. Har hela mitt liv säkert kört 80% i A och 15% i S (resten obetydligt). Det var naturligt för mig att börja så då min första SLR (Minolta XG1n) bara hade A-läge (iaf rent praktiskt). Men har alltid gillat att först och främst kontrollera skärpedjupet, så har fortsatt mest med A efter det.

Är man van vid sin kamera och har objektiven och inte tycker att man saknar något speciellt, så finns det sällan någon anledning att byta tycker jag, Din D750 kommer säkert att klara sig fint i minst 10 år framåt.
Finns massor av anledning att byta kamerahus i takt med att tekniken (sensorer, funktioner, ergonomi i kamerahus, etc) blir bättre. Däremot så kanske man inte byter system på stört när man väl investerat i en massa objektiv, blixtrar, telekonverters, och andra tillbehör.

Men är absolut inte främmande för det heller. Förutom denna inbyggda investering, ochtröghet att byta komplett system, så har jag ingen som helst lojalitet eller märkestrogenhet emot Nikon.

Har använt enbart Minolta (två kameror på 80-talet), sedan Pentax, sedan Leica (bägge 90-talet), och sedan efter byte till digitala varianter olika Canon (på 00-talet och fram tills nu). Först nu för att halvår sedan som jag skaffade en större SLR - och då blev det Nikon som passade mig bäst. Hade dock lika gärna kunnat gå precis lika fint med en FF SLR ifrån Canon, Sony eller Pentax.

Samma med telefoner (har både Android, iOS och Windows Phone). När det gäller datorer så har jag både Mac och PC. Finns tungt i alla ekosystem ifrån Google, Microsoft och Apple.

Har inga lojaliteter eller "hangups" på att bara stödja ett enda varumärke.

Nästa kamera jag köper blir nog en spegellös som ett mellanting emellan DSLR och pocketkamera. Då blir det troligen något annat märke än Nikon (inte så intresserad av 1"-kameror). Allra troligast en Sony, men kan även bli en Fuji eller tom Leica (deras senaste Q verkar intressant, men är ju fast objektiv).

Använder det som passar mig och mina krav för stunden och som jag tycker är roligt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Stämmer bra det. Däremot är skillnaden i praktiken mellan 36 och 42 mp obefintlig, men anledningen till det högre pixelantalet är troligen att det är en ny sensorgeneration snarare än något annat.
Det är väl helt klart att det är en helt ny generation sensorer. Vi har väl aldrig tidigare sett en bakbelyst FF-sensor eller hur?

En bra grej med 6 MP extra är väl att det förmodligen blir lite högre upplösning på marginalen om man skulle behöva köra i APS-C mode. Annars handlar nog detta mindre om ett pixelrace och mer om bättre lågljusegenskaper med BSI och snabbare utläsning för att kunna ta hand om allt större datamängder.

Tidigare har alltid detta med BSI i FF bemötts med att det är onödigt och bara ger marginella effekter på prestanda på stora sensorer med lägre packningsgrad. Det har ansetts onödigt dyrt och att FF är så bra ändå att det är omotiverat bara av det skälet. När BSI kom i kompakternas småsensorer så hävdade Sony att det skulle ge ett stegs bättre prestanda. Jag vet inte hur det blev med det men klart är väl att just BSI givit dessa små Sony-kompakter en marknadsskjuts då prestanda lyfts efter att BSI introducerades och nu är det alltså dags i FF. Heja Sony säger jag bara!

Inget sånt som förbättrade utläsningsprestanda brukar vara gratis så man undrar ju hur det går med batteritiden.
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Hej
Verkar som A7RII landar på 35 kkr.... :(
Känns dyrt men det är väl dollarn jmf man med BH ($3500) i usa blir det 8.75 i växelkurs jmf med 8.3 idag (om man lägger på moms med 25% då)
När de sätter introduktionspris och riktpris så försöker de alltid ta höjd för det håll som de tror att valutakursen kommer att gå emot. Så kanske de gissar att dollarn kommer att fortsätta bli lite starkare gentemot den svenska kronan den närmsta tiden (eller så vill de bara ha lite marginal för sådana eventuella valutarisker).

Men kan hålla med om att det är ett lite högt pris. Kvalitet, och även att ligga i framkanten av den tekniska utvecklingen, brukar dock allt som oftast kosta en del.

Skall bli kul att jämföra denna kamera emot Leica Q som verkar hamna på samma prisnivå. Lite svårt att direkt jämföra en ILC med en kamera med fast objektiv, men skall ändå bli spännande att se hur de presterar emot varandra.

Någon som hört om Sony har någon ny uppdaterad version av RX1 på gång?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Någon som hört om Sony har någon ny uppdaterad version av RX1 på gång?
Finns hur mycket RYKTEN som helst om efterföljare till RX1. Framförallt med världens första FF-sensor. Det finns INGA officiella uppgifter. Tvivlar på att några sådana kommer innan Sony (ev.) presenterar denna efterföljare.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Inget sånt som förbättrade utläsningsprestanda brukar vara gratis så man undrar ju hur det går med batteritiden.
Det är riktigt, högre hastighet ökar strömförbrukning och värmeutveckling. Sony-gubbsen har förstås därför varit tvungna att stoppa in nyare strömsnål elektronik som klarar detta trots att den får jobba avsevärt mycket mer och snabbare, såväl vid stillbild (utläsning av bl.a. 399 AF-sensorer) som vid video (läser ut avsevärt fler pixlar, samt även 4K då).

Batteriförbrukningen i A7R II har därmed inte blivit nämnvärt sämre än för A7R, t.o.m. aningen bättre i vissa fall.


Specs
---------

Batterikapacitet för A7R II, enligt CIPA-standard:
290 bilder (med EVF)
340 bilder (med skärm)

Video Actual: 50-55 min (Power on, start recording, zoom, stand-by and power off))
Video Continuous: 95 min (Pressing the MOVIE button. No other operations such as zoom are performed)

*********************************************************

Som jämförelse, för A7R, enligt samma standard:

270 bilder (med EVF)
340 bilder (med skärm)

Video Actual: 60-65 min
Video Continuous: 90 min

*********************************************************

Inom EU gäller för videokapabla stillbildskameror, att dessa stoppar längre inspelningssekvenser än 29 min 59 sek. Sedan får man trycka på movie-knappen igen.
.
 

PMD

Aktiv medlem
När de sätter introduktionspris och riktpris så försöker de alltid ta höjd för det håll som de tror att valutakursen kommer att gå emot. Så kanske de gissar att dollarn kommer att fortsätta bli lite starkare gentemot den svenska kronan den närmsta tiden (eller så vill de bara ha lite marginal för sådana eventuella valutarisker).
Bordet det inte snarare vara kronans kurs i yen som styr priset i Sverige?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är riktigt, högre hastighet ökar strömförbrukning och värmeutveckling. Sony-gubbsen har förstås därför varit tvungna att stoppa in nyare strömsnål elektronik som klarar detta trots att den får jobba avsevärt mycket mer och snabbare, såväl vid stillbild (utläsning av bl.a. 399 AF-sensorer) som vid video (läser ut avsevärt fler pixlar, samt även 4K då).

Batteriförbrukningen i A7R II har därmed inte blivit nämnvärt sämre än för A7R, t.o.m. aningen bättre i vissa fall.


Specs
---------

Batterikapacitet för A7R II, enligt CIPA-standard:
290 bilder (med EVF)
340 bilder (med skärm)

Video Actual: 50-55 min (Power on, start recording, zoom, stand-by and power off))
Video Continuous: 95 min (Pressing the MOVIE button. No other operations such as zoom are performed)

*********************************************************

Som jämförelse, för A7R, enligt samma standard:

270 bilder (med EVF)
340 bilder (med skärm)

Video Actual: 60-65 min
Video Continuous: 90 min

*********************************************************

Inom EU gäller för videokapabla stillbildskameror, att dessa stoppar längre inspelningssekvenser än 29 min 59 sek. Sedan får man trycka på movie-knappen igen.
.
Tack för info Gunnar! Ska bli kul att se hur det upplevs i praktiken.

Om den där tidstrypningen är ett EU-initiativ så stärker det ytterligare min inställning att den organisationen är väl klåfingrig i sin detaljstyrning ibland. Sånt där är ju bara tröttsamt.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Tack för info Gunnar! Ska bli kul att se hur det upplevs i praktiken. ---
Väl bekomme!

--- Om den där tidstrypningen är ett EU-initiativ så stärker det ytterligare min inställning att den organisationen är väl klåfingrig i sin detaljstyrning ibland. Sånt där är ju bara tröttsamt.
Ja, det är en EU-bestämmelse. Handlar om att plocka in pengar (EU är i första hand en krämarorganisation, ursprungligen skapad för att kränga kol och stål och sedan gynna företag på alla sätt, inte alls för att ge EU-medborgare ett bättre liv).
 

PMD

Aktiv medlem
Det är en slags skyddstull. Tydligen finns det videokameratillverkare i EU som behöver skyddas från konkurrens utifrån. (Eller fanns åtminstone för många år sen när tullen infördes). Skyddstullar är rätt vanliga och finns i de flesta länder.
 

martinot

Aktiv medlem
Bordet det inte snarare vara kronans kurs i yen som styr priset i Sverige?
Jo, det borde det ju faktiskt vara.

Ok, samma resonemang, men byt ut dollar emot yen! :)

Eller handlas det i Yen först, och sedan i Euro eller Dollar för EMEA, och sedan i SEK?

Vem vet?

Tror oavsett att tillverkare/importörer vid viss valutaosäkerhet (oavsett om det är SEK i förhållande till dollar, yen eller euro) hellre sätter lite för högt listpris/introduktionspris, och sedan hellre sänker priset, än att istället tvingas höja det vid ett senare tillfälle.
 

martinot

Aktiv medlem
Om den där tidstrypningen är ett EU-initiativ så stärker det ytterligare min inställning att den organisationen är väl klåfingrig i sin detaljstyrning ibland. Sånt där är ju bara tröttsamt.
Håller med. EU är mest klåfingriga byråkrater som vill detaljstyra våra liv, vanor och företag, men har oftast ingen som helst aning vad de pysslar med.

Har de väl aning vad de pysslar med så är det dock för att skydda kollegor i form av större europeiska länders byråkrater eller storföretag som lobbar deras agendor emot EU.

Tyvärr drabbar detta oss vanliga medborgare på en massa idiotiska sätt.

Därav så har du förklaringen till begränsningen av filmtid i alla fotokameror till under 30 minuter (sedan kan det finnas vissa andra tekniska orsaker till att det inte kan vara hur långt som helst; tex beroende på överhettningssrisk och kylkapacitet av sensorn, men då skulle det inte alltid stanna på precis under 30 min för alla kameror).

Dags att skrota EU-byråkraternas detaljregleringar och även deras slösaktiga bidragsskyfflande (som framförallt gynnar franska bönder och italiensk maffia).

Behåll gärna EU för att underlätta resor och fri handel för dess medborgare och företag, men skippa resten av idiotin...
 
ANNONS