Annons

Sony A850 lanserad

Produkter
(logga in för att koppla)

Det finns tusen-tals fotografer bara i Sverige, som inte har hört talas om Fotosidan.se, säkert många redan nu med en inköpt A850!

Längre fram, våren 2010, kommer priset att sjunka något, på A850:n, tills konsumentversionen A800 (?) dyker upp, till ett bottenpris med topprestanda, FF blir då det format allt jämförs med, APS-C faller i glömska ...
 
Grattis !!
Några frågor:
#1 Var köpte du de. Sverige ? pris?
#2 VIlken programvara följde med... DXO ??
#3 Jag kan ej bestämma om jag ska köpa en A700 eller vänta eller slå till med en A850 (dock dubbelt så dyr som en A700+grepp)

Någon som provat DXO http://www.dyxum.com/dforum/adobe-cr-v-dxo_topic51626_page1.html

Om du älskar skärpedjupsmöjligheterna med fullformat så vänta till nyår och köp den när den ligger på 15-16 i tyskland.

Om du inte är speciellt intresserad av skärpedjup. Köp en begagnad 700a. Det är mitt tips. :)

Som referens så har jag en KM dynax 7d och använder min pappas a900 så fort jag får chansen.

EDIT: Plus att om du föredrar att fotografera i ett format som objektiven är ämnade till. Så skaffa en 850.

EDIT igen: Å andra sidan... Varför inte köpa en 500a eller 550? Bättre brus i jpg och nyare sensorteknik? Auto-hdr, liveview med mera?
 
Senast ändrad:
Grattis !!
Några frågor:
#1 Var köpte du de. Sverige ? pris?
#2 VIlken programvara följde med... DXO ??
#3 Jag kan ej bestämma om jag ska köpa en A700 eller vänta eller slå till med en A850 (dock dubbelt så dyr som en A700+grepp)

Någon som provat DXO http://www.dyxum.com/dforum/adobe-cr-v-dxo_topic51626_page1.html

1# Aldrig i livet. Köpte i Singapore. Pris för A850 + batterigrepp + Sony 24-70 2.8 = 24317 SEK

2# Ingen aning. Min kompis köpte kameran åt mig, men givetvis glömde jag tillbehöret när jag hämtade grejerna.
 
När tror ni A900 faller under tiotusen? som begagnad alltså, 2011? 2012? och kommer den att vara intressant då, eller är de nya FF-husen så mycket bättre och konkurrenskraftigt prissatta att de är överspelade? När kan vi filma med våra Sonyhus? Var rätt säker på att växla till A900 runt årsskiftet, men klurar på att lägga planerna på is och slita ut A700:an istället *s*
 
Fösöker att titta tillbaka på hur utvecklingen har sett ut med våra kära kameror. Min egen gamla KM5D gör sitt jobb, det blåa plastskyddet sitter kvar än, och försämrar den redan låga upplösningen på 115000 pixlar. Har inte lidit så förskräckligt av det, utan blivit van att kolla på datorn senare, man kan ju verkligen slösa med att ta bilder idag, och med åren fått lite erfarenhet av passande inställningar. men någon duktig fotograf blir jag nog alldrig, men är i allafall ägare av en dslr, tänkte över hur jag använder min kamera, och använder sällan flerbilds-läget, iso 100-200 andvänds för det mesta, men går upp till 400 i bland. Inomhus med blixt är inte så bra, säger stopp efter inte så många bilder, då får man vänta. För mig är 15000 kr mycket pengar, så KM7D vart inte att tänka på när den kom, väntan vart lång innan 5D släpptes, expert hade liten rea på den för 6900kr innan fotos test, ringde Nilsson på foto för att höra om kameran, var rädd att missa tillfället, men han ville inte säga så mycket, man sitter med sina objektiv och blir liksom fast i systemet. Vad har hänt med dom morderna kamerorna som släpps i dag. Som jag ser det kom det ett ryck med dom nya 10mp-kamerorna, man kan gå högre i iso i dag, 4-5 b/s är dagens standard på mellanklasserna även vissa semipro (Pentax) A700 fick det för 2 år sedan, canon har alltid varit framåt på flerbildsfronten, 20D-04 hade 5b/s 40D fick 6,3 b/s men detta passar inte alla, när man var yngre så lockade fina specar otroligt mycke, och till viss del gör det väl det ännu det, men man tänker lite mera nu. din A700 kommer nog att räcka en tid ännu, när kan man förvänta sig en bildförbättring på låt säga 20-25% mot A700, kan man förvänta sig 10% bättre och syns det då bara vid stora förstoringar, bildbehandlingsprogrammen verkar spela en större roll nu för tiden, och vad det friska ögat ser, skapar programmen ett örnöga, ser många krispiga, nästan silverblänkande bilder idag, som inte stämmer med verkligheten, men man är nog gammal och omordern, krisp och superskarpt så man nästan bränner sig, det ligger nog i tiden. Intressant med det lilla pixelkrig som blossar upp nu när Canon 7d fått 18mp, i samma andetag har många av världens yrkesfotografer gått över till den fina Nikon D3 med endast 12mp som även tar superfina jpeg-bilder, visserligen en FF-kamera men ändå. Frågan kvarstår hur mycke bättre bilder tar nästa generation, det är frågan det. //Bengt
 
Nästa generation kommer att ta bilder, men inte bättre än dagens fotografer, de kommer att använda till övervägande del kompakta kameror, avancerade kompakter eller kompakta systemkameror, några använder sina mobilkameror.

Varför jag tror nästa generation inte kommer att ta bättre bilder, än vad vi tar idag,- bara att titta tillbaka på bilder tagna av drivna fotografer under 50-talet, då ofta med en Leica eller Contax, superskärpa även i sämre ljus, då räckte en Kodak-Tri-X film, med ISO 400, pressad i extrema fall till ISO 800!

Varför jag tror nästa generation kommer att använda kompakta kameror, - nästan alla turister är praktiska, de kommer med kompakter, mer eller mindre avancerade, samt några få med sina systemkameror, dagens skolådor till D-SLR, t.ex. Nikon D3X, är billiga om några år, för att tillverkarna skall överleva, kommer vi att få kompakta systemkameror, i olika format, FF formatet kommer att bli det allt jämförs med, som t.ex. upplösning, färgdynamik, brus!
 
Massvis med text utan radbrytning. ;) //Bengt

Först måste jag klaga på att du skrev ett inlägg som va otroligt jobbigt att läsa pga avsaknaden av radbrytningar. *puh* ;)

Sen håller jag med dig till mångt och mycket. Som jag skrivit innan i tråden så använder jag en KM 7D som fungerar förträffligt bra. MEN! Det finns vissa saker med den som gör att den inte håller samma klass som dagens kameror.

Det största jag kommer att tänka på är exponeringen. Ush vad dåligt den mäter, får ofta ta flera bilder för att inte över eller underexponera (vilket kan bero på dålig färddynamik möjligtvis).

Förutom det så är självklart upplösningen en limitativ faktor om man faktiskt inte är så bra att man ramar bilden perfekt vid fotoögonblicket. Sen finns det alltid småsaker som man kan störa sig på. Men just över/under-exponering och färgdynamik är det jag känner förbättrats rejält. Bruset känner jag inte så stor skillnad på säkert delvis för att jag inte fotograferar över 800.

Den konkurrerar dock grymt bra med dagens budgetkameror (tänk canon 1000d), och i viss mån segmentet under semipro.
 
Jag tittar man på DX0, så ser det ut som att den parameter som genererar mest poäng nu är färgdjupsparametern, iso-diton ser inte ut att ge det samma utslag som tidigare. mellanformatskamerorna hos DX0 har tydlingen ändrat på det, färgdjup genererar mer än DR också hos DX0, tydlingen en parameter att ha koll på. man kommer inte i från att dom i topp är dom bästa kamerorna för dagen, även om dom dyra mellanformat plockas bort, få vanliga kan köpa dom, så toppas listan av FF-modellerna. Kompakten med större sensor tror jag starkt på, skokartongen blir jobbig i längden, men att hålla i en D200-D300 eller den goa A900 känns otäkt bra, problemet med mindre systemare är att dom blir inte så små när objektivet skruvas på, blir en sorts konstig hybrid som blir rejält framtung. G10-G11 serien ser ut vara byggd av tyskarna, blytung, solid, man kan nog slå in spik med den. Nya S90 verkar intressant, men tycker det är synd att den inte fick 24mm optik. en bra kompakt tar mycket bra bilder, men tillverkarna har nog ett dilemma här. dom vill inte att dom olika kamerorna skall äta upp varandra, annars hade vi haft småbildssensor för länge sedan i kompakten. Den nya 500-serien från Sony ser mycke lovande ut om man kan förlikna sig med plasten, särskilt 550 ser spännade ut, och genererar nog bildkvalitet som räcker långt.//Bengt.
 
Först måste jag klaga på att du skrev ett inlägg som va otroligt jobbigt att läsa pga avsaknaden av radbrytningar. *puh* ;)

Sen håller jag med dig till mångt och mycket. Som jag skrivit innan i tråden så använder jag en KM 7D som fungerar förträffligt bra. MEN! Det finns vissa saker med den som gör att den inte håller samma klass som dagens kameror.

Det största jag kommer att tänka på är exponeringen. Ush vad dåligt den mäter, får ofta ta flera bilder för att inte över eller underexponera (vilket kan bero på dålig färddynamik möjligtvis).

Förutom det så är självklart upplösningen en limitativ faktor om man faktiskt inte är så bra att man ramar bilden perfekt vid fotoögonblicket. Sen finns det alltid småsaker som man kan störa sig på. Men just över/under-exponering och färgdynamik är det jag känner förbättrats rejält. Bruset känner jag inte så stor skillnad på säkert delvis för att jag inte fotograferar över 800.

Den konkurrerar dock grymt bra med dagens budgetkameror (tänk canon 1000d), och i viss mån segmentet under semipro.

Jag är lite dålig på dettta med datorn, vi är inte riktigt vänner datorn och jag, har försökt att flytta ner markören för att skapa lite space, men lyckas inte, den lägger sig där den vill själv. /Bengt.
 
Nästa generation kommer att ta bilder, men inte bättre än dagens fotografer, de kommer att använda till övervägande del kompakta kameror, avancerade kompakter eller kompakta systemkameror, några använder sina mobilkameror.

Varför jag tror nästa generation inte kommer att ta bättre bilder, än vad vi tar idag,- bara att titta tillbaka på bilder tagna av drivna fotografer under 50-talet, då ofta med en Leica eller Contax, superskärpa även i sämre ljus, då räckte en Kodak-Tri-X film, med ISO 400, pressad i extrema fall till ISO 800!

Varför jag tror nästa generation kommer att använda kompakta kameror, - nästan alla turister är praktiska, de kommer med kompakter, mer eller mindre avancerade, samt några få med sina systemkameror, dagens skolådor till D-SLR, t.ex. Nikon D3X, är billiga om några år, för att tillverkarna skall överleva, kommer vi att få kompakta systemkameror, i olika format, FF formatet kommer att bli det allt jämförs med, som t.ex. upplösning, färgdynamik, brus!

Jag håller med i stort sett. Fick idag hem en 75x50 print på Fuji-papper (Motiv Sandhammaren på Österlen/landskap). Rent tekniskt skåpar den ut motsvarande bilder jag tog med M-Leica och Kodachrome 64 vad gäller detaljer (Använt 5DMkII och L-optik vilket är ungefär detsamma som A900+Zeissglugg).

Normalt sett skriver jag ut mina bilder själv men kan inte skriva ut mer än A3+. Den här printen ser kusligt detaljrik ut även på några cm avstånd, nästan kusligt i avsaknad av artefakter och brus. Det dynamiska omfånget häpnadsväckande bra. Men säger den mer än den gamla Leicbilden?

Tror vi tar mycket mer tekniskt/kosmetiskt "bättre" bilder idag än förr MEN för att återgå till din jämförelse med 50-60 talets fotografer så upplever jag att innehållet i deras bilder är bättre jämns över än i dag. Gäller framförallt den dokumetära bilden. Det finns glädjande undantag dock

Jag tror också på din teori om mindre kameror framöver plus mer "tittaotryckfoton", då begrepp som tid, bländare mm håller på att försvinna generationsvis.

Naturligtvis kommer det alltid att finnas verkligt intressrade fotografer som här på FS, men även många av dem använder de avancerade kompakterna i allt högre utsträckning för att just alltid ha en kamera till hands. Och många av dessa kompakter har alla de inställningsmöjligheter+raw som en dslr har.

Däremot tror jag inte på FF som allenarådande referens. Ingen behöver ju längre tillverka film i exakta mått för att passa en specifik kameratyp. Aps-c, four-thirds m fl kommer säkert att leva vidare i dslr-världen. Däremot tror jag på att vi kommer att få lite större sensorer i kompakterna.
 
Ja, då vet jag ju vilken kamera jag kommer leta efter begagnad då! ^^
Blir nog lagom att uppgradera min A700 efter 2-3 år :)
Vet inte om jag vill ha något mer än vad A900 erbjuder...

Så har det känts många gånger.

Bara jag får grepp om Dimage A1 så klarar jag mig forever... njae, A2 med vinklingsbar skärm och lite mer pixlar är inte så dumt... en D7D, nu har jag nått så långt jag någonsin kan behöva komma, optik för resten av slantarna! A700, fräscht, snabbt, stabilt o några pixlar till även om sex mp förstås räcker, det vet jag ju, innerst inne, men tolv är ändå... tolv.

Visserligen fick jag varken film eller live-view, men vafan, jag klarar mig... fast A700 känns ärligt talat inte som en slutstation. En A900 känns idag som om den skulle räcka "resten av livet" men jag vet samtidigt att jag kommer att känna annorlunda när nästa toppmodell kommer.

För att inte tala om alla objektiv jag inte visste att jag "behövde" för bara något år sedan. Inte en chans att få med alla på fotoutflykten längre. Och nog MÅSTE jag ha en radiosändare till mina batteridrivna blixtar, som förstås snart måste uppgraderas till något kraftfullare, har ändå haft dem i tre månader snart.

Jäkla utveckling! Stopp! Stanna!
 
Ang "bästa" rawkonverterare tror jag mycket handlar om en inlärningströskel. Precis som Sten-Åke skriver spelar ergonomin en stor roll. Med ergonomi menar jag gränssnitt/överskådlighet.

Själv använder jag huvudsakligen ACR pga dess snabbhet, överskådlighet och integrering i Photoshop. Den slukar relativt lite RAM.

ACR fungerar utmärkt med Nikon/Canon/Sony tycker jag, men det beror nog på att jag vant mig vid verktyget.

Capture NX för Nikon var närmast en nödvändighet för tidigare kameror, typ D2X, då programmets brusreducering är överlägset ACR. Och D2X var/är brusig. Men ett strålande program om än lite långsamt.

Har nu testat DxO under ett par timmar och finner det långsamt. Det kräver ett grafikkort med stor GPU-kraft. Tycker inte om gränssnittet heller. Vid interpolering renderas färgerna fel. MEN efter att tragglat några körningar upptäckte jag att det adderar mer spets/detaljrikedom i bilderna från A900. Ska jag fortsätta använda det programmet? Jag vet inte ännu, men helt klart innebär det en nyinlärning och ändring av mina ryggmärgsreflexer som sitter fast hos ACR.

Jag tror DxO är jättebrai Pro-versionen, men tror inte jag kommer att använda det som det känns just nu. Capture One från Phase One gör ett lika bra jobb med A900 som DxO och är snabbare och känns mer intuitivt för mig.

Men för standardflöden finner jag ACR oslagbart. Så jag tror att det bästa programmet är det som man vant sig vid och verkligen satt sig in i under många år.

Däremot anser jag det förkastligt att inte testa andra och nyare program. Typ "det dög åt farfar så då duger det åt mig med". Utvecklingen går fort och jag har länge ansett att mjukvaran utanför kameran är lika viktig som kamerans egen processning.

Lennart is back har jag noterat och det är alltid trevligt!

Det finns en diskussion som pågår på Dyxum om DxO:s förträfflighet. Men det finns de som tycker att det ger resultat som är "lite för mycket" också. Svårigheterna med dessa jämförelser är ju att man ändå aldrig vet vad folk faktiskt har gjort med bilderna. I Lightroom finns ju exakt historik i LR-databsen över man har gjort med bilderna, men alla RAW-konverterare har inte det på samma sätt.

http://www.dyxum.com/dforum/adobe-cr-v-dxo_topic51626_page1.html
 
...
Jag tror också på din teori om mindre kameror framöver plus mer "tittaotryckfoton", då begrepp som tid, bländare mm håller på att försvinna generationsvis.
...
Håller med - det håller på att ske en "kompaktisering" av kameror och fotograferande. Det är på väg mot ett sofistikerat "spray-and-pray", men mycket hög fps och sedan sitter plåtslagaren timmavis vid datorn och försöker vestämma sig för vilket alster som är bäst.

Fotograferandet som medvetet hantverk och uttryckssätt håller på att ersättas av "ta kort".
 
Håller med - det håller på att ske en "kompaktisering" av kameror och fotograferande. Det är på väg mot ett sofistikerat "spray-and-pray", men mycket hög fps och sedan sitter plåtslagaren timmavis vid datorn och försöker vestämma sig för vilket alster som är bäst.

Fotograferandet som medvetet hantverk och uttryckssätt håller på att ersättas av "ta kort".

Precis som musiken sen 70/tidigt 80-tal.

Detta känns som en naturlig genomgång av dom flesta saker faktiskt.
 
Det förklarar mycket av den gåtfulla modertna arytmi som kallas musik - slumpvisa försök att skapa något. "F-n ingenting nu heller - gravera och sälj i alla fall. Kidsen fattar ju ändå inte att det är sk-t".
 
ANNONS