Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

vixxe

Ny medlem
Hejsan allihopa!
Jag behöver lite rådgivning. Jag vill köpa en Sony Nex kamera, men kan inte bestämma mig ang modell. Jag har inte en överdrivet stor budget så gärna så lite som möjligt. Har sett att andrahandsvärdet på nex 5 är rätt bra, hur tycker ni att femman är. Är det värt att lägga ut 2000 för en femma eller ska man spara och köpa en 6a istället?

Mvh

En NEX 5n hade jag tidigare och den är riktigt bra om man gillar NEX-kamerorna. Men om du vill ha en sökare kostar den så pass mycket att avståndet i pris till NEX 6 försvinner.

Tack för alla svar! Jag vet personligen inte om jag föredrar med sökare eller utan, ovant att titta på bara skärmen och fota dock. Men samtidigt har jag fotat med telefonen så mycket på senaste så det har ändå blivit mycket fotande så.

Vilka andra alternativ finns det om man skulle titta på alternativ?

Tack för alla svar! Jag vet personligen inte om jag föredrar med sökare eller utan, ovant att titta på bara skärmen och fota dock. Men samtidigt har jag fotat med telefonen så mycket på senaste så det har ändå blivit mycket fotande så.

Vilka andra alternativ finns det om man skulle titta på alternativ?

Sökare blir viktigare när du får lite fler pixlar än vad du troligtvis har i din telefon eftersom skakningsoskärpa märks mera då. Med en riktig sökare kan du ta stöd mot huvudet och på så sätt hålla kameran stadigare. Förutom det uppenbara att det är lättare att komponera bilden om man inte störs för mycket av omgivningen. Jag antar även att det finns diptrijustering på okularen så att du kan ställa in sökaren för din synskärpa.

5R har samma fasdetekterande autofokus (PDAF) som 6:an. De är överlag väldigt lika. 6:an har sökare, EVF, men saknar pekskärm jmf med 5R. 5:an är lite mindre och slinker lite lättare ner i en ficka - om nu skillnaden spelar någon roll för dig. Är du ung och inte har problem med närseende alt. har glasögon som även klarar det så funkar displayen bra som sökare så länge som det inte är gassande sol. Tillgång till EVF är givetvis ett plus sedan beror det på dina prioriteringar. Är budgeten tight så finns det ju fler beg. 5:eek:r. Kolla vad en ny kostar så du inte betalar för mycket för en beg äldre 5:a.
Jag har en 5R men borde med tanke på närseendeproblem ha en 6:a. Trivs med storleken. Greppet är utmärkt för enhandshantering. Dock kör jag den betydligt oftare i auto än med mina spegelreflexkameror. Beroende på färre och knöligare kontroller och att jag inte alltid byter till lämpliga glasögon och ser info på skärmen. Den tiltbara skärmen kommer ofta till användning. (EVF-en kan ju inte vinklas)

Du kanske redan har hittat: http://www.stevehuffphoto.com/2012/12/11/the-sony-nex-6-and-nex-5r-review-the-best-nex-cameras-yet/

Jag har haft en Canon EOS 600D senaste året, har precis sålt den då jag knappt använde den. Jag använder glasögon och ser inte på långt håll (vet ej vad det kallas haha). åldern ligger på 22, hittills känns ju 6an mest attraktiv. Letar efter ett bra substitut för min 600d som jag ändå får bra bilder med, har barn så blir mycket portättbilder på sonen. Inte så att jag fotar jätteofta, men känns skönt om man hade en bra kamera i väskan att ha med sig överallt som inte tar överdrivet mycket plats!

Observera att det är ganska stor skillnad på olika Nex 5.
Jag föreslår absolut nån av de senare modellerna, N, R eller T, därför att bilderna blir bättre pga bättre sensor.
Titta gärna även på 5T med hybridfokus á la 6.
Också får du ju sökare också om du väljer 6, men det kostar ju.

Jag köpte min 5:a för tre år sedan... Den första modellen, och den är bra, mycket bra och för det du skriver så... Jag är säker på att du skulle bli nöjd med både dagens 5:eek:r eller 6:an...
Lycka till!!

---
Jag använder glasögon och ser inte på långt håll (vet ej vad det kallas haha).
---
Jag ser också bra på nära håll och sämre på långt. Kallas helt enkelt för närsynthet.
:)

Naturligtvis är det en fördel i vissa fall med en inbyggd "ögonsökare" som på NEX-6 eller NEX-7, men kan du få en begagnad NEX-5 för tredjedelen av dessas pris så kan detta vara en väldigt bra start. Då handlar det ju om så lite pengar att du kan köpa en NEX-6 eller nåt om kanske två år eller så utan att det kommer att kännas särskilt tungt. Dessutom kan du i det läget sälja NEX-5:an och sannolikt få tillbaka större delen av vad du har gett för den idag. Det finns högst sannolikt nya modeller då, men även den gamla NEX-5:an är tillräckligt bra och har redan sjunkit så pass mycket i pris att den knappast kommer att ha sjunkit så våldsamt mycket mer vid den tidpunkten.

När det gäller bildresultatet så håller jag med Peter-L ovan. Har själv en NEX-3 (första modellen) som jag använder ibland, och blir fortfarande lite förvånad över hur bra bildkvalitet det går att få ut ur en sådan här "småtte-liten" kamera. :)

Har faktiskt en NEX-5 också som jag köpte för att den har ytterligare några funktioner, men skillnaderna är så små att det inte har blivit av att jag har börjat använda den (kanske bäst att tillägga att detta inte gäller senare modeller av NEX-3 och NEX-5, där är skillnaderna större).
.

Jag köpte min 5:a för tre år sedan... Den första modellen, och den är bra, mycket bra och för det du skriver så... Jag är säker på att du skulle bli nöjd med både dagens 5:eek:r eller 6:an...
Lycka till!!
Jag har den med. Bilderna blir grymt fina, även med standardzoomen. Visst är de nyare ännu något bättre men relativt lite.

Jag tycker att den sensor på 16 MP som kom i och med 5N är ganska mycket bättre än den första versionen (framför allt i dåligt ljus), och man borde kunna få också kamerorna med den sensorn för rätt små pengar begagnade.

Jag ser också bra på nära håll och sämre på långt. Kallas helt enkelt för närsynthet.

Naturligtvis är det en fördel i vissa fall med en inbyggd "ögonsökare" som på NEX-6 eller NEX-7, men kan du få en begagnad NEX-5 för tredjedelen av dessas pris så kan detta vara en väldigt bra start. Då handlar det ju om så lite pengar att du kan köpa en NEX-6 eller nåt om kanske två år eller så utan att det kommer att kännas särskilt tungt. Dessutom kan du i det läget sälja NEX-5:an och sannolikt få tillbaka större delen av vad du har gett för den idag. Det finns högst sannolikt nya modeller då, men även den gamla NEX-5:an är tillräckligt bra och har redan sjunkit så pass mycket i pris att den knappast kommer att ha sjunkit så våldsamt mycket mer vid den tidpunkten.

När det gäller bildresultatet så håller jag med Peter-L ovan. Har själv en NEX-3 (första modellen) som jag använder ibland, och blir fortfarande lite förvånad över hur bra bildkvalitet det går att få ut ur en sådan här "småtte-liten" kamera. :)

Har faktiskt en NEX-5 också som jag köpte för att den har ytterligare några funktioner, men skillnaderna är så små att det inte har blivit av att jag har börjat använda den (kanske bäst att tillägga att detta inte gäller senare modeller av NEX-3 och NEX-5, där är skillnaderna större).
.

Var det inte så att Nex 5n kom ganska så snart efter femman, och med lite bättre menyer och det var 5n som satte Nexarna på kartan med 16Mp sensorn.

Naturligtvis är det en fördel i vissa fall med en inbyggd "ögonsökare" som på NEX-6 eller NEX-7..

Det är en väldig fördel i 'alla fall' när man uppnår ålder som överskrider skostorleken kan jag säga. Att stå och vingelhålla och titta på skärm med utsträckta armar är ingen höjdare. Fotografering handhållet med teleobjektiv är också mycket svårare utan ögonsökare.

Jag har givetvis ingen annan uppfattning än att det är fördelaktigt i en hel del fall med en ögonsökare, men inte i "alla fall". Jag har uppnått sagda höga ålder, men behöver inte alls hålla min NEX-kamera på utsträckta armar, eftersom jag är närsynt...

Återigen, det är självfallet en fördel med ögonsökare, men eftersom de allra, allra flesta foton som numera tas här i världen är tagna med kameror som saknar detta, så får man väl dra slutsatsen att de flesta inte anser att en ögonsökare är värd sitt högre pris för just dem.

Och till sist, men inte minst - eftersom frågaren i det här fallet är 22 år, så skulle jag säga att ditt påpekande om fördelen med ögonsökare vid hög ålder högst sannolikt är helt utan betydelse... För inte tror du väl att TS fortfarande skulle ha kvar och använda den NEX-5 kamera, som hon ev. kommer att köpa nu, om typ 50 år? :)

Tror att det har hunnit rinna ganska mycket vatten under broarna tills dess, liksom att ett antal nya / kommande kameramodeller kommer att ha runnit genom händerna både på henne och oss andra här? :)

Var det inte så att Nex 5n kom ganska så snart efter femman, ...
---
Nä tvärtom, så var det inte alls - den kom INTE "ganska så snart" efter NEX-5. Kameror i dessa lägre prisklasser kommer ofta i nya lätt modifierade versioner varje år. Den första NEX:en som kom i en ny version var NEX-3, som ersattes med NEX-C3. NEX-5N kom inte ut förrän 3-4 månader efter C3.

Det är faktiskt raka motsatsen till vad du gissar. Av samtliga NEX-3 och NEX-5 modeller som utkommit hittills, är NEX-5 den modell som såldes under ALLRA LÄNGST tid! Dvs är den modell som Sony tog längst tid på sig innan de ansåg att de behövde uppgradera den...

Högre specade / dyrare kameror (som NEX-6 och -7) har traditonellt längre produktionstidscykler. Av dessa lär väl NEX-7 stå närmast i tur för att uppgraderas. De som har fått för sig att A7 skulle vara NEX-7:ans ersättare, liksom att E-mount snart ska ersätta A-mount, samt att SLT-konceptet är begravt och att nästa års A-mount-kameror från Sony kommer att vara spegellösa - pratar f.ö. persilja...

---
... och det var 5n som satte Nexarna på kartan med 16Mp sensorn.
Nä inte alls. Det klarade "ur-NEX:arna" NEX-3 och NEX-5 alldeles utmärkt av att göra på egen hand. Av de modeller som kom därefter var det framförallt NEX-7 som satta NEX:arna på kartan bland avancerade användare. Michael Reichmann kallade den ju t.o.m. för ett "fickslagskepp"... :)

Återigen, det är självfallet en fördel med ögonsökare, men eftersom de allra, allra flesta foton som numera tas här i världen är tagna med kameror som saknar detta, så får man väl dra slutsatsen att de flesta inte anser att en ögonsökare är värd sitt högre pris för just dem.

Det kan också vara så att folk är vana vid att fotografera med sin iPhone och tror att en kamera ska se ut på det viset, och inte ens bryr sig om att titta på den kanske lite dyrare modellen med fullt fungerande sökare.

Så är det säkerligen. Okunnighet styr i hög grad, i detta avseende som i så väldigt många andra, och mycket allvarligare...

Men i det här fallet blir ju priset ungefär det tredubbla för vixxe med alternativet ögonsökare. Det kan väl vara tveksamt om det är värt detta merpris jämfört med en något enklare begagnad (eller rea?) modell. Om ett par år kanske hon ändå ersätter denna med något annat häftigt som kan finnas tillgängligt då. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto