Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony RX100 II

Produkter
(logga in för att koppla)

larsborg

Aktiv medlem
Grattis till ett bra köp.

Själv har jag den första varianten av RX100. Nån som tror/tycker det är idé att uppgradera?
Tänker Mest på bildkvaliteten, om det skiljer mycket. Funderar mest bara.
Jag har haft min RX100 I, ett tag nu, omkring 1 år, ser knappast någon anledning till en uppgradering alls.
Varför?
Jo, RX100 II, kostar mera än vad det är värt med det extra,
jämfört med RX100 I.

"... bakbelyst sensor och ger ca ett steg lägre brusnivåer", - är det någon jättelik skillnad, kan jag upptäcka det direkt, vid en jämförelse mellan två bilder, samma motiv, den ena tagen med RX100 I, den andra tagen med RX100 II?
Wi-Fi, - är det nödvändigt, för att få bättre bilder?
Vinklingsbar skärm, - är det nödvändigt, för att få bättre bilder? Många hittar plötsligt ett behov, som inte fanns tidigare. :)
Blixt-/tillbehörssko, - en extra blixt på en så liten kamera, ser komiskt ut, tillbehöret orig. EVF kostar några tusen-lappar, svindyrt alltså, är det värt det?

Det senaste är inte alltid bäst, det näst senaste har ofta sjunkit i pris! :)
 

benkar

Aktiv medlem
Vinklingsbar skärm, - är det nödvändigt, för att få bättre bilder? Många hittar plötsligt ett behov, som inte fanns tidigare. :)
Har inte haft en RX100, utan enbart köpt en RX100 II.

Stod i valet och kvalet mellan en RX100 och en RX100 II, är ju en viss prisskillnad.

Men just "Vinklingsbar skärm" var en viktig faktor i mitt val mellan en RX100 och en RX100 II. En "funktion" som jag saknade/saknar på min systemkamera, en Canon 5D mkII.

Har redan nu med stort nöje använt den "Vinklingsbar skärmen" flera gånger, helt kanon!

Så RX100 II istället för RX100 känns som ett självklart val om man inte redan har en RX100, men att byta från en RX100 till en RX100 II bara för att få "Vinklingsbar skärm" är väl ett visst frågetecken...

/B
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag har haft min RX100 I, ett tag nu, omkring 1 år, ser knappast någon anledning till en uppgradering alls.
Varför?
Jo, RX100 II, kostar mera än vad det är värt med det extra,
jämfört med RX100 I.

"... bakbelyst sensor och ger ca ett steg lägre brusnivåer", - är det någon jättelik skillnad, kan jag upptäcka det direkt, vid en jämförelse mellan två bilder, samma motiv, den ena tagen med RX100 I, den andra tagen med RX100 II?
Wi-Fi, - är det nödvändigt, för att få bättre bilder?
Vinklingsbar skärm, - är det nödvändigt, för att få bättre bilder? Många hittar plötsligt ett behov, som inte fanns tidigare. :)
Blixt-/tillbehörssko, - en extra blixt på en så liten kamera, ser komiskt ut, tillbehöret orig. EVF kostar några tusen-lappar, svindyrt alltså, är det värt det?

Det senaste är inte alltid bäst, det näst senaste har ofta sjunkit i pris! :)
Ett steg i brusnivåer är rätt mycket, och det ser man direkt så fort man fotar från typ, 400 iso och uppåt. Man får kanske inte trevligare bilder med wifi, men fotandet och hur man förmedlar sina bilder är ju olika för oss alla. Jag tycker det är jättekul att kunna föra över till smartphone och sen dela direkt på ex FB utan att behöva åka hem till datorn först.. Vinklingsbar skärm är ju helt uppenbart vad det kan tillföra för viss typ av fotografi. Håller med om att sökartillbehören kan vara dyra men vill man ha en evf till en redan mycket bra kamera kan det ju vara värt pengarna, fast jag lär nog inte köpa det. Men en extern blixt med blixtkabel hade jag kunnat skaffa mig om jag inte parallellt redan körde med en DSLR.

Att du inte tycker förbättringarna är värda de extra slantarna innebär ju inte att du behöver diskvalificera andras åsikter. Nöjd dig med att du inte behöver de extra funktionerna. För andra kan det vara värt jättemycket.
 

benkar

Aktiv medlem
Här tror jag flera saker gått snett, min RX100II ger inte alls något liknande ens när jag överfört till Youtube.
Jag filmar (för det mesta familjen) i 50i 24M (FX), slutarprioritet och låser på 1/100s. Steadyshot på (Aktiv), autofokus och har sparat familjemedlemmarnas ansikten så att de prioriteras vid autofokus.
Vilka inställningar använder du?
Har nu skaffat Adobe Premiere Elements 12 istället för min gamla sura Adobe Premiere Elements 9. (Bara att 12:an är 64-bitars istället för 9:ans 32-bitars är finfint när man har 12 GB RAM i PCn :) Allt minne kan nu nyttjas)

Blir då, med ny version av Elements, en betydligt bättre kvalité av resultatet/filmen när jag i slutändan lägger upp filmen på YouTube.

http://www.youtube.com/watch?v=eKQ-IQ5RsAE

/B
 

larsborg

Aktiv medlem
Ett steg i brusnivåer är rätt mycket, och det ser man direkt så fort man fotar från typ, 400 iso och uppåt. Man får kanske inte trevligare bilder med wifi, men fotandet och hur man förmedlar sina bilder är ju olika för oss alla. Jag tycker det är jättekul att kunna föra över till smartphone och sen dela direkt på ex FB utan att behöva åka hem till datorn först.. Vinklingsbar skärm är ju helt uppenbart vad det kan tillföra för viss typ av fotografi. Håller med om att sökartillbehören kan vara dyra men vill man ha en evf till en redan mycket bra kamera kan det ju vara värt pengarna, fast jag lär nog inte köpa det. Men en extern blixt med blixtkabel hade jag kunnat skaffa mig om jag inte parallellt redan körde med en DSLR.

Att du inte tycker förbättringarna är värda de extra slantarna innebär ju inte att du behöver diskvalificera andras åsikter. Nöjd dig med att du inte behöver de extra funktionerna. För andra kan det vara värt jättemycket.
Hela 1 steg i brusnivåer, ja, det är rätt mycket.
Jag har sett några tester, där det först angavs 1/3 steg i brusnivåer, vilket är helt försumbart.

Diskvalificera andras åsikter gör jag inte, mitt tidigare inlägg var min egen åsikt, öppet för andras åsikter, därav avslut med ett frågetecken (?).
Du svarar med din åsikt, så enkelt är det.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Hela 1 steg i brusnivåer, ja, det är rätt mycket.
Jag har sett några tester, där det först angavs 1/3 steg i brusnivåer, vilket är helt försumbart.

Diskvalificera andras åsikter gör jag inte, mitt tidigare inlägg var min egen åsikt, öppet för andras åsikter, därav avslut med ett frågetecken (?).
Du svarar med din åsikt, så enkelt är det.
Vad skönt att du la till rätta begreppen och förklarade att det var jag som svarar med egna åsikter medans du intar en öppen hållning. Att jag missade hur enkelt det var.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag måste nog säga att jag är rätt skeptisk till påståendena om ett stegs skillnad, om vi pratar om råformat. För JPEG brukar ju vissa tillverkare skruva ihop någon ny brusreducering och basunera ut hur mycket bättre brusprestandan blivit. Där kanske man kan mäta sig till något sådant, vad vet jag.

Dock tycker jag att vinklingsbar skärm, om det inte är ett måste, så i alla fall är mycket bra att ha på en kamera utan sökare. På spegelreflexen är jag inte alls lika sugen på det, för då använder jag ju sökaren.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Ett halvt steg, 2/3 eller ett helt. Jag vet inte exakt utan refererar bara till specarna. Men jag har jämfört med en bekants foto och det är en klart synbar skillnad vid iso 800. Jag har tagit testbilder på iso 3200 som sett helt ok ut. Brushanteringen är imponerande, tycker jag. Skall ta en raw-bild i halvtaskig belysning någon dag och se vad man kan åstadkomma.
 

larsborg

Aktiv medlem
Jag måste nog säga att jag är rätt skeptisk till påståendena om ett stegs skillnad, om vi pratar om råformat. För JPEG brukar ju vissa tillverkare skruva ihop någon ny brusreducering och basunera ut hur mycket bättre brusprestandan blivit. Där kanske man kan mäta sig till något sådant, vad vet jag.

Dock tycker jag att vinklingsbar skärm, om det inte är ett måste, så i alla fall är mycket bra att ha på en kamera utan sökare. På spegelreflexen är jag inte alls lika sugen på det, för då använder jag ju sökaren.
Dpreview test, september 2013:

"The chart shows about a half stop advantage to the RX100 II over the RX100, though it's difficult to spot the difference visually in the images of the color chart"

En knappt synlig skillnad, - ca 1/2 steg fördel till RX100 II ansåg Dpreview.
 

alterswede

Medlem
Senast ändrad:

Per

Aktiv medlem
..hittills har 3 av 3 forumiter som skrivit sedan igår varit positiva till originalskyddet, så det verkar onekligen vara en investering värd att göra.
Bra att känna efter om man vill ha något extra grepp innan man slår till på det bara - jag klämde just dit AG-R1, tycker (precis som alterswede ovan) att det blev ett rejält lyft för känslan och hanterbarheten, kunde gärna varit fabriksmonterat.

När det gäller skillnaderna mot 1:an så värderar jag dem högt. Att skicka bilder till mobilen och surfplattan blixtsnabbt genom att bara dutta dem mot varandra är kanonsmidigt och något jag använder väldigt mycket. Och vinklingsbar skärm är gör landskap- och macrofotandet så mycket angenämare. Extern blixt skulle jag också gärna ha till den, allt som bidrar till flexibiliteten är av godo på en kompakt som ska kunna ersätta systemkameran. Men visst - när 3:an lanseras om ett halvår kommer jag också vilja bevara min känsla av att fortfarande ligga på topp, och avfärda alla innovationer som onödigt nys! ;)
 

Palletheking

Aktiv medlem
Bra att känna efter om man vill ha något extra grepp innan man slår till på det bara - jag klämde just dit AG-R1, tycker (precis som alterswede ovan) att det blev ett rejält lyft för känslan och hanterbarheten, kunde gärna varit fabriksmonterat.

När det gäller skillnaderna mot 1:an så värderar jag dem högt. Att skicka bilder till mobilen och surfplattan blixtsnabbt genom att bara dutta dem mot varandra är kanonsmidigt och något jag använder väldigt mycket. Och vinklingsbar skärm är gör landskap- och macrofotandet så mycket angenämare. Extern blixt skulle jag också gärna ha till den, allt som bidrar till flexibiliteten är av godo på en kompakt som ska kunna ersätta systemkameran. Men visst - när 3:an lanseras om ett halvår kommer jag också vilja bevara min känsla av att fortfarande ligga på topp, och avfärda alla innovationer som onödigt nys! ;)
Jag ser användandet av extern blixt som väldigt smidigt för fotar på stativ och då ihop med en ttl-kabel
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Hänger på tråden, funderar på att skaffa RX100 II och plåta i RAW
men vill först kolla om vilken ACR version som krävs, har letat på Adobes hemsida men hittar inte.
Det är ett vanligt problem då man skaffar ny kamera.

Har Photoshop CS6 och ska uppgradera till LR5.
 
ANNONS