larsborg
Aktiv medlem
........ för att vi äger den första och inte ser anledning att byta.
//Bengt.
Just det, det finns ingen anledning att byta!
Lätt att gömma undan, denna lilla diskreta kamera, ingen ser att fotografen är alldeles i närheten …..
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
........ för att vi äger den första och inte ser anledning att byta.
//Bengt.
Undrar förresten varför de envisas med ett så sjukt värdelöst forum. Helt oläsbart.
Menar du att det är svårt att följa trådarna där? Klicka på "Flat view" till höger lite ovanför det första inlägget så ser tråden ut som här tex.
Först ett tack till Patrik F. Ibland är man blind...
Sen vill jag dela med mig med lite bilder tagna med min nya fick/promenad/vardags/semester -kamera Sony RX100II och den kameramobil jag använd mig av tidigare - iPhone 4S.
Min stora fråga innan jag tryckte in kontonumret och beställde den dyra kameran var om jag skulle få ut bättre bilder än jag fick ur min skapligt duktiga 8MP mobil.
Det här är ett enkelt test, jag har använt kamera-appen som den är och hållt kameran så stadigt som jag brukar stillaståendes med två händer. Kameran har jag låtit skjuta bilder i 10MP istället för dess maximala 20MP. Jag har zoomat in lite grann till 30-35mm för att matcha iPhonens 35mm brännvidd.
Jag har kört med Program-automatik och bara skjutit av utan att göra några inställningar.
Motiven är över lag enkla dagsbilder på stilla föremål, utan motljus eller dålig belysning. Ett test av bilder i dåligt ljus känns onödigt, eller?
Bedöm själva:
11 testbilder, fotade i JPG, exporterade ur LR med bildtext med JPG kvalitet på max.
Eller på flickr.
Min stora fråga innan jag tryckte in kontonumret och beställde den dyra kameran var om jag skulle få ut bättre bilder än jag fick ur min skapligt duktiga 8MP mobil.
Här ser man hur vi prioriterar olika, de ”nya” finesser som finns i den senaste versionen av RX100:n.
Blixtsko (?) på en så liten kamera, kompaktheten är ju grejen med hela kameran, liten blixt finns ju redan, en extra blixt blir säkert jättestor i förhållande till kameran, härlig obalans, men nörden tycker väl att det ser proffsigt ut.
Utvinklingsbar skärm, gör kameran bara ca.2 mm tjockare, men ändå, är den så viktig (?), ren gimmick på en i grunden utmärkt storlek, på en kompaktkamera, RX100 Classic.
WI-FI, säkert skitkul gimmick, när kommer inbyggd radio (?).
Ny BSI (Back Side Illuminated) 1" sensor, där kan den stora skillnaden ligga i förbättrade lågljusegenskaper, samt snabbare AF (få har klagat på hastigheten på AF hos RX100:n), återstår att se vad testarna, rent praktiskt, kommer fram till.
RX100:n skulle vara nu, den mest sålda avancerade kompaktkameran i världen förvånar ingen, kommer nog att säljas parallellt med RX100 II, en vinnande produkt brukar bli en klassiker.
Bra jobbat Sony!
Jag behåller min RX100, blir säkert aldrig till salu, ser ingen anledning till ett byte.
Det går att filma i 60/30 om man vill med en Europeisk kamera. Dock krävs det att minneskortet är formaterat i NTSC läge.
Europeiska varianten av kameran som filmar i 50i resp 25p b/s istället för jänkarnas 60i resp 30p b/s.
Hur menar du att det skulle gå till?Det går att filma i 60/30 om man vill med en Europeisk kamera. Dock krävs det att minneskortet är formaterat i NTSC läge.
Hur menar du att det skulle gå till?