Håller med Patrick, Sten-Åke (och Mr Rockwell).
Är helt övertygad att för de flesta som "bara" vill ha foton som förevigar bilder så räcker en mobilkamera av dagens modeller extremt väl till. Jag skämtar inte när jag påpekar detta när det börjar bli debatt/krig om vilken sensorstorlek som är den mest optimala för de flesta.
Det exakta och första svaret är att det inte finns någon optimal storlek för allt och alla.
Det andra verkliga och praktiska svaret är att det flesta människor klarar sig utmärkt med den kamera och sensor som finns i dagens bättre telefoner.
Har precis som Sten-Åke märkt samma sak med min fru. Hon har tidigare fotat med kompaktkameror på semester, etc, men nu räcker kameran i senare iPhone väldigt bra för henne. Hon fick en Canon S-90 av mig för en 5-6 år sedan, men de sista två åren har hon använt den väldigt sällan (har istället gett den vidare till dottern som ibland hänger med mig och fotar djur och natur).
Nu tänkter jag köpa en liten kompakt spegellös systemkamera för att ha på semestrar, gatufoto, etc, men i många fall så får jag faktiskt förvånande bra bilder både med min Lumia 1020 och med min iPhone. Blir ofta överraskad hur bra det blir.
Vad jag personligen saknar (ibland) när jag fotar med telefonerna är att det blir fortfarande lite väl brusigt i mörker (kommer säkert att fortsätta förbättras de kommande åren), samt att jag saknar de kreativa möjligheterna med både grym skärpa och bokeh som kommer med större sensorer.
Men jag är helt övertygad att dedikerade kameror kommer att försvinna helt ifrån den generella konsumentmarknaden, och istället gå tillbaka som för hundra år sedan att enbart bli ett verktyg för professionella och oss entusiaster.
Det behöver inte heller vara negativt.
Visserligen kommer kameror och objektiv säkert gå upp i pris (när tillverkarna tappar volymfördelar), men å andra sidan så är den stora fördelen att de kommer att bättre anpassas i användargränssnitt och hantering till oss som verkligen vill fota och lägga ner tid på det yrket/intresset.
Samtidigt så ger mobilrevolutionen massor av människor runt världen bättre och enklare möjligheter att både fota, och att dela sin bilder med varandra. För det stora flertalet så har det aldrig varit enklare och billigare att ta foton med en riktigt bra bildkvalitet.
Win-win för bägge grupper skulle jag faktiskt säga.
Förlorarna är kameratillverkarna.
Framför allt de som inte kan eller har möjligheten att förändra sig tillräckligt snabbt. Tex genom att sälja nya optiska produkter till nya marknader, eller att sälja mer till oss entusiaster/proffs, för att kompensera det oundvikliga och totala bortfallet i kameraförsäljning till allmänheten.