Annons

Sony säljer flera kameror med utbytbar optik än Nikon och Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom de uppdaterar sina modeller varje år kostar det för konsumenterna att stå på topp, vilket många av oss kameranördar gärna vill. Varför köpa en Canon som uppdateras vart fjärde år när man kan lita på att ha köpt minst tre kameror under samma period om man valt Sony!! Fina kameror dock, men ack vad trist att upptäcka att kameran är gammal innan man ens har kört in den.

Det är härligt med dynamisk utveckling i en bransch med många aktörer. Var och en av de stora märkena idag har väl någon gång i historien lett utvecklingen åtminstone inom något område. Vi får hoppas att branschen fortsatt har plats för åtminstone uppemot tio globala spelare. Vore dödstrist om vi hamnade i ett läge där någon aktör blir totalt dominerande.

Petter...

http://www.sonyalpharumors.com/zeis...old-more-system-cameras-than-canon-and-nikon/
Originalfälgar planet5d

Sony matar ut kameror nu (dock inte lika mycket på optiksidan) och de verkar vara en tydligt trend att folk lämnar framförallt Canon men även Nikon. Alla verkar vara förbluffande hur mycket Sony som säljs. Intressant utveckling.

Men när det gäller optik .Har inte sony en chans och då syftar jag telesidan
som fågelfotograf hänger sony inte med......

Artikeln gällde Tyskland. Europa hsr hakat på spegellöst mer än ffa Nordamerika. Så vad Sony säljer globalt jf är en annan fråga.

http://www.sonyalpharumors.com/zeis...old-more-system-cameras-than-canon-and-nikon/
Originalfälgar planet5d

Sony matar ut kameror nu (dock inte lika mycket på optiksidan) och de verkar vara en tydligt trend att folk lämnar framförallt Canon men även Nikon. Alla verkar vara förbluffande hur mycket Sony som säljs. Intressant utveckling.

Sony är som man säger på engelska, on a roll, just nu. De har släppt en rad kameror som många gillar.

Men det är lite lurigt att dra stora växlar på försäljningssiffror från ett enda land, under en enda månad. Saker som kampanjpriser kan göra enskilda månadssiffror väldigt missvisande. Jag tvivlar på att deras försäljningsvolym i augusti till någon större del består av de nya kameramodellerna, det handlar nog till mycket stor del om att de rear ut tidigare modeller. Och skall jag vara ärlig är jag förvånad att det här är första gången som Sony uppnår detta i Tyskland, det skulle inte förvåna mig om de redan tidigare lyckats med något liknande här i Sverige till exempel.

Tänk till exempel på att under stora delar av förra sommaren (inte bara en enskild månad) var Eos M den mest sålda kameran i just Tyskland, och det med bred marginal. Varför? För att Canon Europa reade ut den, och en väldigt stor del av förråden dumpade man i just Tyskland som är Europas största marknad. För mer än ett år sedan var i perioder Samsung helt klart största spegelfria märke i Sverige - i huvudsak eftersom man hade en kampanj med "köp en kamera och får en surfplatta på köpet". Det är på grund av sådant här man i huvudsak brukar titta på kvartals-, halvårs- och årssiffror när man letar efter trender.

Av de kvartalssiffror jag har sett för Europeisk försäljning (till och med andra kvartalet 2015) så ser det tyvärr inte så speciellt muntert ut för något kameramärke.

Som Martin skriver krävs det mer statistik för att säga något säkert. Det jag har fått reda på från dem som har tillgång till mer detaljerad statistik är att kameror till entusiaster ligger ganska stabilt medan familje- och semesterkameror sjunker kraftigt. Alltså Nikon D7200 ligger stabilt men D3300 sjunker. Nikon och Canon har stora volymer inom de lägre segmentet.

Här är några siffror som inte är direkt jämförbara:

Nikon system cameras down 11.1%
Nikon lenses down 10.1%
Compact cameras down 11.1%

Sony digital cameras down 27.2%

Canon system cameras down 17%
Canon compact cameras down 29%

http://nikonrumors.com/2015/11/11/n...mparison-for-last-quarter.aspx/#ixzz3rJQqBIh2

Sony

Fotar själv med Sony kamera och är supernöjd.
Men vart man än är ( i Sverige) så är det alltid folk med Nikon eller Canon kameror hängandes över halsen som jag stöter på.
Tror inte jag har mött en enda faktiskt med Sony systemkamera.
Så i Sverige vette sjutton om Sony säljer bra?? Eller så är jag bara på fel ställen....

... är att kameror till entusiaster ligger ganska stabilt medan familje- och semesterkameror sjunker kraftigt....

Det är ju inte så förvånande att den stora massan, som tar bilder, för att bara ha ett minne från platsen eller tillfället, inte köper en kamera när de har sin mobil.
Ken Rockwell har just gjort en test där han jämfört
Canon 5DS R & 35/1.4 L II
Sony A7R II & Canon 35/1.4 L II
Canon EOS M3 & 22mm f/2
Fujifilm X100T
Apple iPhone 6s Plus
och försökt normera dem till 12 M pixlar och 35 mm för att det ska bli någorlunda jämförbart.
Bilderna från mobilen är ju inte i den absoluta toppklass som man kan få från Canon 5DS R men tillräckligt bra för att duga fullt ut för gemene man. Skillnaden är förvånansvärt liten.

Testen kan läsas på
http://www.kenrockwell.com/tech/comparisons/2015-11-02-apple-canon-fuji-sony/index.htm

Jag behöver bara gå till min fru som jag försökt intressera för kameror och hobbyfoto. Jag har köpt henne flera verkligt hyfsade kompakter genom åren (både Ricoh och Sony) som mest blivit liggande tillsammans med en gammal videodiskvideokamera.

.... men hon är inte intresserad av (onödigt krångliga) kameror utan hennes intresse är att ta bilder hon gillar och filma med sin Samsung S5. 16 MP-kameran i den är faktiskt riktigt bra i hyfsat ljus. Så jag har lagt ner mina ansträngningar på den fronten helt.

Jag tror inte det finns någon framtid för kompakterna alls utom för de som ligger i high end skiktet möjligen för de ger ju bättre kvalitet fortfarande men de kostar också en hel del idag. En RX100 IV ligger väl på 11 000:- och en G5X kanske runt 9000:-, så då vill det till att man har åtminstone lite intresse eller för mycket pengar för att man ska bry sig om det överhuvudtaget.

Sen är det ju fortfarande så att kameran i telefonerna alltid ingått i en kommunikationslösning och sömlöst limmar med sociala media och det gör ju inte kameror på samma sätt, så de har inte en chans där. Bilderna ur mobilerna är mer än tillräckligt bra för det de ska användas till.

Håller med Patrick, Sten-Åke (och Mr Rockwell).

Är helt övertygad att för de flesta som "bara" vill ha foton som förevigar bilder så räcker en mobilkamera av dagens modeller extremt väl till. Jag skämtar inte när jag påpekar detta när det börjar bli debatt/krig om vilken sensorstorlek som är den mest optimala för de flesta.

Det exakta och första svaret är att det inte finns någon optimal storlek för allt och alla.

Det andra verkliga och praktiska svaret är att det flesta människor klarar sig utmärkt med den kamera och sensor som finns i dagens bättre telefoner.

Har precis som Sten-Åke märkt samma sak med min fru. Hon har tidigare fotat med kompaktkameror på semester, etc, men nu räcker kameran i senare iPhone väldigt bra för henne. Hon fick en Canon S-90 av mig för en 5-6 år sedan, men de sista två åren har hon använt den väldigt sällan (har istället gett den vidare till dottern som ibland hänger med mig och fotar djur och natur).

Nu tänkter jag köpa en liten kompakt spegellös systemkamera för att ha på semestrar, gatufoto, etc, men i många fall så får jag faktiskt förvånande bra bilder både med min Lumia 1020 och med min iPhone. Blir ofta överraskad hur bra det blir.

Vad jag personligen saknar (ibland) när jag fotar med telefonerna är att det blir fortfarande lite väl brusigt i mörker (kommer säkert att fortsätta förbättras de kommande åren), samt att jag saknar de kreativa möjligheterna med både grym skärpa och bokeh som kommer med större sensorer.

Men jag är helt övertygad att dedikerade kameror kommer att försvinna helt ifrån den generella konsumentmarknaden, och istället gå tillbaka som för hundra år sedan att enbart bli ett verktyg för professionella och oss entusiaster.

Det behöver inte heller vara negativt.

Visserligen kommer kameror och objektiv säkert gå upp i pris (när tillverkarna tappar volymfördelar), men å andra sidan så är den stora fördelen att de kommer att bättre anpassas i användargränssnitt och hantering till oss som verkligen vill fota och lägga ner tid på det yrket/intresset.

Samtidigt så ger mobilrevolutionen massor av människor runt världen bättre och enklare möjligheter att både fota, och att dela sin bilder med varandra. För det stora flertalet så har det aldrig varit enklare och billigare att ta foton med en riktigt bra bildkvalitet.

Win-win för bägge grupper skulle jag faktiskt säga.

Förlorarna är kameratillverkarna.

Framför allt de som inte kan eller har möjligheten att förändra sig tillräckligt snabbt. Tex genom att sälja nya optiska produkter till nya marknader, eller att sälja mer till oss entusiaster/proffs, för att kompensera det oundvikliga och totala bortfallet i kameraförsäljning till allmänheten.

Senast ändrad:
För att bygga på ytterligare. Säljer man bara kameror med kitoptik är man inte inlåst och då kan svängningarna gå väldigt fort. Det viktiga för en tillverkare är att man säljer produkter som ger inlåsning för det ger stabila marknadsandelar. Ett mått på detta skulle vara objektivföräljning och helst de som inte tillhör kit för det skulle ge ett bättre intryck av hur användningen ser ut.

Sony skulle kunna sälja bra idag men ändå sällan synas ute. Kameror i användning är ju en kombination av nyköpta och befintliga så även en 100% andel av nyförsäljningen en månad nu kanske knappt märks i andelen som har de märket som man möter. Det är en skillnad så att säga på incidens (nytt) kontra prevalens (det som finns ute).

För att bygga på ytterligare. Säljer man bara kameror med kitoptik är man inte inlåst och då kan svängningarna gå väldigt fort. Det viktiga för en tillverkare är att man säljer produkter som ger inlåsning för det ger stabila marknadsandelar. Ett mått på detta skulle vara objektivföräljning och helst de som inte tillhör kit för det skulle ge ett bättre intryck av hur användningen ser ut.

Det här är en viktig poäng att hålla i minnet och nog en av de stora framgångsfaktorerna hittills för Canon och Nikon.

Tänk också på att i det mesta av den marknadsstatistik som ofta citeras så ingår inte objektivförsäljningen (eller andra tillbehör som batterigrepp, blixtar m m). Vilket döljer en stor del av var Canon och Nikon tjänar mycket av sina pengar.

Men här är Sonys A7-serie i kombination med allt bättre fungerande adaptrar (typ Metabones) faktiskt något som antagligen skrämmer Canon och Nikon - ju bättre de adaptrarna fungerar, ju mindre inlåsningseffekt och större fördel kan Sony dra av det Canon och Nikon mödosamt byggt upp under lång tid (ett stort objektivutbud, både sett till nytt och begagnat)

ANNONS
Götaplatsens Foto