Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara enbart raw-filerna?

Produkter
(logga in för att koppla)

maxim

Aktiv medlem
Ni som fotar raw. När ni lagrar era bilder, sparar ni ALLA bilder både som raw och TIFF/JPEG?
Räcker det inte att spara raw-filerna och så "framkallar" och konverterar man bara de bilder man behöver?

Bara funderar hur jag ska göra. Ha de fint!

<IRONI>Eftersom man numera är mer eller mindre idiotförklarad för att man kör RAW-format så kan jag tyvärr inte svara på det, då jag har övergett RAW för det excellenta JPG-formatet......

...eller..?

Jag har en kompis som arkiverar sina RAW-filer tillsammans med jpg-tumnaglar (JPG S). Han konverterar bara de bilder han framkallar/lägger upp på nätet. De konverterade Tiffarna ligger på hårddisken. Min kompis har mycket utrymme på sina diskar. </IRONI>

maxim skrev:
Ni som fotar raw. När ni lagrar era bilder, sparar ni ALLA bilder både som raw och TIFF/JPEG?
Räcker det inte att spara raw-filerna och så "framkallar" och konverterar man bara de bilder man behöver?

Jag konverterar RAW till DNG (sparar ca 30% utrymme då). Har ett arkivprogram som kan visa DNG (iMatch). Gör JPG på det som skal visas på webb eller skickas till någon.

Att konvertera till TIFF förstår jag inte vitsen med, tar ju enormt med utrymme, speciellt om det skall vara 16 bitars upplösning. Tillför inget. Blir bara trögt med jättefilerna.

jag konverterar också till DNG, räcker det då att man arkiverar DNG-filerna? så att man får framkalla när man behöver hämta en arkiverad bild.

Jag börjar med att arkivera alla neffar på dvd. Sen konverterar jag dem till dng. Dng-filerna är vad jag sedan har på min hårddisk och producerar kopior osv från. Dng-filerna backas upp regelbundet.

Jag arkiverar inga andra bildfiler än råfilerna.

Anledningen till att jag även arkiverar neffarna är för att jag vill ha hängslen och livrem om dng skulle visa sig vara en felsatsning.

maxim skrev:
jag konverterar också till DNG, räcker det då att man arkiverar DNG-filerna? så att man får framkalla när man behöver hämta en arkiverad bild.

Jag har gjort den bedömningen i alla fall.

Föredrar DNG framför en proprietär MRW. Kanske tappar jag lite metadata som inte Adobe lyckats avkoda. Men so what?
Bilden och det viktigaste metadatat finns ju
kvar. Man kan ju inte få allt.

Kan tänka mig att framöver är det fler applikationer som klarar DNG än som kommer att stödja MRW.

Om man arkiverar i DNG får man ju hoppas att det slår igenom rejält så att man slipper konvertera alla sina bilder inom kort när inga program kan läsa dem. TIFF har väl den fördelen att det är ett väl spritt format.

/Pontus

om man ändå ska arkivera mer än ett ex av varje bild kan man ju alltid göra en NEF och en DNG, eller fler.

Pongu skrev:
Om man arkiverar i DNG får man ju hoppas att det slår igenom rejält så att man slipper konvertera alla sina bilder inom kort när inga program kan läsa dem. TIFF har väl den fördelen att det är ett väl spritt format.

/Pontus

Jag tror nog att DNG blir vanligare än MRW därför gör jag som jag gör.

DNG bygger förresten på TIFF.

Hi folks

Jag bränner två kopior av varje DVD med en DNG och en liten jpg av varje bild. Sparar sedan dessa på två olika fysiska platser. Lägger dessutom alltid ner DNG convertern på skivorna.

Jag har dessutom en lite jpg-proxy i mitt arkivprogram.

I DNG filerna har jag valt att göra det möjligt att extrahera ut originalfilen, i mitt fall NEF så jag har både hängslen och livrem om någt av alternativen skulle visa sig vara borta om några år.

Mankan

Jag bränner alla raw-filer på en CD. Sedan behandlar jag vissa av raw-filerna och sparar dem som JPG. I slutändan bränner jag JPG-filerna. På det sättet har jag originalen kvar plus de bilder jag ansåg värda att gå vidare med. Skulle en CD gå sönder har jag antingen originalen eller de bearbetade filerna kvar. Hoppas jag.

Mankan G skrev:
Hi folks

Jag bränner två kopior av varje DVD med en DNG och en liten jpg av varje bild. Sparar sedan dessa på två olika fysiska platser. Lägger dessutom alltid ner DNG convertern på skivorna.

Jag har dessutom en lite jpg-proxy i mitt arkivprogram.

I DNG filerna har jag valt att göra det möjligt att extrahera ut originalfilen, i mitt fall NEF så jag har både hängslen och livrem om någt av alternativen skulle visa sig vara borta om några år.

Mankan

Varför sparar du en liten jpg av varje bild? är det för att se vad det är för bild i nån förhandsvisning?

Jag sparar bara RAW-filerna som jag hoppas kunna hålla koll på i iMatch. Eventuellt kommer jag att börja konvertera allt till DNG, men jag tror inte det är någon risk att jag inte ska kunna öppna filerna än på ett tag :)

Hi folks.

Maxim, anledningen är ganska enkel. Mitt arkivprogram hanterar inte DNG bilder och jag importerar dom till arkivprogrammet från DVD skivan. JPGn och DNG filen har givetvis samma löpnummer.

Dessutom är det mycket snabbare att bläddra/leta bland små JPGs än tunga NEF/DNG.

Mankan

Dimage7d skrev:

DNG bygger förresten på TIFF.

tiff är ett oerhört flexiblet "format". Det finns tex inte något hinder att lagra filer i jpeg-formatet "i" tiff, eller för den delen att lagra flera olika bilder i en tiff. Faktum är att standarden var så bred att många som tillhandahöll tiff-läsare etc inte klarade av hela formatet. Det som i dagligt tal kallas för tiff blev därför den minsta gemensamma nämnaren av de olika tiff-implementationerna.

Detta får mig osökt att tänka på författaren Terry Pratchetts svar på frågan om han har backup:er på sina böcker när han skriver:

"Currently there's five machines permanently networked here. They all contain the serious core stuff. A couple of the machines are pensioned off 486s, with little other value now. Plus there's two Jaz drives in the building and the portable also carries a fair amount of stuff. Plus every Friday a man comes around and carves all the new stuff onto stone slabs and buries them in the garden... I think I'm okay."

Jag backar upp mina råfiler på en extern hårddisk det första jag gör men spar dom sällan på DVD. Efter att ha jobbat med bilderna i photoshop har jag jättestora psd filer. Dessa plattar jag ut till högupplösta jpeg och det är det enda jag regelmässigt backar upp på brända DVD. Jag vill helt enkelt inte riskera att behöva göra om allt efterarbete för bilderna genom att bara ha råfilerna kvar. Dom bilder jag ratat i och med att jag inte brytt mig om att behandla dom kan jag ha och mista tycker jag.
Det jag fotar i jpeg rensar jag innan backup för att inte backa upp en massa skitbilder.

maxim skrev:

Sparar alla RAW då jag ser dem som negativ.
Sparar de Tiffar och ev. jpegs jag tar fram för print och nät publicering.
-Många Gb blir det...

Sparar på 3 separata Hdds + eventuella DVDs.

ANNONS
Götaplatsens Foto