Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara HDR i jpeg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christatos

Aktiv medlem
Hej!
Jag har just nu Photoshop CS3 på prov i 30 dagar, och tänkte prova göra lite HDR bilder.

Men VARFÖR kan jag inte spara HDR bilderna i jpeg format?
En massa andra format finns att tillgå men inte jpeg.
Vad gör jag för fel?

Mvh
Christian

Kanske lite off topic: Jag har precis börjat experimentera med HDR själv och jag rekommenderar verkligen att använda Photomatix i stället för Pshops standardplug-in för HDR-montage. Möjligheterna att göra drömska och dramatiska bilder är i alla fall mycket större där.

M.v.H.
Anton

Kanske lite off topic: Jag har precis börjat experimentera med HDR själv och jag rekommenderar verkligen att använda Photomatix i stället för Pshops standardplug-in för HDR-montage. Möjligheterna att göra drömska och dramatiska bilder är i alla fall mycket större där.

M.v.H.
Anton

Exakt samma sak har jag upplevt. Får snyggare bilder i Photomatix.

Lite kul, för jag hade samma problem men jpeg-konverteringen också. Men svaren i din tråd löste problemet :)

Photoshop gör ett betydligt bättre jobb med att sätta ihop exponeringar till en HDR-fil, utan ghosting. Det finns ingen anledning att spara en HDR till jpeg. Du behöver tonemappa den först, då är det ingen hdr-fil längre efter du gått ner till 16 bitar. Däremot håller jag med om att photomatix är enklare att tonemappa i. Du kan ladda ner stöd för flera hdr-filformat att använda i photoshop. Eller så sparar du filen i HDR-formatet i photoshop och sen tonemappar i photomatix.

Vad jag menar är att det är nödvändigt att skilja på HDR-fil, tonemappning och vilken typ av bitdjup som är lämpligt i olika delar av arbetsflödet för att få ett bra resultat. I photoshop t.ex är själva bitreduceringen en del av processen i tonemappningen.
Photoshop har bättre algoritmer för att sätta ihop exponeringar, vilket inte har nånting med tonemappning att göra. Photomatix är enklare att få bra resultat i om man inte är jätteerfaren, photoshop tenderar att ge ett mer naturligt resultat då. Det går att få lika överdrivna effekter i photoshop beroende på hur bekväm man är i gränssnittet.

Hur ska annars kunna framkalla den (på papper) i ett nätlabb?

ANNONS
Götaplatsens Foto