Annons

Spara raw till jpeg för att printa ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

macgunde

Aktiv medlem
Hur gör ni när ni ska printa ut era foton?
Många fotobutiker och andra ställen där man kan printa ut korten tar väl bara bilder i jpeg-format.

Jag har en Nikon D70 och fotar i RAW-format. När jag sedan tar in bilderna i tex photoshop och fixar till dem, så kan jag inte spara om dem till formatet 'jpeg'. De format jag får upp när jag ska ta 'save as' är png, PS raw, PS pdf, cineon och ps.

--
Daniel

macgunde skrev:
Hur gör ni när ni ska printa ut era foton?
Många fotobutiker och andra ställen där man kan printa ut korten tar väl bara bilder i jpeg-format.

Jag har en Nikon D70 och fotar i RAW-format. När jag sedan tar in bilderna i tex photoshop och fixar till dem, så kan jag inte spara om dem till formatet 'jpeg'. De format jag får upp när jag ska ta 'save as' är png, PS raw, PS pdf, cineon och ps.

--
Daniel

Många fotobutiker accepterar TIFF i 8-bitar, vilket jag hellre rekommenderar då det är icke-förstörande.
Jag brukar printa ut mina bilder på Odenlab, då sparar jag de i TIFF innan.

Jo klart att det är betydligt bättre att printa ut i tiff, men tyvärr verkar det inte gå på den butiken jag printar ut på här i brighton...
Utskrifterna från denna butik ska bli bland de bästa i hela Brighton enligt min fotolärare 'Nicolas Sinclaire'. Har även testat att printa ut på några andra ställen + snappy snaps och visst har de en sjysst kvalité kan jag lova :)

http://www.snappysnaps-brighton.co.uk/
Snappy Snaps - Order Digital Prints Online

We print your digital camera photos as high quality real photgraphic prints. Save time & money when you order more than 10 prints,either online or instore. We offer huge discounts on your favourite digital prints now. See our "Digital Print Prices Page" for more details.
Simply complete the form below, attaching your pictures. Please ensure your file is in the JPEG format and that it has either a .jpg or .jpeg extension.

Generally files need be no larger than 2MB for acceptable prints up to 8"x6".

On receipt of your order we will send a confirmation to advise you when your order will be ready for collection. We aim to complete all orders within 24 to 48 hours of receipt.
If your order is urgent or you have any questions regarding larger size prints please telephone or email our Digital Imaging Suite.

Telephone: 01273 323265
Email: [email protected]

--
Daniel

macgunde skrev:
Jo klart att det är betydligt bättre att printa ut i tiff

Sparar man med bästa JPEG-kvalitet i photoshop så är det svårt att se skillnad mellan TIFF och JPEG i 100% på skärmen, så man får ju göra rätt stora kopior om man ska se nån skillnad (om man alls ser någon skillnad). Annat är det ju under tiden man arbetar med bilden. Då ska man passa sig för JPEG.

ANNONS
Götaplatsens Foto