Annons

Spara unika inställningar till rawfilen

Produkter
(logga in för att koppla)

mie009

Avslutat medlemskap
Hej hej!

Jag undrar hur man sparar de unika inställningar man gör för varje bild (vitbalans mm). Så att man snabbt kan göra en ny bild av rawfilen utan att behöva pula med bilden nåt.

Sparas det automatiskt ihopp med raw filen eller får man spara den separat?

vad jag vet så brukar de program som jag använder iaf spara den infon...så nästa gång jag öppnar den så behöver jag inte fixa ny vitbalans eller göra de ändringar som jag gjorde första gången.

Vilket program använder du för att framkalla dem?

Dom ändringar som görs i Photoshops Camera Raw sparas i en särskild fil, xmp.
Denna fil kan sen läsas av andra program som har support för detta.
För att detta ska fungera ska xmp-filen sparas på samma ställe som bildfilen.

Christer

erro.se skrev:
Eller så konverterar man RAW-filen till DNG-format. Då inkluderas alla inställningar direkt i filen.
Nikons Capture sparar också direkt i RAW (.nef) filen. Jag undrar om det går att konvertera tillbaka till original RAW fil (säg .nef) från DNG?

timofej skrev:
Nikons Capture sparar också direkt i RAW (.nef) filen. Jag undrar om det går att konvertera tillbaka till original RAW fil (säg .nef) från DNG?

Om man använder Adobes DNG-converter så kan man välja att "baka in" hela original-RAW-filen i DNG-filen, just för att man senare ska kunna få tillbaka originalet. DNG-filen blir å andra sidan mycket större...

erro.se skrev:
Om man använder Adobes DNG-converter så kan man välja att "baka in" hela original-RAW-filen i DNG-filen, just för att man senare ska kunna få tillbaka originalet. DNG-filen blir å andra sidan mycket större...
Tack för svaret Robert! Intressant! De har tänkt på allt! :)

Ja, alltså, DNG är ett RAW-format som förstås av de flesta program, t.ex. Camera RAW. Du använder alltså DNG-filen precis som din gamla vanliga RAW-fil.

Om man konverterar sin kameraspecifika RAW-fil (.NEF, .CRW, .PEF och allt vad de heter) med hjälp av Adobes DNG-converter (gratis program man kan hämta på nätet) så kan man välja om original-RAW-filen ska bakas in helt orörd eller inte. Om man bakar in den så kan man vid ett senare tillfälle plocka ut den igen med samma program. DNG-filen blir å andra sidan i princip dubbelt så stor eftersom den ska innehålla original-RAW plus DNG-varianten.

ANNONS
Götaplatsens Foto