Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Speedlite-sändare och TTL?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, jag hänger på här.

Kan man m denna sändare på kameran (en 350D) lösa ut två st 420EX blixtar riktade mot paraplyn t ex? Är detta ett bättre alternativ att köra för en nybörjare än t ex Cyberphotos Falcon studioblixtpaket ev?

Finns det speciella blixtstativ som man kan fästa både blixten och paraplyet på också? Finns ju liksom ingen stativgänga på blixten vad jag kan se...

Och förresten, vad har man en softbox till eg? Enbart som en stark lampa som lyser hela tiden och sen kompletteras m blixtarna eller?

Är rätt grön på detta m blixtfotografering ö h t. Tycker min 420Ex blixt gör lite som den vill. Löser ut för sent etc men jag kanske måste läsa manualen lite bättre...

Vidare ang blixtsändaren ST-E2:
Nån som vet hur känslig den är för tex solsken och hur bra den är när det gäller avstånd?

//Liza

PS. Froderberg, är det en sån du har?

Den funkar någorlunda bra upp till 10 - 15 meter jag har inte märkt att sol ljus stör så mycket.
Jag tycker den är guld om man ledsnat på att ha allt ljus framifrån.

Canonliza skrev:

Nån som vet hur känslig den är för tex solsken

//Liza

Varför skulle sändaren påverkas av solsken? Sändaren överför signalen till blixten med en ir-puls, vilket väl inte borde påverkas sådär väldigt mycket av solljus (obs detta är ingen bw-retorisk fråga, jag undrar ärligt varför det skulle påverka). Jag har inte märkt något problem i solsken, men har å andra sidan aldrig tänkt på det heller.

mvh

Bent

Canonliza skrev:
Vidare ang blixtsändaren ST-E2:
Nån som vet hur känslig den är för tex solsken och hur bra den är när det gäller avstånd?

//Liza

PS. Froderberg, är det en sån du har?

Svarar imorgon. *gäsp*

/magnus (som varit norröver och trivs bra utan nätet)

ST-E2 är känlig för solsken, liksom all annan ir-överföring. När jag testade ir mellan mobil och dator fick jag använda keps som skydd.

Räckvidden minskar också utomhus eftersom det finns färre ytor för ljuset att reflektera på.

Vill man ha ett idiotsäkert system ska man inte satsa på ST-E2 för fältbruk utan rutinera sig på TTL-sladdar eller skaffa studiobixtar.

Även i studion har ST-E2 sina begränsningar eftersom man är tvungen att göra med blixtautomatik. Det går tyvärr inte att utlösa blixtarna i deras manuella läge vilket vore toppen för hemmastudion. Nu finns det risk för att exponeringen varierar.

För mig är ST-E2 perfekt eftersom det är en otroligt smidig apparat att ha i kameraväskan för få större kreativa ljusmöjligheter utan en massa krångel.

Uttryck skrev:
Ok, jag hänger på här.

Kan man m denna sändare på kameran (en 350D) lösa ut två st 420EX blixtar riktade mot paraplyn t ex? Är detta ett bättre alternativ att köra för en nybörjare än t ex Cyberphotos Falcon studioblixtpaket ev?

Finns det speciella blixtstativ som man kan fästa både blixten och paraplyet på också? Finns ju liksom ingen stativgänga på blixten vad jag kan se...

Du kan ha två 420 EX i paraply och ST-E2 på kameran. Smidigt i fält men i studion ger studioblixtar mer precision.

manfrotto har en paraplyhållare som heter Tite lite som man fäster paraplyet i. Den har också en gänga för att fästa blixten med. Canon har en blixtfot med gänga, men det har säkert HAMA också.

Och förresten, vad har man en softbox till eg? Enbart som en stark lampa som lyser hela tiden och sen kompletteras m blixtarna eller?

Softbox och paraply ger båda mjukare ljus. Softbox är dyrare och ger jämnare, men inte mjukare, ljus. Plåtar man glas är det snyggare med reflexerna från en softbox.

Blixtsändaren fungerar bra inomhus eller på anrda ställen där ir-strälen kan studsa runt.

En klassisk uppsättning med en blixt snett framifrån och en bakifrån är mycket svår att få till utomhus oavsätt det är solsken eller inte.

Om inte IR-strålen inte träffar blixen direkt eller via en reflektion så utlöses inte blixen och man blir förbannad.

Har provat det på bröllopsplårningar för att kunna vara lite mer flexibel. men jag finner att systemet inte fungerer utomhus. Ibland missar man så mycet som var annan expponering därför att någon av blixtarna inte utlöser.

froderberg skrev:

För mig är ST-E2 perfekt eftersom det är en otroligt smidig apparat att ha i kameraväskan för få större kreativa ljusmöjligheter utan en massa krångel.

Så man skulle t ex kunna ha blixten fristående (på den lilla plastfoten som följer med) och rikta den mot en reflexskärm av nåt slag och lösa ut den med Speedlite sändaren?

Låter ju i så fall som ett enkelt sätt att få lite kreativare blixtljus än om den bara sitter på kameran och slår den mot taket t ex.

Men dock inget riktigt "studiolösning" förstås...

transmitter eller studioblixar

Hej
vad kul att flera funderar vad man ska investera i, ST-E2 eller enklare studioblixtar.
Jag har en pro 1 och har testat ett par studioblixtar och fick inte dom att tända med
IR tändare som skulle följa med. Någon som vet vadför ,fick inge svar av försäljaren av studioblixtpaket.

Jag tycker det är värt att notera att det också går att använda en 580EX eller 550EX för att styra flera andra blixtar (utan att utlösa masterblixten om man så vill).

"Jag tycker det är värt att notera att det också går att använda en 580EX eller 550EX för att styra flera andra blixtar (utan att utlösa masterblixten om man så vill)."

Jag har problem med ovanstående sak, kan inte stänga av "masterblixten" utan den avfyras hur jag än går tillväga. Jag använder 550ex som master och vill få den att trigga min 430ex utan att blixtenljuset ska tändas. Jag har försökt stänga av den enligt de instruktioner som står i bruksanvisningen, men icke!
Några tips?

ANNONS
Götaplatsens Foto