Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegeln på 300D, problem!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Va oxå tvungen att kolla upp detta på min 10D kollade även min Eos 5a samt 50a, samma fenomen även på dessa... nått säger mig att de bara ska vara så.

// Calle

Hmmm?!++!!=

Jag har en eos 5 och en 10d. Precis som ni antagligen har gjort så har även jag tagit ett par hundra bilder. Eftersom jag inte har märkt något problem med fokusen så ska jag inte kolla min spegel och mina klackar.

Jag tycker att dessa trådar låter lite som en del av mina egna kunder, de gnäller på märken på verktyg de lånat fastänn JAG VET att de inte har den minsta betydelse på deras resultat. Men eftersom jag är kundvänlig så tar jag deras problem på största allvar,

Kan dom däremot visa att de har ett problem med slutresultatet så tar jag det VERKLIGEN på största allvar.

Analysera lite mindre o fota mer...

mch
Peter

/ ...som trotts allt är lite precisionsfreak!/

Tack Peter!

Skönt med någon som håller huvudet kallt och inte låter sig ryckas med när resten av hjorden skenar ;)
Nu tänker jag glömma det här och sova gott. Imorgon ska jag ut och fota hösten. :)

/Petter

Re: Hmmm?!++!!=

pl2se skrev:
Jag har en eos 5 och en 10d. Precis som ni antagligen har gjort så har även jag tagit ett par hundra bilder. Eftersom jag inte har märkt något problem med fokusen så ska jag inte kolla min spegel och mina klackar.

Jag tycker att dessa trådar låter lite som en del av mina egna kunder, de gnäller på märken på verktyg de lånat fastänn JAG VET att de inte har den minsta betydelse på deras resultat. Men eftersom jag är kundvänlig så tar jag deras problem på största allvar,

Kan dom däremot visa att de har ett problem med slutresultatet så tar jag det VERKLIGEN på största allvar.

Analysera lite mindre o fota mer...

mch
Peter

/ ...som trotts allt är lite precisionsfreak!/

Hej Peter.

Först av allt är det skönt att höra att du tillhör den, som jag tror, största kategorin Canonägare, d.v.s. de nöjda med en fullt ut fungerande kamera. Hade det inte varit så hade Canon nog inte sålt så många kameror.
Själv tillhör jag då den andra kategorin, den som har en lätt strulande kamera. Uppskattar att jag tagit ca 2000 bilder med den. Många har varit bra, många mindre bra. Efter att senaste tiden ha fått en del i mitt tycke konstiga resultat gjorde jag en test av min kamera. Tog närmare etthundra bilder med kameran på stativ och med hjälp av trådutlösare. Naturligtvis med olika objektiv. Bedömer att 25-30% var okej. Resten var felfokuserade. Detta gjorde jag två dagar innan jag upptäckte denna tråden.Därför är detta en klart intressant tråd för mig.
Angående din inställning till dina kunder tycker jag att du i stället för att hyckla borde tala om för dem vad du anser om deras kunskaper. Ärligt och rakt, tala om att du begriper det bättre än dem. Då förstår de ju att de talar med en som vet mer än dem och som kan sin sak och som inte bara är ute efter att sälja nytt eller ta in på reparation så att de tvingas vara utan sina verktyg i onödan.
Sedan kan man ju undra vem det är som "analyserar" mest. Du som har en problemlös utrustning kunde ju definitivt fota mer, eller??

Jag har också fått blandat resultat hela tiden, fått oskärpa på bilder som jag tyckt borde ligga rätt och då har jag också använt stativ.

Upptäcker man då av en tillfällighet den här grejen med spegeln så vill man naturligtvis kolla upp detta.
Vem känner för att ge sig ut i skogen med ryggsäcken fullpackad och ha känslan av att kameran inte fungerar maximalt.

Visar det sig nu att detta är ett fel på kameran och som påverkar bildresultatet måste det naturligvis rättas till.

Hur kan ni se vad spegeln vilar på?
Klackarna är ju skymda av spegeln när den är nedfälld. Det går faktiskt inte att se kontaktytorna.
Det verkar vara lite hypokondri. Oskärpeproblemet har nog sin lösning på annat håll skulle jag tro.

Jag rekommenderar inte att pilla på spegeln. Men om den fjädrar så ska den väl göra det. Förmodligen dämpas den både i rörelse uppåt och nedåt.

Den fjädrar bara på den sidan som inte ligger an mot klacken. Varför är kameran konstruerad med en klack på vardera sida men ligger bara an mot den ena klacken.
Det var detta som fick mej att börja fråga runt om fler kameror hade samma fenomen. Det är enkelt att kolla, tryck försiktigt med en penna på spegelramens ytterkant så märker man direkt om den sviktar på någon av sidorna.

Det skall kanske vara så, osäker blir man trots allt ändå.

JanOlofHärnström skrev:
Hur kan ni se vad spegeln vilar på?
Klackarna är ju skymda av spegeln när den är nedfälld. Det går faktiskt inte att se kontaktytorna.
Det verkar vara lite hypokondri. Oskärpeproblemet har nog sin lösning på annat håll skulle jag tro.

Jag rekommenderar inte att pilla på spegeln. Men om den fjädrar så ska den väl göra det. Förmodligen dämpas den både i rörelse uppåt och nedåt.

Hej Jan Olof!

Det är utan tvekan så att du och andra kan ha rätt i att allt kanske är normalt."Kanske målar jag upp ett problem som inte finns, det kan ju vara så att speglarna är injusterade till detta läge.", skrev jag i ett tidigare inlägg. Men efter mina samtal med canons tekniker och efter att han rådde mig att lämna in kameran tycker jag att det känns bäst att göra så. Varför vänta tills garantitiden är ute?
Jag tolkar ditt inlägg som att du har en annan teori om vad problemet är. Jag skulle bli jätteglad om jag kunde få ett tips om det. Då kunde jag prova även den utvägen om nu detta visar sig vara fel. Man blir ju lite konfunderad när man får olika resultat med olika kameror. Det borde ju utesluta den mänskliga faktorn.
Tar tacksamt emot teorier och förslag från er alla.

Angående ditt förslag om hypokondri, Jan Olof, vill jag citera Kay Pollak:
"Det jag tänker om en annan människa säger mer om mig än det säger om den andre."

/Arne

Min garanti går ut den 15 oktober. Blir jag inte övertygad i denna tråd att spegeln ska vara så här här lämnar jag också in min kamera för översyn.

Tveka inte!

Har du så kort tid kvar bör du inte vänta, det är mitt råd. Ingen här lär ju kunna ge dig ett säkert svar så snabbt. Även om det finns många här med stor kunskap och erfarenhet är det som jag ser det omöjligt att ställa en säker diagnos utan att testa kameran på verkstad. 15 okt är nästa vecka...

Nu har jag det ryska hacket i min kamera...hm,hm, kanske bäst att lägga in originalversionen igen om jag nu skall lämna in min kamera för översyn.
Kan man gör det utan att det går åt skogen?

Om ni befarar att det är något fel med spegeln så är det väl bra att ni skickar in kameran.
Det var klumpigt av mig att nämna "hypokondri" vilket kan uppfattas som kränkande vilket inte var min avsikt.
Jag hoppas att era problem löser sig.

MVH J O

När man kör in originalprogrammet igen, efter att ha använt rysshacket, så bör man nog ställa in alla funktioner i default-läget innan omprogrameringen.

Nått nytt om ämnet?
jag har en 10D däe den inte ligger mot bägge klackarna, dock verkar det inte vara nått problem.

Mazy skrev:
Nått nytt om ämnet?
jag har en 10D däe den inte ligger mot bägge klackarna, dock verkar det inte vara nått problem.

Hej Mikael!

Jag var hos min fotohandlare idag och kollade spegeln på två nya 300D och jämförde med spegeln på min egen.
På både min och dom två andra kamerorna vilar spegeln enbart mot en klack, min slutsats är att det ska vara så.
Eftersom garantin går ut på min kamera nu i veckan ville jag vara säker på att kameran var felfri. Det är alltså bara till att plåta på och se glad ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto