Annons

Spegelrengöring D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Kusligt

Aktiv medlem
Har läst en del om sensorrengöring men hur är det med spegelrengöring?

Har sett att det finns en funktion för att hissa upp den för rengöring men är det något mer man ska tänka på?

Tänkte köra mikrofiberduk och eventuellt vatten om det behövs, eller har ni någon annan rekommendation? Rengöringsmedel av något slag exempelvis.

Finns det några risker och hur undviker jag dessa?

/Mattias

Har läst en del om sensorrengöring men hur är det med spegelrengöring?

Har sett att det finns en funktion för att hissa upp den för rengöring men är det något mer man ska tänka på?

Tänkte köra mikrofiberduk och eventuellt vatten om det behövs, eller har ni någon annan rekommendation? Rengöringsmedel av något slag exempelvis.

Finns det några risker och hur undviker jag dessa?

/Mattias

Låt bli!
Finns det någon anledning att rengöra din spegel?
Om det sitter smuts på den så syns det i vart fall inte på dina bilder.
Är den väldigt smutsig?

Dessutom, om du höjer spegeln så kan du ju inte rengöra den. Det är för att man ska komma åt sensorn när den ska rengöras.
Eller har jag missförstått något?

Jag ska analysera bilderna noggrannare för att kolla på om det faktiskt syns. Det är hursom en relativt stor vit fläck på den.

Funktionen för spegeluppfällning gäller rengöring av sensorn, den sitter ju bakom spegeln så man kommer inte åt den annars. Spegeln kommer du åt att rengöra när den är i sitt vanliga läge.

Dock är trasa och vatten inget jag skulle ha i närheten av de grejerna, om spegeln rubbas det minsta lilla kan autofokusen börja mäta fel. En yttterst fin och mjuk pensel är ett vettigare verktyg.

Dessutom, smuts på spegeln kan omöjligt synas på bilderna. Det är bara störande när man ser i sökaren och möjligen störa AF om det blir riktigt illa.

Funktionen för spegeluppfällning gäller rengöring av sensorn, den sitter ju bakom spegeln så man kommer inte åt den annars. Spegeln kommer du åt att rengöra när den är i sitt vanliga läge.

Dock är trasa och vatten inget jag skulle ha i närheten av de grejerna, om spegeln rubbas det minsta lilla kan autofokusen börja mäta fel. En yttterst fin och mjuk pensel är ett vettigare verktyg.

Dessutom, smuts på spegeln kan omöjligt synas på bilderna. Det är bara störande när man ser i sökaren och möjligen störa AF om det blir riktigt illa.

Nu förstår jag! Bra input, är man amatör så måste man få sådana enkla saker förklarade ibland. Stort tack!

Jag ska analysera bilderna noggrannare för att kolla på om det faktiskt syns. Det är hursom en relativt stor vit fläck på den.

Om spegeln är smutsig syns det bara i sökaren. Den stora vita fläcken kan dessutom vara något som ska vara där (då många speglar bitvis är halvgenomskinliga för att ge ljus till AF-sensorer och annat).

Om spegeln är smutsig syns det bara i sökaren. Den stora vita fläcken kan dessutom vara något som ska vara där (då en del speglar bitvis är halvgenomskinliga).

Skulle inte tro att denna var det, var nere i ena hörnet men skitsamma, den får vara där den är. Tack för snabba och bra svar.

Vet förresten någon om man kan köra bracketing på d700:an utan att behöva hålla inne avtryckaren? Ungefär som med canon där man trycker en gång och den då bränner av önskat antal bilder?

På kamerans spegel sitter den speglande ytan utanpå glaset och inte bakom som på en vanlig spegel (för att inte ge dubbla spegelbilder). Den metalliserade ytan är mycket känslig, t.ex. kan fingeravtryck och kemikalier etsa in i ytan och går därmed aldrig att få bort. Lite smuts på spegeln syns som sagt inte på bilderna utan är liksom damm i sökarhuset bara störande vid fototillfället.

ANNONS
Götaplatsens Foto