Annons

Spekulation 'D90'?

Produkter
(logga in för att koppla)

harman

Aktiv medlem
Med Nikons alla nyheter kan man inte låt bli att spekulera om det blir CMOS sensor i de mer konsumentinriktade kamerorna från Nikon?

Köpte Nikon för att kvalitén och handhavandet kändes bättre än Canon och det kändes mer prisvärt trots lite högre pris men är lite avis på Canons bildkvalité som jag tycker verkar 'bättre', det är givetvis personlig vad man föredrar och det kan bara vara jag som fått för mig att bilderna får ett annat 'utseende' med CMOS jämför med CCD?

Bara har om dagen tänkte jag att jag skulle vilja ha en kamera men Nikons hus(objektiv) och Canons bildsensor och så läser man att Nikon lanserat nya kameror! Tyvärr ligger de lite över smärtgränsen när det gäller priset, därav min spekulation att efterföljaden till D80 får CMOS?

Skillnaden i brus mellan D80 och Canon 400D är minimal så jag tror inte Nikon känner något behov att fasa ut D80 i förtid. Så det lär nog ta närmare ett år innan någon efterföljare till D80 kommer.

Vad det blir för typ av sensor i efterföljaren beror på vad det finns på marknaden när den kommer, men helt osannolikt att det blir CMOS är det nog inte. Men det kan ju lika gärna kommit en helt ny typ av sensor till dess också.

När man läser på utländska forum så ryktas det ju om att Nikon kommer med D90 ganska snart, och det är väl inte helt omöjligt med tanke på att dom behöver en kamera som kan konkurera med Canons 40D och vad nu Pentax och Sony snart kommer med, D300'an har ju klivit upp från det segmentet och är numera en ren proffskamera.

Jag skulle inte bli förvånad om D90 kommer att ha samma sensor som D300, samma 3 tums lcd skärm, och kanske det äldre Cam 2000 autofokussystemet från D2 serien, snyggt förpackad och med ett pris strax under Canon 40D, det skulle bli en fin konkurent till dom övriga i klassen.

/kent

Bokeh skrev:
När man läser på utländska forum så ryktas det ju om att Nikon kommer med D90 ganska snart,

Och läser man om D3 och D300/D200x så har de i olika forum varit på gång sedan 2005 och bara nyligen skulle D3 ha 18Mp... så jag tror inte ett dugg av vad som skriv i forum om vad som är på G.

Anteman skrev:
Och läser man om D3 och D300/D200x så har de i olika forum varit på gång sedan 2005 och bara nyligen skulle D3 ha 18Mp... så jag tror inte ett dugg av vad som skriv i forum om vad som är på G.

Nej det gör inte jag heller, men ryktena för sex månader sedan att D3 och D300 skulle komma just nu stämde ju, så det är väl inte omöjligt att D90 dyker upp innom sex månader heller som det ryktas om nu, och vad den kan tänkas ha för innehåll kan man väl spekulera fritt om bara för att det är roligt.

/kent

Senast ändrad:
Bokeh skrev:
Nej det gör inte jag heller, men ryktena för sex månader sedan att D3 och D300 skulle komma just nu stämde ju, så det är väl inte omöjligt att D90 dyker upp innom sex månader heller som det ryktas om nu, och vad den kan tänkas ha för innehåll kan man väl spekulera fritt om bara för att det är roligt.

/kent

D80 kom för bara ett drygt år sedan. Om en D3X presenteras till sommaren 2008 som tex Thom Hogan spekulerar om kanske även en D90 kommer då. Om vi antar att D300 ersätter D200 fick den senare en livslängd på knappt två år. Med samma förnyelsetakt kan det vara rimligt med en D90 till våren/sommaren 2008.

Bokeh skrev:

/kent

Det har du helt rätt i, men först nu vet vi att ett av alla rykten om D3 och D300 stämde. Så frågan är om just det ryktet är sant.
Jag gläds iaf åt D300 som jag tycker känns prisvärd. Men jag var länge sugen på en D200 och hade byggt upp stora förhoppningar, för stora faktiskt för jag blev besiken. Men den känns också mer bantad än D300. Jag menar med jämförelse D200/D2x och D300/D3.

Var en väldans hysteri över nya kameror. Varför måste ni jämt ha det senaste? Det är fortfarande fotografen som komponerar bilden.

Själv använder jag en gammal Nikon D1H och har klagar inte, t.o.m Jpeg direkt ur kameran blir riktigt bra.

Förvisso får jag tänka på att ha "wb" rätt inställd för optimalt resultat inomhus.

Displayen hade väl kunnat va lite större och auto-iso. I.ö är det inget jag saknar.

Makten skrev:
Västvärldens mantra vettu. Slit och släng. Nytt, det måste vara nytt!

Jag tror mer att det handlar om att ny teknik skapar ett behov vi inte visste att vi hade.
Jag skulle själv lätt langa upp mellanskillnaden från min D200 till en D300 för möjligheten att kunna justera fokus individuellt på mina objektiv.

Men det tänker jag inte göra. Jag tänker skaffa ett 500C/M-system istället. Kanske.

Har lagt ett bud på en Ikoflex till att börja med för att testa mellanformatet. Blir det kul så är det hbl som hägrar. Ska f.ö. ut i regnet med både D200 och F3 nu. Det ena hindrar ju inte det andra s.a.s. :)

Ha de'

/H

Makten skrev:
Västvärldens mantra vettu. Slit och släng. Nytt, det måste vara nytt!
Jo, ack ja.

D1H'n införskaffades i september förra året efter att ha använt en vanlig D1. Egentligen var jag på jakt efter en D1X, men då D1H har suverän hög-iso och jag fick den till ett bra (2800kr)pris kunde jag inte motstå, 2.7 mp räcker för mig.

schaki skrev:
Jo, ack ja.

D1H'n införskaffades i september förra året efter att ha använt en vanlig D1. Egentligen var jag på jakt efter en D1X, men då D1H har suverän hög-iso och jag fick den till ett bra (2800kr)pris kunde jag inte motstå, 2.7 mp räcker för mig.

Vore kul att få se någon bild från din D1H på tex ISO 1600!

Zotamedu skrev:
Jag skulle säga att den snarare konkurrerar med 30D än med 400D trots att den ligger någonstans mellan de båda.

Canon har 400D och 40D. Nikon har D40, D40X, D80 och D200/D300. Det är inte helt lätt att säga hur kamerorna konkurrerar med varandra.

Kommer Nikon att ha kvar fyra DX-DSLR när väl D80-efterföljaren kommer och Nikon satsar allmer på FX-formatet eller kommer D90 ersätta både D40X och D80? Förhoppningsvis blir D90 en D300 i förenklad form.

Teodorian skrev:
Canon har 400D och 40D. Nikon har D40, D40X, D80 och D200/D300. Det är inte helt lätt att säga hur kamerorna konkurrerar med varandra.

Kommer Nikon att ha kvar fyra DX-DSLR när väl D80-efterföljaren kommer och Nikon satsar allmer på FX-formatet eller kommer D90 ersätta både D40X och D80? Förhoppningsvis blir D90 en D300 i förenklad form.
Nej jag tror att dom kommer fortsätta med 4 olika klasser. D40 drar in mycket pengar eftersom den säljer stora volymer plus att det är ett steg in för många. Att bara ha en D90 skulle dom förlora många kunder till Canons D450 och Pentax nästa kamera på.

Zotamedu skrev:
Nej jag tror att dom kommer fortsätta med 4 olika klasser. D40 drar in mycket pengar eftersom den säljer stora volymer plus att det är ett steg in för många. Att bara ha en D90 skulle dom förlora många kunder till Canons D450 och Pentax nästa kamera på.
En instegsmodell kommer de ha även i fortsättninge, men frågan är om de verkligen kommer behöva två snarlika modeller där det mest bara är sensorn som skiljer.

D40 lär ju vara Nikons sista kamera med 6MP, och dess uppföljare får 10MP. Då lär det inte finnas något större behov av en till instegsmodell liknande D40x.

ANNONS
Götaplatsens Foto