Annons

Spekulation: Prissättning på D700:ans efterträdare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror väl lite på hur man ser det. Efterföljaren i modellserien? Efterföljaren som i den lägst prissatta FX-modellen? Efterföljaren som i den FX-modell som är minst vikt- och storleksmässigt? Fast om det bara är det första som av någon anledning avses så kan jag sluta spekulera om de andra två varianterna här :)

Jo, det bör väl rimligtvis handla om efterföljande i modellserien, annars kan du ju kalla D3100 efterföljande, eftersom den släpptes efter D700... Varför begränsa oss till att diskutera FX när det finns så många andra tänkbara efterföljare i både DX, EVIL och mellanformat att spekulera kring, gärna ogrundat och genom att kalla sin egen suktan för allmän köpkraft...

Antingen håller vi oss inom ramarna eller så gör vi det INTE, men då bör ju alla ramar förbigås (och då kan man ju frågasätta varför vi skapar enskilda trådar överhuvudtaget)...
 
Antingen håller vi oss inom ramarna eller så gör vi det INTE, men då bör ju alla ramar förbigås (och då kan man ju frågasätta varför vi skapar enskilda trådar överhuvudtaget)...
Intressant webbfilosofisk fråga!

Ska man hålla sig till frågan i trådens rubrik skulle dock tråden inte kunna bli mer än några enstaka inlägg lång. Förbluffande konsekvent har de stora tillverkarna hållit sig på nästan exakt samma introduktionspris i samma segment, generation efter generation. Det finns alltså ingen anledning att tro att efterträdaren till D700 kommer att ha ett introduktionspris som skiljer sig speciellt mycket från det D700 hade. Ungefär 25000 kr, alltså.
 
Jo, det bör väl rimligtvis handla om efterföljande i modellserien, annars kan du ju kalla D3100 efterföljande, eftersom den släpptes efter D700... Varför begränsa oss till att diskutera FX när det finns så många andra tänkbara efterföljare i både DX, EVIL och mellanformat att spekulera kring, gärna ogrundat och genom att kalla sin egen suktan för allmän köpkraft...

Antingen håller vi oss inom ramarna eller så gör vi det INTE, men då bör ju alla ramar förbigås (och då kan man ju frågasätta varför vi skapar enskilda trådar överhuvudtaget)...

Jag tycker att du har fel på några olika sätt. Det har redan lanserats en kamera som är mer lik D700 än D3100, så D3100 faller bort på grund av det. Dessutom framgick det ju av det första inlägget att det var en inte ännu lanserad kamera som skulle diskuteras. Sen blir det ju lite konstigt om man innan en modell har lanserats måste begränsa sig till vad föregående modell hade för egenskaper. Om man skulle diskutera efterföljare till D2-modellerna innan de var lanserade, fick man inte prata FX-sensor då?

Jag tror tyvärr att gränserna är lite mer otydliga än vad du drar upp. Jag kan hålla med om att EVIL delvis är ett tramp utanför vad den här tråden handlar om, men det är inte så värst många inlägg som pratat om det. Jag förstår inte riktigt varför du drar in mellanformats- och DX-diskussioner heller. Men att prata om vad efterföljaren (eller efterföljarna) skulle kunna ha för förändrade egenskaper som påverkar priset tycker inte jag är något jätteavsteg ifrån vad tråden handlar om.
 
Jag tycker att du har fel på några olika sätt. Det har redan lanserats en kamera som är mer lik D700 än D3100, så D3100 faller bort på grund av det. Dessutom framgick det ju av det första inlägget att det var en inte ännu lanserad kamera som skulle diskuteras. Sen blir det ju lite konstigt om man innan en modell har lanserats måste begränsa sig till vad föregående modell hade för egenskaper. Om man skulle diskutera efterföljare till D2-modellerna innan de var lanserade, fick man inte prata FX-sensor då?

Jag tror tyvärr att gränserna är lite mer otydliga än vad du drar upp. Jag kan hålla med om att EVIL delvis är ett tramp utanför vad den här tråden handlar om, men det är inte så värst många inlägg som pratat om det. Jag förstår inte riktigt varför du drar in mellanformats- och DX-diskussioner heller. Men att prata om vad efterföljaren (eller efterföljarna) skulle kunna ha för förändrade egenskaper som påverkar priset tycker inte jag är något jätteavsteg ifrån vad tråden handlar om.

Ja, exemplet med kamerorna ovan är ju att om denna tråd hade kickats igång, låt oss säga i våras, så hade ingen kommit på (den befängda) tanken att inkludera kameror som D3100 eller D7000 i den diskussionen. Även om de inte var lanserade så skulle kameror med dessa specifikationer inte debatteras i en sån tråd. Varför? -Jo för att majoriteten (jag vet att du inte skriver på den listan, så det behöver du inte ta upp i ett till inlägg) av alla fotografer inte skulle klassa D3100 eller D7000 som EFTERTRÄDARE till D700. De lirar i ett annat kundsegment, helt enkelt. Vad avgör kundsegmentet? -Just det, kamerans egenskaper. När D700 kom hörde jag aldrig någon säga att "här kommer D3ans efterträdare", just pga de olika kamerornas skilda egenskaper, trots att de har samma sensor. Som du ser är det inte sensorn som är allenarådande när det gäller bedömningen av en kamera. På den analoga tiden fanns det en hel radda med kameramodeller, trots att de alla kunde användas med samma "sensor". Ingen skulle ens komma på idén att prata om F5an och D50 som efterföljare/företrädare till varandra. Jag tror, tvärtemot dig, att mycket mer än sensorstorlek avgör en kameras linjeplacering, vilket mina i ditt tycke tveksamma paralleller syftade till att illustrera. Jag förstår om de verkar ologiska för dig, då du verkar lite låst vid att titta på sensor, och då framförallt storleken.

Du skriver "Om man skulle diskutera efterföljare till D2-modellerna innan de var lanserade, fick man inte prata FX-sensor då?" vilket sätter fingret på precis det jag argumenterar mot. Det hade gått alldeles UTMÄRKT att spekulera kring en uppföljare till D2-linjen i form av en FX-modell. Det blev en D3a, inte en D700... En kamera i proffssegmentet med FX, följt av en "prosumer" med samma sensor, men i övrigt nedskalad. (Obs! D700 klassar jag alltså som en efterföljande modell, inte efterträdare till D3!)

Enligt min argumentation skulle alltså en liten, avskalad kamera med enkel FX-sensor inte vara en efterträdare till D700, utan ett komplement till D700ans efterträdare, fast i en annan produktnisch.

Då jag skrev mitt första inlägg i tråden i ett försök att få en (i mitt tycke) skenande tråd tillbaks på spåret så känner jag att jag för tillfället tar upp en helvetes massa trådyta med en argumentation som inte heller har med tråden att göra så ber jag att få lämna den här debatten (även om jag räknar med att svar på detta inlägg kommer att komma...)

Mitt bidrag till tråden:

Om kameran är att likna vid D700x med video: 25000-30000 SEK intropris
Om kameran är att likna vid D700s med video: ca 22000-25000 SEK intropris
Om kameran får en sensor på 16-18Mpix med video: ca 25000 SEK intropris

/Peter
 
Mitt bidrag till tråden:

Om kameran är att likna vid D700x med video: 25000-30000 SEK intropris
Om kameran är att likna vid D700s med video: ca 22000-25000 SEK intropris
Om kameran får en sensor på 16-18Mpix med video: ca 25000 SEK intropris

/Peter

Är D700x en D3x-sensor i ett D700-motsvarande hus? Jag tycker skillnaden låter lite låg mellan den och D700s isåfall, med tanke på den ganska rejäla prisskillnaden på D3s och D3x, i synnerhet eftersom det inte ännu finns någon videoutläsning utvecklad i en "storebror".

Mellan D700s och det 3e alternativet, är det 3000-0 kr i skillnad mellan en nyutvecklad FF-sensor på 18MP jämfört med D3s-sensorn? I så fall hade jag även där trott på en större skillnad.

När det gäller andra varianter på efterföljare som enligt dig tog upp för mycket plats i tråden så finns ju möjligheten att D700 går samma väg som D2, dvs att det kommer nya modeller som gör att det inte finns en efterföljare i exakt samma serie. Om Nikon lyckas hitta ett par varianter som gör att de får större marginal genom att dela upp kundsegmenten så är det ju fullt möjligt. Exempelvis: en budget-D3s med högpresterande AF och seriebildstagning som dock kostar mer än dagens D700, för att tjäna mer pengar på sportskjutarsegmentet. En billigare variant med samma marginal som D700 för att plocka större volym bland de som tycker att 10000-20000 är rimligt för en ny kamera och inte bryr sig om DX-fördelarna.
 
Är D700x en D3x-sensor i ett D700-motsvarande hus? Jag tycker skillnaden låter lite låg mellan den och D700s isåfall, med tanke på den ganska rejäla prisskillnaden på D3s och D3x, i synnerhet eftersom det inte ännu finns någon videoutläsning utvecklad i en "storebror".

Mellan D700s och det 3e alternativet, är det 3000-0 kr i skillnad mellan en nyutvecklad FF-sensor på 18MP jämfört med D3s-sensorn? I så fall hade jag även där trott på en större skillnad.
.

Ja, jag tänkte mig x och s-modellerna med lånade sensorer från D3-serien. Tror att en D700x lanseras i huvudsak som ett svar på 5D mk II och då kan den inte kosta alltför mycket mer. Här skulle alltså Nikon tumma lite på vinstmarginal för att vinna prestige och (i egna ögon) vara "herre på täppan". Det har hänt tidigare, t ex när Nikon lanserade F6 för att historiskt kunna ståta med att ha producerat den mest avancerade (bästa) analoga kameramodellen i småbildsformatet. Ser snyggt ut i utställningsmontrarna, men den sålde nästan inget.

D700s har den senaste FX-sensorn med överlägsna brusegenskaper. Sedan lanseringen av D3 har Nikon skapat sig en kundkretssegment som värdesätter lågljusprestanda framför pixeldensitet. Håll med om att det på FS är lite creddigt att fnysa åt megapixelracet... Ett avancerat 12Mpixhus med full HD video och robust konstruktion (vädertätning, osv) med överlägsen lågljusprestanda tror jag kan motivera en ganska stor kundkrets att upggradera (och om du bara tittar på skillnaden D700x - D700s så märk att min D700x-skattning bygger på ett resonemang där Nikon prissätter D700x i underkant...)

Alternativ 3 med nyutvecklad sensor tror jag i så fall innebär att den dyker upp ett tag efter lanseringen av en D4 med samma sensor, dvs utvecklingskostnaden delas mellan modellerna.

Jag tror inte att detta segment delas upp i s och x-modeller, utan endast en av dessa kameror kommer att lanseras inom det närmsta 1-2 åren. När utvecklingen lugnat ner sig något kan jag tänka mig att man nischar FX-prosumersegmentet med s och x-modeller men inte inom överskådlig framtid (obs! tror!).

De olika alternativa kamerorna kommer sålunda inte att lanseras som uppgraderade D700, utan som en ny kameramodell...

Som sagt, ren spekulation...
 
Det intressanta med D7000, är att Nikon "internt officiellt" (eller vad man nu ska kalla det :) ), har flyttat upp den kameran till semipro/pro-segmentet, genom att ge den en svart avtryckarknapp. Låter kanske lite löjligt, men faktum är att svart avtryckarknapp alltid indikerat "pro/semipro" hos Nikon.
Citerar mitt eget inlägg...

...för jag såg precis att Nikon USA nu accepterar D7000 som en av minst två "pro-kameror", vid ansökan om NPS-medlemskap. Dock får D7000 bara vara back-up till en "riktig" pro-kamera av senare snitt -- men samma regel gäller å andra sidan också D2X, D2H och D200. Motsvarande gällde dock aldrig för D90, så Nikon själva ser alltså D7000 som "mer pro" än D90; ett halvt steg uppåt, om man så vill.

Och återigen: Nikon har, mig veterligen aldrig satt en svart avtryckarknapp på en ren konsumentmodell. Och den logiken gällde tydligen även denna gång.

Nikon USA:s NPS-produktlista för hus och objektiv:
http://static.nikonusa.com/newsletter10/NikonPro_renewal/NPS_Renewal_Products.pdf
 
ANNONS