Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spelar gluggen (mycket) roll.

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennon

Aktiv medlem
Har tidigare skrivit ett inlägg ang. val av kamera från nikon (d50, d70 eller d80). Har också följt ett liknande inlägg om kameraval av detta märke. Så nu funderar jag på att skaffa ett d50 hus med gluggen Af 18-135/3,5-5,6DX G AF-S IF ED.

Gör detta objektiv stor skillnad gentemot ett kitobjektiv?

Är det ett val ni själva skulle göra?

Re: Re: Spelar gluggen (mycket) roll.

Erik Schalin skrev:
Nej

Det blir rena natta i sökaren. Men det är min synpunkt.
Varför skulle det bli mörkare än med kitobjektivet när ljusstyrkan är precis densamma?

Jag hade personligen aldrig valt ett objektiv som är såpass dyrt, ljussvagt och som har plastbajonett. Det går inte riktigt ihop. Skärpan ska tydligen vara mycket bra, men nån måtta får det ju vara när det gäller byggkvalitet. Många har klagat på att de krånglar i minusgrader bland annat.
Kika på 18-70 eller nåt av tredjepartstillverkarnas alternativ istället om du inte nödvändigtvis vill ha den längre brännvidden.

Glöm allt!!

Glöm allt!! Min underbara hustru kom hem med en d80 med samma objektiv!!!!! Är jag en lycklig man eller!!!!! YYEEEEAAHH!!!

Re: Glöm allt!!

Dennon skrev:
Glöm allt!! Min underbara hustru kom hem med en d80 med samma objektiv!!!!! Är jag en lycklig man eller!!!!! YYEEEEAAHH!!!

Din fru råkar inte ha en syster till övers, jag har lite prylar på önskelistan också. :)

Re: Re: Re: Spelar gluggen (mycket) roll.

Makten skrev:
Varför skulle det bli mörkare än med kitobjektivet när ljusstyrkan är precis densamma?
Dennis frågar om det är ett val som jag skulle göra, eller hur?
Jag skulle alltså inte valt ngt av dem.

Re: Re: Re: Re: Spelar gluggen (mycket) roll.

Erik Schalin skrev:
Dennis frågar om det är ett val som jag skulle göra, eller hur?
Jag skulle alltså inte valt ngt av dem.
Åhå, jag missuppfattade. Då är vi överens:)

ANNONS
Götaplatsens Foto