Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sportkameror!
- Trådstartare mxholma
- Start datum
Hej, Jag är ganska ny på att fota men jag undra om det blir bra sport bilder med en nikon d3100? om inte det så skulle jag nog behöva köpa en mer sport kamera. Jag fotar mest motorsport.
Ge mig tips?
Som andra varit inne på, vill du ha en kamera som tydligt är bättre på sport så kan det snabbt bli rätt dyrt. Och, för sportfoto betyder objektiven väldigt mycket, i synnerhet om du skall fota sport inomhus (där ljuset är svagt). Nu äger motorsport sällan rum inomhus
Generellt är den nya D3200 en rakt igenom bättre kamera än sin föregångare D3100. D7000 som någon nämnde är ytterligare lite bättre. Är du mycket ambitiös med sportfotograferandet, dvs att det är det viktigaste i ditt fotograferande, så kan nog en begagnad D300/D300s vara det som ger mest utbyte för pengarna. Man kan säga att sett till bildkvalitet är D7000 och även D3200 bättre kameror än D300/D300s, men för just sport ger D300/d300s vissa fördelar (mer avancerad autofokus, snabbare m m).
Här kan du se lite exempel på vad en skicklig motorsportfotograf kan åstadkomma med en D300:
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=98621
Sedan finns det bra sportfotokameror från flera andra märken också.
Tack för faktanJag vet vem "mxcarro" är och hon är väll som en förebild lr vad man ska säga
![]()
Verkligen ingen dålig förebild
Men för den typen av fotografering kan faktiskt en D300/D300s ge en del fördelar mot kameror som D3100, D3200, D5100, D7000 som alla är nyare och generellt ger lite bättre bildkvalitet. Det D300/D300s har är en autofokus som är snabbare och överlag mycket mer lämpad för sportfoto, de kan ta fler bilder per sekund och de kan ta mycket längre bildserier. Dessutom har D300/D300s fler yttre knappar och rattar vilket gör det enklare att snabbt ändra saker utan att behöva ta ögat från sökaren (och då ofta tappa kontakten med det man fotar). En baksida med en D300/D300s är att det är en märkbart tyngre kamera, men med tanke på vilka objektiv du ofta kommer att använda för sportfoto så spelar det mindre roll. Då gör det större skillnad att D300/D300s är mer robusta - de tål lite mer.