Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

spot metering på 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
varför väljer inte canon att ha spot metering på sin 350d? är väl det i särklass mest använda, eller?

Den frågan har nog de flesta Canon-folk ställt. Varken 20D, 10D, D60, D30, 300D eller 350D har spot, enbart proffshusen. Men troligen har de bara använt mer eller mindre samma system som sitter i hela serien hus med lite olika variationer.

Jag tycker det är trist att en kamera som 20D inte har det, att den billigaste kameran inte har det kan nästan förstå, men det är ingen stor grej, den borde också ha det.

De tycker väl att utsnittsmätningen på 9% ska vara tillräcklig för amatörer antagligen. Några extra features behöver väl 1D mk2 ha över 20D också. ;)

Den stora frågan man måste ställa sig här är: Hur många av de som har spotmätare på sina kameror, använder den..och kanske en ännu viktigare fråga. Vilka har en aning om HUR man använder den..

Jeppe skrev:
Den stora frågan man måste ställa sig här är: Hur många av de som har spotmätare på sina kameror, använder den..och kanske en ännu viktigare fråga. Vilka har en aning om HUR man använder den..
Nu kanske jag är ute och cyklar, men 20D är ju trots allt en ganska rejäl kamera, som kräver en del av sin användare för att få bra bilder. Då krävs också bra hjälpmedel. Spotmätning är för mig en självklarthet!

PS. Varför försvann multispot på digitalkameror?
Använder multispot på min 8080 ganska ofta, och kommer verkligen att sakna det på 20D.

Min gamla Coolpix 5700 hade spotmätning, men jag tyckte aldrig det funkade så bra, så jag valde centrumvägd mätning och fick bästa resultat då. Att Canon har samma är alltså för mig inget problem. Det är så jag vill ha det. :)

Jag saknar också spotmätningen. Använde den riktigt mycket på min förra kamera. Dåligt Canon!

johan_w skrev:
ärinte spot metering det vanligaste+ :)
Ja, det är väl inte många som kör med spotmätning som huvudmetod. Lurigt vid kontrastrika motiv! Man får ju mäta runt en del i bilden för att kolla läget, vilket tar tid. Högdagrarna skall ju inte gå åt skogen t ex. Men när man behöver punktmäta tycker jag 9% utsnitt borde funka alldeles utmärkt. Snälla nån, det är ju inte raketforskning det handlar om. Felexponerar man marginellt finns ju bildbehandling.

Det beror på var jag mäter. Man måste lära sig se. Man får inte mäta på för mörka delar, men ej heller för ljusa, för då beckar det

Håller med. De mörka tegelstenarna i förgrunden behöver den teckning du gett dem. Trevligt med det där skumraskpartiet, man kan nätt och jämt utskilja detaljerna men de finns där.

ANNONS
Götaplatsens Foto