Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
spot metering på 350d
- Trådstartare johan_w
- Start datum
Damocles
Aktiv medlem
Den frågan har nog de flesta Canon-folk ställt. Varken 20D, 10D, D60, D30, 300D eller 350D har spot, enbart proffshusen. Men troligen har de bara använt mer eller mindre samma system som sitter i hela serien hus med lite olika variationer.
Jag tycker det är trist att en kamera som 20D inte har det, att den billigaste kameran inte har det kan nästan förstå, men det är ingen stor grej, den borde också ha det.
De tycker väl att utsnittsmätningen på 9% ska vara tillräcklig för amatörer antagligen. Några extra features behöver väl 1D mk2 ha över 20D också.
Jag tycker det är trist att en kamera som 20D inte har det, att den billigaste kameran inte har det kan nästan förstå, men det är ingen stor grej, den borde också ha det.
De tycker väl att utsnittsmätningen på 9% ska vara tillräcklig för amatörer antagligen. Några extra features behöver väl 1D mk2 ha över 20D också.
JalleS
Aktiv medlem
Scratchen
Aktiv medlem
Nu kanske jag är ute och cyklar, men 20D är ju trots allt en ganska rejäl kamera, som kräver en del av sin användare för att få bra bilder. Då krävs också bra hjälpmedel. Spotmätning är för mig en självklarthet!Jeppe skrev:
Den stora frågan man måste ställa sig här är: Hur många av de som har spotmätare på sina kameror, använder den..och kanske en ännu viktigare fråga. Vilka har en aning om HUR man använder den..
PS. Varför försvann multispot på digitalkameror?
Använder multispot på min 8080 ganska ofta, och kommer verkligen att sakna det på 20D.
Jeppe
Aktiv medlem
johan_w skrev:
ärinte spot metering det vanligaste+![]()
Nej.. inte alls. Evaluerande, eller matrix (Nikon) eller vad man nu vill kalla det. Alltså flerfältsmätning är det vanligaste.
Aton_
Aktiv medlem
Ja, det är väl inte många som kör med spotmätning som huvudmetod. Lurigt vid kontrastrika motiv! Man får ju mäta runt en del i bilden för att kolla läget, vilket tar tid. Högdagrarna skall ju inte gå åt skogen t ex. Men när man behöver punktmäta tycker jag 9% utsnitt borde funka alldeles utmärkt. Snälla nån, det är ju inte raketforskning det handlar om. Felexponerar man marginellt finns ju bildbehandling.johan_w skrev:
ärinte spot metering det vanligaste+![]()
Arleklint
Aktiv medlem
Jag kör oftast centrumvägt (mäter och komponerar om), men väldigt ofta spot (på samma sätt). Jag gillar spot. Det är bara peka ut en punkt man vill ha 18% grå 
Jag körde hela Saltsjöqvarnfotot med spot
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=357497&target=_blank
Aton_
Aktiv medlem
Bränner du inga högdagrar med den metoden?Arleklint skrev:
Jag kör oftast centrumvägt (mäter och komponerar om), men väldigt ofta spot (på samma sätt). Jag gillar det. Det är bara peka ut en punkt man vill ha 18% grå
Aton_
Aktiv medlem
Såg just att du gjort det i bilden du länkade till ;-) Men det var en härlig bild!Aton_ skrev:
Bränner du inga högdagrar med den metoden?