Annons

sprängskisser och artikelnummer

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej igen.
Kan du fixa teknisk info, sprängskisser etc på A-1, AE-1, AE-1P, AT-1 och AL-1? Även F-1 old och FT/FTb vore intressant, ja egentligen det mesta till A och F serien. Har dessutom en specialare som vore särskilt intressant; en ovanlig SLR som heter Canonex. Ej att förväxla med Canon EX. Den jag menar har fast optik, och jag tror att den är rätt ovanlig. En skiss skulle hjälpa då jag tror den saknar en liten 'pinne' invändigt.... Jag kan no lösa det men behöver en hint om hur denna detalj ser ut.

jary skrev:
Hej igen.
Kan du fixa teknisk info, sprängskisser etc på A-1, AE-1, AE-1P, AT-1 och AL-1? Även F-1 old och FT/FTb vore intressant, ja egentligen det mesta till A och F serien. Har dessutom en specialare som vore särskilt intressant; en ovanlig SLR som heter Canonex. Ej att förväxla med Canon EX. Den jag menar har fast optik, och jag tror att den är rätt ovanlig. En skiss skulle hjälpa då jag tror den saknar en liten 'pinne' invändigt.... Jag kan no lösa det men behöver en hint om hur denna detalj ser ut.
http://home19.inet.tele.dk/ne/manualer.htm såg denna länken i digital forumet, kanske kan hjälpa dig oxå

//J

bländardiameter=brännvidd/bländarfaktorn

50/0,95=52,63mm!!

Rätta mig någon om jag har fel.

Är mer tveksam till om det finns ngt skärpedjup alls (kanske inte ens skärpa;-) vid bländare 0,95 och på rel. nära håll.

mvh
Patrik

gameburg skrev:
Är mer tveksam till om det finns ngt skärpedjup alls (

Nej, objektivet var ren marknadsföring. Inte heller lillebror Canon 50/1,2 är så särskilt skarp på största bländaren.

Min pappas Leica Noctilux 50/1,0 är däremot bättre, men också mycket modernare. Den funkar på 1,0 men inte mer.

defiant skrev:
0,95 går över mitt förstånd, någon som kan utveckla detta så att en vanlig dödlig fattar??

:eek:)

Enligt vad jag tror mig veta är den teoretiskt största bländaröppningen = f/0,5 och den största jag hört talas om att man byggt är ett Leitz 85mm/0.85 från sådär 1930-talet(?)

Varför skulle det finnas en teoretisk största bländare? Vad är det som begränsar?

Större än f/0.85 finns det i alla fall. Ett känt exempel är objektivet som användes i Kubricks Barry Lyndon. Det var ett Zeiss 50/0.7 har jag för mig, och användes för att kunna filma i skenet av stearinljus.

Har för mig att extremt ljusstarka objektiv är vanliga i halvledarindustrin också.

Kan det inte vara brytningsindex i glaset som sätter gränsen?

Med ett större ljusinsläpp (större lins) blir linsen tjockare (med ett givet brytningsindex).
Med högre brytningsindex får man ett tunnare glas. Och kan då göra en större lins med samma tjocklek och brännvidd.

Gränser blir isåfall där glasets tjocklek når filmplanet. Men i praktiken kanske det går att gå runt, eller?

Det borde ju bara vara att göra en retrofokuskonstruktion i så fall. Få objektiv idag är ju överhuvudtaget enkla konstruktioner av typen en lins :)

Sant. Skulle väl isåfall innebära att desto ljusstarkare objektiv, desto längre blir det också. Trots bibehållen brännvidd.

Kanske finns nåt exponentiellt förhållande som gör att storlek och pris drar iväg kvickt i de regionerna.

Såg att du kan köpa reservdelar till bra priser till Canon, jag och fler på forumet har sökt kontakten till fjärrkontrollen till en EOS 10D.
Jag tänkte gör en egen ir fjärrkontroll av (Elfa http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=9189.htm och mottagare http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=9187.htm )

Det finns flera fjärrkontroller som passar 10D men det har ingen betydelse vilken kontakt man väljer, ja priset förståss.
Har själv ringt runt och frågat på priset och fått ett pris på 770 kronor vilket gör att det blir billigare att köpa en ny fjärrstyrning.
Kan du ordna ett pris på dessa kontakter skulle jag vara tacksam
Canon artikelnummer Y17-3870 ELLER CF4-0819 , troligtvis är det bara kabeln som skiljer i
längd.

Bert

Tusse skrev:
Såg att du kan köpa reservdelar till bra priser till Canon, jag och fler på forumet har sökt kontakten till fjärrkontrollen till en EOS 10D.
Jag tänkte gör en egen ir fjärrkontroll av (Elfa http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=9189.htm och mottagare http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=9187.htm )

Det finns flera fjärrkontroller som passar 10D men det har ingen betydelse vilken kontakt man väljer, ja priset förståss.
Har själv ringt runt och frågat på priset och fått ett pris på 770 kronor vilket gör att det blir billigare att köpa en ny fjärrstyrning.
Kan du ordna ett pris på dessa kontakter skulle jag vara tacksam
Canon artikelnummer Y17-3870 ELLER CF4-0819 , troligtvis är det bara kabeln som skiljer i
längd.

Bert

Y17-3870 kostar 150 kr + moms + frakt
CF4-0819 kostar 440+ moms + frakt

känns som om det var något mer som skillde då priset skilde lite mer än en länd kabel...

MVH Jan

Jag antar att du fått mitt brev, är det så att du inte kan hjälpa mig kan jag väl få ett svar.

Bert

sorry... det har vart lite svårt att få tag i leverantören nu under helgen, men återkommer till dig efter helgerna om det är ok..
MVH Jan

ANNONS
Götaplatsens Foto