Annons

SR har använt mitt foto...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag noterar att dom angett vem som tagit bilden. Men hur har dom fått tag i bilden? Via någon bildbyrå som du är ansluten till?

//Jan
 
Då bassisten i bandet är min svåger så har han fått tillgång till bilderna. Men det betyder väl inte att SR kan publicera dem hur som helst? Eller är jag helt ute och cyklar?

mvh
 
Även om dom fått fotot från din svåger borde dom enligt mig tagit kontakt med dig för att få tillåtelse att publicera det.

Kanske finns någon klok som kan bekräfta detta.

/J
 
Då bassisten i bandet är min svåger så har han fått tillgång till bilderna. Men det betyder väl inte att SR kan publicera dem hur som helst? Eller är jag helt ute och cyklar?

mvh

Då har väl SR antagligen bett din svåger om bilder de kan använda och fått den bilden som ligger ute nu. Så SR tror antagligen det är ok.
Börja med att snacka med din svåger och förklara vad som gäller för dina bilder.
Tror inte SR kommer att ersätta dig för detta utan det de gör om du kontaktar dem är väl att de tar bort bilden.
 
Då har väl SR antagligen bett din svåger om bilder de kan använda och fått den bilden som ligger ute nu. Så SR tror antagligen det är ok.
Det är under all kritik att ett stort bolag som SR kan så lite om upphovsrättslagen. Eftersom de har angett rätt fotograf i bildens byline så visste de att den person de fick bilden av inte är fotografen och antagligen inte heller hade upphovsrätt för bilden.
 
Jag mailade dem, och de hade fått uppfattningen att de fick använda bilderna efter att ha pratat med min svåger. Egentligen så var det något jag tillät då jag fotade som polare och bara gav dem bilderna (frukta ej, har fotat flera gig efter det och sett till att det inte blir på detta viset!).

Men jag tycker ändå att SR borde kontaktat mig! Men de erbjöd att ta ner bilden från artikeln, men jag lät dem ha den uppe och försäkrade dem om att jag hade fler (bättre) bilder ifall de behöver i framtiden, mot betalning då så klart!
 
Som vanligt... Din svåger hade inte koll på vad det innebar när du gett honom bilderna.

För att minska risken att detta händer lägger jag alltid med en liten txt-fil när jag ger bort digitala bilder:

Denna text bifogar jag alltid när jag ger bort bilder i digital form.

Angående användning av bilderna.

Du har fått dessa bilder av mig! OBS att detta inte innebär att du får göra riktigt vad
du vill med dem. Upphovsrätten är fortfarande min, nämligen.

Rent praktiskt innebär det att du, utan att fråga mig, får skriva ut dem, manipulera dem, sätta upp dem på väggen, klippa sönder dem, bränna upp dem.... ja egentligen göra vad du vill med dem. Så länge som du, och här kommer det viktiga, så länge som du gör det för privat bruk. Du får faktiskt till och med ge enstaka kopior till dina vänner och bekanta.

Det du absolut inte får göra utan min uttryckliga tillåtelse är att publicera dem!
Du får alltså inte låta dem ingå i något tryckt material som t ex tidning, broschyr eller så.
Du får heller inte lägga ut dem på internet. Jag vill inte att du ens lägger ut dem på en privat hemsida eller blogg! I alla fall inte utan att fråga mig. Men om du frågar är det mycket möjligt att du får göra det.

Detta är inte för att jag vill vara taskig på nåt sätt, utan helt enkelt för att jag vill ha lite koll på vart mina bilder tar vägen. Jag vill själv bestämma hur, var, när, i vilket skick och på vilket sätt mina bilder publiceras. Så är det bara...

Hoppas du gillar bilderna!!

Om du har tappat bort mitt telefonnummer så är det 070-XXXXX och mailadressen är [email protected]

Hälsningar Anders
 
Din upphovsrätt gäller även text, väl?

Jag citerar..."För att minska risken att detta händer lägger jag alltid med en liten txt-fil när jag ger bort digitala bilder:
I]Denna text bifogar jag alltid när jag ger bort bilder i digital form.

Angående användning av bilderna.
Du har fått dessa bilder av mig! OBS att detta inte innebär att du får göra riktigt vad
du vill med dem. Upphovsrätten är fortfarande min, nämligen.

Rent praktiskt innebär det att du, utan att fråga mig, får skriva ut dem, manipulera dem, sätta upp dem på väggen, klippa sönder dem, bränna upp dem.... ja egentligen göra vad du vill med dem. Så länge som du, och här kommer det viktiga, så länge som du gör det för privat bruk. Du får faktiskt till och med ge enstaka kopior till dina vänner och bekanta.

Det du absolut inte får göra utan min uttryckliga tillåtelse är att publicera dem!
Du får alltså inte låta dem ingå i något tryckt material som t ex tidning, broschyr eller så.
Du får heller inte lägga ut dem på internet. Jag vill inte att du ens lägger ut dem på en privat hemsida eller blogg! I alla fall inte utan att fråga mig. Men om du frågar är det mycket möjligt att du får göra det.

Detta är inte för att jag vill vara taskig på nåt sätt, utan helt enkelt för att jag vill ha lite koll på vart mina bilder tar vägen. Jag vill själv bestämma hur, var, när, i vilket skick och på vilket sätt mina bilder publiceras. Så är det bara...

Hoppas du gillar bilderna!!
Om du har tappat bort mitt telefonnummer så är det 070-XXXXX och mailadressen är [email protected]

Hälsningar Anders[/I]
" slut citat

Hej Anders
Din upphovsrätt gäller även text, väl?

Får jag kopiera din text ovan, och själv använda den mot andra om/när jag nån gång frånhänder mej någon/några av MINA bilder?

Mycket bra formulerad text av dig, tydlig och lättläst men ändå korrekt!!

Så, jag ser fram emot ditt svar -
(om du händelsevis säger nej till mej, respekterar jag detta helt ochså!!

mvh
Börje (alias Canalog)
 
ANNONS