Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sRGB eller AdobeRGB i kameran ger olika utseende på bilden

Produkter
(logga in för att koppla)
erro.se skrev:
Genom att först rita dessa gradient-jämförelser i alla tre färger i sRGB. Om man kan se skillnad direkt i alla tre så borde det betyda att skärmen klarar sRGB.

Om man har kalibrerat sin skärm så kan man tex göra en CIELAB plot av sin skärmprofil jämförd med sRGB från Windows ICM manager i kontrollpanelen.
Se nedanstående plot på min Samsung LCD (färg) jmf med sRGB (grå). Bilden man får är roterbar så man får ju en rätt bra uppfattning av vad skärmen har sina styrkor och svagheter.
Gör man samma övning med en skrivar profil för en 5 bläcks Canon skrivare så kommer man fram till att sRGB inte täcker vad skrivaren kan återge i många områden.
Mvh/ Stefan H

Bilagor

• samsung_srgb.jpg
    samsung_srgb.jpg
    20.7 KB · Visningar: 357
Jag gjorde också en som visar Adobe RGB samt min skärmprofil.
Mikael

Bilagor

• gamut3.jpg
    gamut3.jpg
    18.7 KB · Visningar: 349
macrobild skrev:
Jag gjorde också en som visar Adobe RGB samt min skärmprofil.
Mikael

Då får väl jag ta Adobe RGB och en skrivarprofil från en Epson 4800 och ett bra papper. De röda ytorna markerar de färger som skrivaren klarar av att återge, men som Adobe RGB missar.

Som ni ser är det framförallt cyant och gult som Adobe RGB har svårt att hantera.

Stefan

Bilagor

• adobergb.jpg
    adobergb.jpg
    12.2 KB · Visningar: 341
Någon som har en uppfattning av hur stort färgomfång en kameraprofil har jmf med Adobe RGB/ProPhoto RGB. De profiler jag har för 350D går inte att titta på i ICM modulen.
/Stefan H

Stefan Hellström skrev:
Någon som har en uppfattning av hur stort färgomfång en kameraprofil har jmf med Adobe RGB/ProPhoto RGB. De profiler jag har för 350D går inte att titta på i ICM modulen.
/Stefan H

Fan vad konstigt- satt precis och tänkte samma sak. Kameraprofilerna är stora men wide gamut. profoto rgb skall klara de färger och nyanser som en kameraprofil innefattar -eller hur Stefan? Ser dock att Profoto är större än wide gamut.
adobe rgb
och wide gamut

Bilagor

• gamut4.jpg
    gamut4.jpg
    6.5 KB · Visningar: 340
Senast ändrad:
Hittade ingen bra bild men körde en proofing i Photoshop och den bild jag använde verkade 5d kameraprofil och Profoto likvärdiga.Dvs Profoto klarar vad som innefattas i 5d kameraprofil
Mikael

macrobild skrev:
Fan vad konstigt- satt precis och tänkte samma sak. Kameraprofilerna är stora men wide gamut. profoto rgb skall klara de färger och nyanser som en kameraprofil innefattar -eller hur Stefan? Ser dock att Profoto är större än wide gamut.
adobe rgb
och wide gamut

Adobe RGB missar en hel del. Här är det Nikon D200 mot Adobe RGB.

Stefan

Bilagor

• d200.jpg
    d200.jpg
    11.9 KB · Visningar: 326
Även ProPhoto klarar inte av allt som kameran registrerar, men jag tror att dessa färger är så intensiva att de är sällsynta i verkligheten. ProPhoto är den röda färgen

Bilagor

• d200prophoto.jpg
    d200prophoto.jpg
    16.3 KB · Visningar: 323
kan du visa Profoto RGB och exv Canon 5d kameraprofil?
Mikael

PS jag tror inte ens vi ser dom med ögat, dvs färginformtionen/våglängder som sensorn kan återge men ej ProfotoRGB. Är det inte så att Profoto återger de färger (våglängder) som vi kan se med våra ögon ?
Allt annat som ligger utanför är osynligt för oss.

Senast ändrad:
Bruce Fraser svarar så här.
Adobe RGB actually clips some cyans and oranges that are quite printable, and that ProPhoto does not. The difference is fairly subtle but not unnoticable. The downside of course is that ProPhoto contains many definitions of 'colors' that we can't capture, reproduce, or see...

Mikael

macrobild skrev:
kan du visa Profoto RGB och exv Canon 5d kameraprofil?
Mikael

PS jag tror inte ens vi ser dom med ögat, dvs färginformtionen/våglängder som sensorn kan återge men ej ProfotoRGB. Är det inte så att Profoto återger de färger (våglängder) som vi kan se med våra ögon ?
Allt annat som ligger utanför är osynligt för oss.

Har ingen 5D-profil just nu. Men ska se om jag kan hitta en som jag byggde vid testen av den kameran.

Prophoto innehåller vissa färger som inte kan ses, framförallt i de blåa delar. Men i grönt kan vi se betydligt mer färger än vad Prophoto återger.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto