Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SSD i Dell D420

Produkter
(logga in för att koppla)
Tråkigt att Windows fortfarande inte inkluderar mjukvara för att göra typiska operativysstemsaker som att kopiera data ordentligt.
Både lokalt och globalt är möjligheterna utan tredjepartsmjukvara mediokra.

Ett bra och beprövat gratisalternativ är att bygga en liveskiva med valfritt linux/unix och bara köra dd. Då slipper man dessutom problemet med att kopiera ett körande system.

De 2 jag länkade till ovan är just sådana. De nyttjar det som finns, t.ex. VSS i Windows, går att köra i Windows och även från t.ex WinPE eller BartPE.

Till skillnad mot *nix med dd if=/dev/ o.s.v med ett antal växlar och värden från en *nix Live cd så går dessa betydligt snabbare än dd. Får man inte alla parametrar rätt med dd så tar det oftast flera timmar för t.ex en 100GB disk att klonas.
De ovan fungerar mycket smidigare för den som inte i är insatt i *nix eller HDD's värld av sektorer och MBR. Och de har väldigt bra guider som visar steg för steg och användarforum. Sånt som oftast saknas med *nix eller open source och bara "vi" som gillar att hacka runt tycker det är kul och lärorikt.

Tråkigt att Windows fortfarande inte inkluderar mjukvara för att göra typiska operativysstemsaker som att kopiera data ordentligt.
Både lokalt och globalt är möjligheterna utan tredjepartsmjukvara mediokra.

Ett bra och beprövat gratisalternativ är att bygga en liveskiva med valfritt linux/unix och bara köra dd. Då slipper man dessutom problemet med att kopiera ett körande system.

Huh? Enda sedan Windows2000 så har ju en "full backup" och en ASR-fil varit nog för att flytta din installation från en disk till en annan sålänge inte resten av hårdvaran ändrat sig allt för mycket.

I XP/Vista/Win7/2003/2008 så har ju möjligheterna blivit ännu större.

Huh? Enda sedan Windows2000 så har ju en "full backup" och en ASR-fil varit nog för att flytta din installation från en disk till en annan sålänge inte resten av hårdvaran ändrat sig allt för mycket.

I XP/Vista/Win7/2003/2008 så har ju möjligheterna blivit ännu större.

Ah, problemen ovan fanns visst inte då ;)

Ah, problemen ovan fanns visst inte då ;)

Jag tror att problemet snarare är att folk UTGÅR ifrån att det inte finns migrationsverktyg med i Windows... eftersom det inte fanns på Win3x/Win9x-tiden.

Jodå, Ghost/TrueImage/Liknande ger dig större möjligheter och är smidigare att arbeta med.

Men windows inbygda säkerhetskopieringsprogram är inte så dumt alls. Även om jag förstått att möjligheterna i Home Basic är något begränsade om vi talar om Vista.

(Hur många känner till det utmärkat F.A.S.T (File And Settings Transfer) som introducerades i Windows XP (och det finns i alla versioner av XP)?).

Tack för alla svar.

Jag har hittat vad jag behöver (tror jag) i Windows 7 pro.
Har skapat en systemavbildning till en extern USB-disk samt en systemreparationsskiva. Enligt Windows skall detta räcka för att återställa datorn/hårddisken.

Skall kolla om något av dom förslag på program som jag fått fungerar som backup-program.
Jag ville helst ha ett gratisalternativ för att klona min laptop då jag inte behöver något backup-program till den.
Därmot till min huvuddator så är jag beredd att betala en slant för ett bra och lättförståeligt program.

Vill bara informera om att det var mycket enkelt att få igång den nya disken. Någon timmes pill så var den nya disken på plats och allt material från den gamla överflyttat.
Datorn har blivit snabbare. Tyvärr så delade hårddisken upp sig i 2 partitioner, en på 80 Gb (som den gamla disken) och en på drygt 40 Gb. Har inte hittat hur man slår ihop dom till en disk på 120 Gb.

Kör du Vista eller Win 7 ska det bara vara att gå in i diskhanteraren och ta bort 40GB-partitionen (om den är tom) och sen utöka 80GB-partitionen till 120GB.

ANNONS
Götaplatsens Foto