Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Ställa ner blixt manuellt? Canon EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

therre

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om man kan ställa ner blixt manuellt och hur man i sådana fall gör om man har en Canon EOS 400D.

Hoppas någon här kan svara :)

Ett litet tips! Varför inte kolla i bruksanvisningen? Där brukar det stå en hel del matnyttigt

Hej!
Jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter och en person försöker hjälpa mig med något så jag har blivit ombedd att fråga det här. Kan inte hitta det i bruksanvsningen, men sedan är jag ju bland de sämsta på att leta med...

Hej!
Jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter och en person försöker hjälpa mig med något så jag har blivit ombedd att fråga det här. Kan inte hitta det i bruksanvsningen, men sedan är jag ju bland de sämsta på att leta med...
Klart du kan.

Titta i menyn. Där finns blixtkomensation. Samma menyflik som AEB-kompensation.
När du ställt in detta kommer det fram en symbol på skärmen. En blixt och sedan står det tex "-2/3" bakom blixten.

Klart du kan.

Titta i menyn. Där finns blixtkomensation. Samma menyflik som AEB-kompensation.
När du ställt in detta kommer det fram en symbol på skärmen. En blixt och sedan står det tex "-2/3" bakom blixten.
Hej bullen! jag försöker att hjälpa therese med hennes canon men jag kör själv sony och har inte en susning om canons modeller, så min fråga är om man kan ställa ner den interna blixten (inte blixtkompensation) i steg som 1/8 och 1/16 del tex. om man vill köra helt manuellt

Bara om man använder FEL (Flash Exposure Lock). Men en förblixt blir det ändå, med skillnaden att den kommer när du trycker på en separat knapp, inte när du ska till att ta bilden.

Men det är korrekt att internblixten alltid går på E-TTL.

Ett litet tips! Varför inte kolla i bruksanvisningen? Där brukar det stå en hel del matnyttigt

Problemet uppstår ju om den funktionalitet man letar efter helt enkelt inte finns, jag har då aldrig sett en manual som listar alla saker som en kamera (eller annan pryl) inte klarar av.

När man inte hittar det man letar efter är det lätt att man blir osäker, går det inte att göra så här eller är det jag som missuppfattat något? Då är sådan här forum alldeles utmärkta att vända sig till.

Problemet uppstår ju om den funktionalitet man letar efter helt enkelt inte finns, jag har då aldrig sett en manual som listar alla saker som en kamera (eller annan pryl) inte klarar av.

När man inte hittar det man letar efter är det lätt att man blir osäker, går det inte att göra så här eller är det jag som missuppfattat något? Då är sådan här forum alldeles utmärkta att vända sig till.
Tackar så mycket Jocke ,,,, huvudet på spiket där

i 400D finns det i Custom Functions en fuktion
AF-assist beam som man kan välja 0:Emits, 1:Does not emit, 2:Only external flash emits

Den ändrar så att du inte får blixtar när du ljusmäter. Kan va bra om man har en slav som inte själv förstår sådant.
Kan det hjälpa dig?

Det begriper även en så uselt begåvad som jag! Men jag förstår dock att det för de överbegåvade kan te sig konstigt att rekommendera något så banalt som att se efter i en bruksanvisning om det finns en lösning på problemet där.

Det begriper även en så uselt begåvad som jag! Men jag förstår dock att det för de överbegåvade kan te sig konstigt att rekommendera något så banalt som att se efter i en bruksanvisning om det finns en lösning på problemet där.

Kan du förklara vad det är i mitt svar som föranleder ett sådant spydigt svar? Är man "överbegåvad" om man har en annan åsikt?

ANNONS
Götaplatsens Foto