Annons

Stabiliseringsfunktion mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsas

Medlem
Hej!

Har precis börjat luska i det digitala utbudet av systemkameror och kommer ev skaffa en Canon till dom gamla objektiven. Nu undrar jag först ifall nån händelsevis känner till ifall Canon (eller andra märken än Konica Minolta) kommer att producera kameror med stabiliseringsfunktion så småningom? Alltså att det kommer vara standard bland digitalkameror.

Sen så undrar jag också ifall det stämmer att dom mer avancerade digitala med t ex större sensor enbart är för proffsfotografer och därför inget att vänta in sänkta priser på. För att sammanfatta kort så vill jag ha en kamera som är snäppet bättre än min EOS 500N, men jag behöver inga avancerade funktioner och kommer inte att göra några jätteförstoringar av bilder utan kräver bara bra kvalitet i upp till A4 format.

Har lite svårt att få grepp om vad som är jämförbart i digital form och orkar inte sätta mig in i alla detaljer, så är tacksam också för ev tips som kan vara bra att tänka på.

/Karin

Svårt att sia om Nikon eller Canon börjar med AS i hustet, det har ändå ett stort antal kunder som blir lite put när deras svindyra IS/VR objektiv tappar i värde. Nja kanske inte tappar i värde utan blir mindre attraktiva. Jag tror det dröjer innan det kommer från andra än KM, skulle vara Sony eller någon annan mindre tillverkare som försöker hota KM konkurensfördel.

Jag är helt övertygad om att den APS- storlek som vi ser i dag är för att stanna på konsumentkameror. Full 35mm size kommer förmodligen endast vara för proffs och rika amatörer.

De DSLR som går att köpa i affärer idag ger väldig bra bilder upp till A4(A3?), så det är snarare ergonomi och plånbokens storlek som avgör vilken prisklass man sikta på.

Nome Nescio skrev:
skulle vara Sony eller någon annan mindre tillverkare som försöker hota KM konkurensfördel.

Sony har klargjort att man kommer att släppa en digitalsystemare med KM-fattning framöver, antar att den har AS men det får vi väl se...

Japsarna brukar av tradition byta uppfinningar med varandra men huruvida någon annan kommer att ha bildstabilisering i kamerahuset var en annan sak då jag gissar att KM kanske vill skydda sitt AS då den är en konkurrenskraftig finess som säljer...

//Larsa

EOS 350D är Canons billigaste digitala systemkamera och, om man nu ska försöka jämföra prismässigt, är den som är närmast din 500N. Begagnat finns mängder av äldre kameror som 300D och 10D. Tänk på att du inte får ut lika mycket vidvinkel av dina gamla objektiv med en 350D eller 20D.

Canon själva har sagt följande. IS i huset är något de tittar på, mer än så har de inte sagt, men med tanke på hur väl IS i objektiven redan fungerar så är det på längre sikt om något skulle jag tippa på.

Dessutom så säger de också att APS-C (1.6x) storleken är här för att stanna. De kommer satsa på småbild för proffsen, men behåller APS-C för de vanliga konsumenterna.

Kanske det kan bli en liten prissäkning med tiden, men inte några revelutionerande hopp.

Hur är det med patenter? Kan Canon kopiera KM:s variant eller kommer dom förbi det genom en modifierad variant eller hur funkar det?

Nome Nescio skrev:
Svårt att sia om Nikon eller Canon börjar med AS i hustet, det har ändå ett stort antal kunder som blir lite put när deras svindyra IS/VR objektiv tappar i värde.

Det bryr knappast varken Canon eller Nikon om ifall kunderna inte tycker om det. Det de räknar på är om de själva tjänar på det eller inte. Alltså om de förlorade intäkterna på sålda IS-objektiv uppvägs av sålda hus med IS i.

Jag har själv objektiv med IS i, men för den skull tycker jag inte att det vore fel om Canon kom ut även med IS-hus. Tvärtom, jag skulle nog satsa på att skaffa det huset så snabbt som möjligt.

Som jag ser det idag finns det två starka skäl varför exempelvis Canon skulle gå över till IS-hus:
-Om de blir (eller bedömmer att de kan bli) bortsprungna av konkurrenter med IS-hus.
-Om de får fram IS-hus som ger ännu bättre stabilitet tillsammans med IS-objektiv

Jag hoppas att Canon överraskar på PMA06 med IS-hus... oddsen är dock inte särskilt höga för det, tror jag.

.Z. skrev:
Hur är det med patenter? Kan Canon kopiera KM:s variant eller kommer dom förbi det genom en modifierad variant eller hur funkar det?

Canon har ju redan IS i objektiv, KM var bara först ut med att implementera det i kamerahus. Det kan ju ge Canon en öppning för att kringå KM:s patent.

Tackar för svaren!

Då kanske det inte är nån större vits att vänta på nya Canon-hus. För kommer dom mer avancerade fortsätta vara "proffskameror" så sjunker dom nuvarande kanske inte såå mkt i pris ändå.

Hur menar du Per att objektiven tappar i värde...(har inte koll på alla förkortningarna där, men antar att AS=anti-skak) jag tolkar det som att man måste ha särskilda objektiv för en kamera med AS? I så fall är det en ytterligare anledning att satsa på ett lite billigare kamerahus till dom objektiv jag redan har, i första hand.

Hmm, funderar också på ifall den senaste Minoltan med AS är jämförbar med t ex EOS 350D, i övriga funktioner då? Skulle kunna få ett zoomobjektiv till Minolta, men det kanske då inte funkar med ett hus med AS i alla fall.

/Karin

Kajsas skrev:
Skulle nån vilja vara vänlig och förklara vad "IS" innebär?
Bildstabilisator, dvs en teknik som ser till att motverka de små skakningar som kan göra din bild oskarp vid längre slutartider än du klarar av att hantera handhållet (hur beror lite beroende på var den sitter).

Edit: Någon gång ska jag lära mig att göra reload på sidan innan jag trycker spara för att se om någon annan svarat :)

Tack så mkt! (Fredrik, din förklaring kommpletterade ju bra, så fick jag en svensköversättning också. ;)

/Karin

Kajsas skrev:
Tackar för svaren!

Hur menar du Per att objektiven tappar i värde...(har inte koll på alla förkortningarna där, men antar att AS=anti-skak) jag tolkar det som att man måste ha särskilda objektiv för en kamera med AS? I så fall är det en ytterligare anledning att satsa på ett lite billigare kamerahus till dom objektiv jag redan har, i första hand.

/Karin

Ett IS objektiv blir ju inte lika attraktivt på marknande om man kan få samma funktion i huset för en engångs investering.

Minoltas AS system har gett mig Cannons IS-funktion på varenda glugg jag äger och kommer att köpa så länge jag har kvar huset, även kitobjektivet för 750kr är numera "med" AS.

Kajsas skrev:
Tackar för svaren!Hmm, funderar också på ifall den senaste Minoltan med AS är jämförbar med t ex EOS 350D, i övriga funktioner då? Skulle kunna få ett zoomobjektiv till Minolta, men det kanske då inte funkar med ett hus med AS i alla fall.

/Karin
Dom är fullt jämförbara med sina för & nackdelar.

Alla Minolta autofokusobjektiv passar på Dynax 5D som KM:s instegsmodell heter.

//Larsa

Nu får man väl inte helt samma effekt av AS i huset som IS i objektivet, åtminstone inte på längre brännvidder. Jag jämförde D5D vid 200 mm o AS med EOS 20D och 200mm IS (EF 70/200 2,8 L IS). Resultatet var att KM D5D fixade ett steg längre slutartid vid 200mm med AS jämfört med utan AS, medan generation 3 IS (Canons, den som sitter i EF 70- 200 IS)) fixar tre steg.

Däremot verkar AS i D5D fungera ypperligt för kortare brännvidder, men där har jag ingen jämförelse (jag har inga korta EF IS-objektiv och vet inte hur många steg de fixar). D5D verkar dock oerhört prisvärt, man får ett helt D5D-hus inklusive AS för samma pris som IS-et i ett 70-200/2,8 (skillnaden i pris på ett 70-200/2,8 med och utan IS motsvarar ungefär ett D5D!).

mvh

Bent

Min tanke är, att de andra kamera/optik tillverkarna oxå kommer, med tiden, att införa sin stabiliseringsfunktion i husen, i alla sina nya kameror, men för att tillgodose tidigare ägare av "gamla" D-SLR, blir det även kvar en serie med IS i optiken.
AS i kamerahuset fungerar från vidvinkel till tele av omkring 400 mm, utan minsta problem, alltså för merparten av de flesta användare, över den brännvidden hinner inte AS med alltid i vibbarna, vid 400 mm är bilden förstorad 8 ggr, m.a.o. även vibbarna 8 ggr så kraftiga, här tänker jag hela tiden på fullformat (FF) i en D-SLR.
50 mm optiken är snäll, ger inga extra vibbar, men
400 mm ger, 400 / 50 = 8 ggr mer vibbar

Vid stora teleobjektiv, t.ex. 1000 mm, är ett IS i optiken mera effektivt!

Dessutom, troligen ligger Konica-Minolta på patentet för AS i kamerahuset, rättigheterna blir säkert dyra för andra kamera tillverkare.

APS-C eller fullformat (FF)?
Jag hoppas verkligen, att fullformatet kommer även inom konsument D-SLR, jag hatar förlängningsfaktorn, det som anges på mina objektiv från den analoga tiden, skall oxå fungera på samma sätt, även i en digitalare, sökaren i D-SLR med APS-C bildsensor är fjuttigt liten, inte lika ljus och stor som i en motsvarande kamera med fullformat.
Titta i sökaren till en småbilds A-SLR, så är måttstocken solklar!

Bent C. skrev:
Nu får man väl inte helt samma effekt av AS i huset som IS i objektivet, åtminstone inte på längre brännvidder. Jag jämförde D5D vid 200 mm o AS med EOS 20D och 200mm IS (EF 70/200 2,8 L IS). Resultatet var att KM D5D fixade ett steg längre slutartid vid 200mm med AS jämfört med utan AS, medan generation 3 IS (Canons, den som sitter i EF 70- 200 IS)) fixar tre steg.

Nu är det inte aktuellt för mig att köpa nya Canon-objektiv så det lutar nog åt att börja med en Dynax 5D ändå. (Eller så tar jag en vända till, om nån mer parameter dyker upp.) Fick just veta att objektivet jag kan få är på 28-200 mm, och vad jag förstår så blir det då i digitalt mått ca 300 mm. Kanske då AS-funktionen inte riktigt funkar på största telet, men jag har ju ändå stativen kvar i såna fall.

/Karin

ANNONS