Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Standard af-inställning med D3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Jag har micklat en del med min D3 och af-justerat en del objektiv. jag läste i en annan forumtråd att justeringen inte har någon betydelse med manuella gluggar. Nu har jag precis insförskaffat mig en Zeiss 50 1,4 och gjorde följande upptäckt.

Till att börja med var gluggen en besvikelse. jag fick inte till skärpan på bl 1,4-2,0 hur jag än bar mig åt. eftersom jag af-justerat mina övriga gluggar till +8-10 så tänkte jag att nu testar jag att ställa kamerans standard värde på +8. Döm av min förvåning när gluggen plötsligt blev superskarp redan från full glugg. Tänkte bara dela med mig av vetskapen att det kan ha stor betydelse för dina objektiv vilken standardinställning du har på kameran. det fina i kråksången är också att den inställningen enbart verkar påverka gluggar utan CPU. Jag behöver således inte vrida tillbaka till noll eller rent matematiskt beräkna justeringarna för mina af-gluggar. Ex min 24-70 som redan står på +8 behöver inte ställas om till 0 fetersom +8 i standradinställningen inte påverka af-gluggar.

Jag tror att det är rätt tolkat. kanske någon mer kunnig kan rätta mig eller bekräfta mina fynd.

Om du använder AF-modulen för manuell fokusering så bör det funka utmärkt även med manuella objektiv, om jag förstår saken rätt. Det är ju fasvinkeln som detekteras, och du förskjuter då kamerans "okej"-intervall en smula åt det ena eller andra hållet. Följdaktligen ger AF-modulen då sken via "gröna plutten" vid en av dig justerad vinkel som skiljer sig från standardvärdet.

Jag har micklat en del med min D3 och af-justerat en del objektiv. jag läste i en annan forumtråd att justeringen inte har någon betydelse med manuella gluggar.

Jo det gör den om du förlitar dig på fokus indikatorn, och inte litar på det du ser i sökaren.

Om du jämför fokus indikatorn med det du ser i sökaren,samstämmer de eller skiljer de sig noterbart ?

En bra ide är att få kameran kollade, så att sökare, speglar sitter perfekt.

Så du sålde sigman och införskaffade en Zeiss 50/1,4 istället ?

/Paul L.

Senast ändrad:
Jo det gör den om du förlitar dig på fokus indikatorn, och inte litar på det du ser i sökaren.

Om du jämför fokus indikatorn med det du ser i sökaren,samstämmer de eller skiljer de sig noterbart ?

En bra ide är att få kameran kollade, så att sökare, speglar sitter perfekt.

Så du sålde sigman och införskaffade en Zeiss 50/1,4 istället ?

/Paul L.
Jag tänkte sälja Sigman och har haft den på annons ett tag. Jag raderade dock annonserna idag och bestämde mig för att ha kvar bägge. Sigman är i mitt tycke ungefär lika bra och definitivt enklare att ställa focus med på de större öppningarna. jag upplevde inte färgbalansen lika störande som du gjorde. Men det skiljer sig helt klart mellan gluggarna och Zeiss är nog som du säger den något färgneutralare. Jag kommer använda Sigman på jobb och Zeiss mer privat. Nu står en 85:a med af på önskelistan.

ANNONS
Götaplatsens Foto