Annons

Standby?

Produkter
(logga in för att koppla)

mile

Aktiv medlem
Hej, har precis gått över från mitt gamla rostiga Canon 350D kit till en rejäl uppgradering i form av Nikon D700.

En sak som jag saknar lite är en standbyfunktion, den verkar inte gå in i standby. Finns det ingen sådan funktion på Nikons kameror?

// Richard

Alla Nikons digitalkameror är automatiskt i standbyläge så fort de slås på, och så länge du inte rör avtryckaren (eller några andra knappar som aktiverar funktioner i kameran). Om du inte pillar på något så drar de praktiskt taget ingen ström. Jag har lämnat både D70 och D80 påslagna i flera dagar i sträck, och inte märkt någon skillnad i batteritiden mot när de varit avslagna...

Skillnaden mellan standby och att inte röra kameran, är väl bara att displayen(erna) slås av automatiskt. Personligen har jag inte displayen påslagen iaf, tycker jag blir bländad av den.

Alla Nikons digitalkameror är automatiskt i standbyläge så fort de slås på, och så länge du inte rör avtryckaren (eller några andra knappar som aktiverar funktioner i kameran). Om du inte pillar på något så drar de praktiskt taget ingen ström. Jag har lämnat både D70 och D80 påslagna i flera dagar i sträck, och inte märkt någon skillnad i batteritiden mot när de varit avslagna...

Aha, det är så alltså. Ok. Tack för svaret.

Nog för att jag märker skillnad när den har legat på över natten exempelvis, som den gjorde inatt. Nu har jag bra mycket mindre batterier än jag hade igårkväll när jag lämnade den.

Aha, det är så alltså. Ok. Tack för svaret.

Nog för att jag märker skillnad när den har legat på över natten exempelvis, som den gjorde inatt. Nu har jag bra mycket mindre batterier än jag hade igårkväll när jag lämnade den.

Jag har läst att den i SB drar ström som en klocka ungefär, vilket är i det närmaste försumbart på batteritiden totalt.

Jag har också glömt kameran på nån dag eller så utan att jag märkt av någon strömåtgång...

/K

Ok, kanske jag som är förvirrad då.. den är ju ny så jag har fotat febrilt.. kanske bara missade att jag slukat upp batterierna :). Ska undersöka noggrannare.

Tar ju några laddningcykler innan batterier når sin topprstanda. Sen har du väl säkert använt displayen en hel del nu i början?

Jo displayen har varit välanvänd.. Dessutom sitter en blixt på... man kan ju undra om den drar lite batterier från kameran även om den är i sby.

Inte omöjligt, förstås. Men kameran ska i princip dra lika lite ström vare sig den är av eller påslagen, så länge man inte använder den.

Inte omöjligt, förstås. Men kameran ska i princip dra lika lite ström vare sig den är av eller påslagen, så länge man inte använder den.

Ja med dagens batterier behöver man inte brys sig speciellt mycket om sådant.
Av vana tar jag alltid ur batteriet när kameran tinar, så det är inget problem för mig vilket som =)

Jag lyckades lämna min fd D40 på i säkert nån vecka i streck nångång utan att batteriet hade försvunnit nåt öht. Däremot lämnade jag min D90 på över natten med usb-kabel i och den åt upp allting. Så sålänge man inte får kameran att hålla sig vaken så är det ju lungt.

ANNONS
Götaplatsens Foto