Annons

Stark opinion mot skatt

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Lustigt att så många är negativa till just den här skatten. Ni betalar ju merparten av er lön i skatt, som går till folk som inte gjort er något i gengäld. Vad är skillnaden?
Jag blir extra förvånad när kritiken kommer från vänsterhåll. Det är många skatter jag helst inte skulle betala. Det här är en droppe i havet jämfört med all annan omfördelning av era privata pengar.
Det här är inte en skatt. Det är ett exempel på korporativism. Statligt sanktionerad korruption, alltså.
 

Anders Östberg

Guest
Jamen undantag är ju bra, det skapar mer arbetstillfällen både för de som söker dispensen och den som ska handlägga ansökningarna ... :-/

Och sedan är det ju betryggande att det finns ett register över hur många hårddiskar jag köpt under året ...
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Tummen mitt i handen?

Den här avgiften drabbar bara folk som har "tummen mitt i handen" Det är enkelt att köpa en lös hårddisk och ett kabinett och sedan på 10minuter, själv sätta ihop sin externa enhet på flera terrabyte.

Om ni vill spara mycket pengar så handlar ni på www.ebay.co.uk
Där finns även kompletta externa hårddiskar på 2TB till riktigt bra priser.
Om "alla" slutar köpa Externa Hårddiskar i Sverige så kommer snart handeln att reagera och DÅ kanske våra makthavare också reagerar.
 

smilfinken

Aktiv medlem
Den här avgiften drabbar bara folk som har "tummen mitt i handen" Det är enkelt att köpa en lös hårddisk och ett kabinett och sedan på 10minuter, själv sätta ihop sin externa enhet på flera terrabyte.
Oavsett hur många tummar man har så vill vissa av oss hellre ha en snygg liten färdigbyggd låda med disk i än en käck hemmabyggd inte-riktigt-lika-smidig-att-stoppa-i-fickan. (Kan du å andra sidan tipsa mig om ett kabinett som är lika stort som tixempel en Lacie Rikiki så är jag däremot intresserad, mina tummar sitter ganska bra till.)

Personligen vill jag heller inte behöva kringgå en idiotisk lag bara för att, men det har mer med principer än estetik, händighet eller lathet att göra.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Oavsett hur många tummar man har så vill vissa av oss hellre ha en snygg liten färdigbyggd låda med disk i än en käck hemmabyggd inte-riktigt-lika-smidig-att-stoppa-i-fickan. (Kan du å andra sidan tipsa mig om ett kabinett som är lika stort som tixempel en Lacie Rikiki så är jag däremot intresserad, mina tummar sitter ganska bra till.)

Personligen vill jag heller inte behöva kringgå en idiotisk lag bara för att, men det har mer med principer än estetik, händighet eller lathet att göra.
Du är bara föör lat för att själv söka!
http://shop.ebay.co.uk/?_from=R40&_trksid=m570&_nkw=Lacie+Rikiki+
 

smilfinken

Aktiv medlem
Det erkännes att jag inte sökte nyss, för innan har jag aldrig kunnat hitta ett kabinett för inbyggnad som varit litet och smidigt. Däremot förstår jag inte vad din länk skulle hjälpa mig med, ingen av artiklarna jag kan se är tomma kabinett för inbyggnad utan olika varianter (nya och beg) av just Lacie Rikiki och fodral avsedda till denna produkt.

Min parentesfråga kanske var otydlig? Om man nu inte har tummen mitt i handen, var hittar man komponenter för att bygga en liten och smidig extern disk (usb räcker, men firewire/esata vore ju trevligt) utan att åka på den kommande straffavgiften (och utan att importera illegalt, kan väl tilläggas för tydlighetens skull)?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hur sätter man åt Copyswede bäst?

Att köpa från utland/interna diskar plus kabinett är en sak som kan kännas där dess inkomst drabbas.
Vilka politiker ska man ringa och störa?
 

Anders Östberg

Guest
Betänk att en minimal låda inte är det bästa för disken, det blir lätt för varmt.
Ta hellre en lite större låda med fläkt.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Det erkännes att jag inte sökte nyss, för innan har jag aldrig kunnat hitta ett kabinett för inbyggnad som varit litet och smidigt. Däremot förstår jag inte vad din länk skulle hjälpa mig med, ingen av artiklarna jag kan se är tomma kabinett för inbyggnad utan olika varianter (nya och beg) av just Lacie Rikiki och fodral avsedda till denna produkt.

Min parentesfråga kanske var otydlig? Om man nu inte har tummen mitt i handen, var hittar man komponenter för att bygga en liten och smidig extern disk (usb räcker, men firewire/esata vore ju trevligt) utan att åka på den kommande straffavgiften (och utan att importera illegalt, kan väl tilläggas för tydlighetens skull)?
Varför bygga själv när dom är så billiga färdigbyggda?
Det är helt lagligt att handla från vilken butik som helst inom EU. Varorna är redan momsade och det är tullfritt inom unionen. Du kan få tag i en bra extern hårddisk på 250GB för mindre än 160:- i England t.ex.
 

cakon

Aktiv medlem
Och vi kan vara lite glada att vi bor i Sverige som trots allt har undantag för yrkesverksamma fotografer...
...vilket är lite märkligt kan man tycka. Varför ska vi som inte har några inkomster på vår hobby behöva betala avgiften när de som tjänar pengar på sin fotografering slipper? Det drabbar ju oss amatörer hårdare.

Dessutom vore det intressant att veta vad det är som ger CS rätten att ta ut den här avgiften. Jag är inte så insatt i frågan men någonstans finns det sannolikt reglerat.

Visst är det oerhört märkligt att man kan ta ut en avgift för något som kan hända men som man inte kan fastslå har hänt. Som att man blir dömd i förväg så att säga. Ungefär som att man skulle ta ut alkoholskatt på jäst och socker eftersom man faktiskt kan använda dessa ingredienser vid framställning av alkohol. Det kan ju användas på det sättet och då är det ju rimligt att alla betalar skatten i förväg, eller?
 

smilfinken

Aktiv medlem
Varför bygga själv när dom är så billiga färdigbyggda?
Det är helt lagligt att handla från vilken butik som helst inom EU. Varorna är redan momsade och det är tullfritt inom unionen. Du kan få tag i en bra extern hårddisk på 250GB för mindre än 160:- i England t.ex.
Jo, det var ju det jag frågade dig efter din tummen-mitt-i-handen-kommentar, varför ska man behöva bygga själv.. jag antar att vi pratar förbi varandra, så det var nog inget. Din andra länk var ju rätt intressant för övrigt, det finns ju tydligen även mindre kabinett att hitta.

Kan man köpa färdiga diskar från utlandet och på så sätt slippa den svenska straffavgiften utan att riskera att åka på den via tull, skatt eller andra åtgärder vid införseln istället (hur ställer sig copysweden till den handeln?) så har jag inga problem. Förutom rent principiella då, som sagt.
 

PMD

Aktiv medlem
Den här avgiften drabbar bara folk som har "tummen mitt i handen" Det är enkelt att köpa en lös hårddisk och ett kabinett och sedan på 10minuter, själv sätta ihop sin externa enhet på flera terrabyte.
Det är inte alls säkert att man sparar pengar på det. Alla gånger jag har kollat hittills så har det varit dyrare att köpa USB-kabinett och disk separat än att köpa en färdig lösning.
Om "alla" slutar köpa Externa Hårddiskar i Sverige så kommer snart handeln att reagera och DÅ kanske våra makthavare också reagerar.
Ja, det är en bra strategi.
 

smilfinken

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt vad du syftar på, men att importera från EU är väldigt svårt (eller snarare omöjligt) att göra illegalt.
Jag syftar på huruvida den kollektiva straffavgiften som är själva kärnämnet för den här tråden går att undvika genom att köpa från utlandet istället för att handla i en svensk affär.
 
ANNONS