Annons

Stark opinion mot skatt

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Vi skulle förmodligen inte kunna ha fri Privatkopiering utan avgifterna eftersom Upphovsmännen har rätt till ersättning.
Det hade vi visst kunnat. Upphovsrättsinnehavarna har ingen gudagiven rätt att få ersättning för vad jag gör helt privat hemma utan att blanda in någon annan. Varför ska just dessa får ersättning för det? Ska bilverkstäderna få ersättning för att jag byter olja själv på bilen, t.ex.?

Det hela är en politisk fråga där riksdagen högst troligen inte alls är i fas med folkopinionen. Upphovsrättslobbyn är helt enkelt väldigt skicklig på att sälja in sina intressen hos riksdagspartierna.
 

Makten

Aktiv medlem
Logisk dikeskörning ... nu är det ju just den här skatten (eller avgiften) som diskuteras här - du vet väl inte hur negativa eller positiva debattörerna är till andra skatter utifrån vad dom tycker om denna? ;-)
Jag vet att trådskaparen har åsikter rejält åt vänster och brukar tala om "solidaritet" till exempel. Så nu undrar jag varför han inte vill vara solidarisk med upphovsmännen här, medan han gärna är solidarisk med massa andra människor som aldrig gjort ett dyft för honom.

Skillnaden mot en skatt är noll. Det spelar väl ingen roll om det är staten eller någon annan som stjäl dina pengar? Stöld som stöld.
 

cakon

Aktiv medlem
Vilket man uppnår om man tar bort Privatkopiering och låter de avtal som finns på CD/DVD etc gälla dvs att du inte får kopiera dessa för något ändamål bara spela upp dom på avsedd utrustning.
Fast om jag köper en CD så anser jag att jag redan vid inköpet betalar för att jag ska kunna lyssna på musiken på en för mig valfri utrustning. Sedan bör ju inte artisten ha synpunkter på om man lagrar filerna på t.ex. en extern hårddisk eller en mp3-spelare för att slippa rippa om skivan nästa gång man ska lyssna. Har jag köpt en skiva så har jag väl för bövelen rätt att lyssna på den när jag vill på det sätt jag själv bestämmer. Detta är ju den ena sidan av myntet. Den andra är ju att jag som inte rippar mina egna cd:s eller filmer och därmed inte lagrar andras upphovsrättsligt skyddade material på mina externa diskar inte heller vill betala för denna dubbelintäkt till artister m.fl. Det är för mig helt obegripligt att man lyckats få igenom ett regelverk som tillåter denna form av förtidsböter för något som kanske aldrig inträffar. Det finns bara en lösning, om man nu tvunget måste ha kvar systemet med förtidsböter, och det är att lägga avgiften på priset på ursprungsvaran, i det här fallet CD:n.
 

cakon

Aktiv medlem
Ska bilverkstäderna få ersättning för att jag byter olja själv på bilen, t.ex.?
De har antagligen inte en lika stark lobby-organisation bakom sig men i analogi med den idiotiska kassettavgiften så borde det definitivt införas en avgift för detta. Man kan ju lägga den på skiftnycklar, fasta- och spärrnycklar eftersom dessa normalt används för att få loss oljepluggen :)
 

Inkanyezi

Avslutat medlemskap
Om man nu gör analogin med försäkringar, så liknar det lite att ha Hells Angels som försäkringsbolag eller maffian. Det kan se ut som en sjysst deal att de förbinder sig att undvika att du får hål i knäna eller att butiken brinner upp mot en smärre avgift, men är det moraliskt rätt?

Inte bara lagringsmedia kan användas för intrång i upphovsrätt, och före kassettbanden ansågs inte en sån här avgift motiverad. Det blev inte ens avfift på rullbanden, som i minst samma grad kan användas för att kopiera andras material, och som faktiskt också är användbara för data. Inte heller finns någon sådan generell avgift på andra medel att kopiera eller göra intrång i andras upphovsrätt. Man har inte en sån avgift på pennor, penslar färger eller tusch, och inte ens på kameror, som är utmärkta medel att reproducera konst.

Ser man till verkliga intrång i upphovsrätten, så är också fotografer utsatta i högre grad än många andra bildskapare. Visserligen är det enkelt att fotografera av en tavla, men det förekommer knappast att tavlor reproduceras utan licens. Däremot är det många s.k. "konstnärers" modus operandi att måla av foton. Ibland påtalas det, men sällan leder det till rättelse, utan kluddaren brukar hävda att mediabytet eller tillförda/borttagna objekt skapar originalitet och verkshöjd och därmet inte gör intrång i det fotografiska verket, som anses sakna höjd. Det finns en "konstnär" i Kalmar som ständigt gör på det viset.

Så det här pålägget på våra lagringsmedia är dubbelt orättvist. Dels tvingas vi betala för något som är lagstadgat tillåtet och som vi inte sysslar med, dels görs ofta intrång i våra verk utan att vi vår någon ersättning. Om nu musikförlag och filmbolag behöver ett sånt kassatillskott och det anses att vi ska betala det, så tycker jag definitivt att det vore rimligt att jag som utövande fotograf också borde få betalt för hypotetiska intrång i rätten till mina bilder. Men enklare vore så klart att de skilda verksamheterna tar sina egna kostnader. Om jag vill sälja bilder, så får jag se till att ta betalt för dem och delge köparen villkoren för användning och vad det kan kosta om bilderna används på annat sätt.

Och, väl att märka, avgiften har väldigt med upphovsrätt att göra; det är inte de som har upphovsrätt som vi betalar på det här sättet, utan en licensierad kund till rättsinnehavaren. Jag har inte fått någon ersättning för musik som har spelats in på en skiva som Botkyrka Kommun beställde i samband med evenemanget "Botkyrkas Folkopera", utan eventuella inkomster gick helt till den som sålde skivorna, och jag får inga STIM-pengar när låten där jag spelar körs i radio eller TV. Skivan är märkt med producentens namn, men alla medverkande som betraktas som "amatörer" är lottlösa.

Så skivbolagen gråter krokodiltårar och tvingar andra verksamheter betala deras dåliga försäljning genom gangsterföretaget Copyswede. Jag kan inte se det som något annat än ren gangsterverksamhet, eftersom i stort sett alla argument är genomfalska och det mer liknar beskyddarverksamhet i MC-klubbsanda.
 

AFJ

Aktiv medlem
AFJ: Copyswede har inget egenintresse de tillvaratar andras intressen. Därför kan inte Copyswede som organisation agera annorlunda än de gör. Vill vi ändra på Copyswedes uppdrag måste vi gå till de som ger Copyswede uppdraget dvs upphovsrättsinnnehavarnas intresseorganisatiner.


Så här skriver CopySwede själva på sin hemsida:

"Copyswede är en ekonomisk förening som ägs av sina fjorton medlemsorganisationer.

Organisationer som företräder upphovsmän eller utövande konstnärer kan bli medlemmar. Se stadgarna för mer detaljerad information."


Definitionen på en ekonomisk förening är om jag minns rätt en förening vars mål är att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom ekonomisk verksamhet.

Jag tycker det handlar om semantik. Det är möjligt att de rent formellt inte kan ha någon "egenintresse" men då ger man intrycket att de agerar utifrån allmänna intressen.

Jag tycker det är som att säga att Ericson AB eller ICA inte kan ha ett egenintresse när de sätter priser och utformar sitt sortiment. De gör ju bara vad deras ägare/medlemmar säger åt dem att göra.

Nej, som jag ser det är CopySwede en branschs förlängda arm. De agerar - och skall förstås agera - så att de maximerar utfallet för sin ägare och medlemmar och man får väl förmoda att CopySwede är i högst grad aktiva och drivande i dessa frågor och säkerligen har detaljerade synpunkter på hur reglerna utformas.

Eller har jag fel, finns det någon annan som driver sakfrågorna?
 

Kijana

Aktiv medlem
Jag vet att trådskaparen har åsikter rejält åt vänster
Från din perifera kant är alla åsikter från vänster...

och brukar tala om "solidaritet" till exempel. Så nu undrar jag varför han inte vill vara solidarisk med upphovsmännen här, medan han gärna är solidarisk med massa andra människor som aldrig gjort ett dyft för honom.
Ska vi snacka om verklig solidaritet så ska väl den här skatten delas av alla som använder sig av hårddiskar, inte bara fördelas på dem som inte har en firma registrerad men använder hårddiskarna för att lagra bilderna i familjealbumet? I annat fall ser jag gärna att jag som bilägare får bensinskatten betald från dem som envisas med att åka kollektivt.

Jag har inga problem med att en del av kostnaden för hårddisken går till Copyswede för att fördelas vidare till de organisationer som företräder yrkesmänniskor, men då ska det ändå vara lika för alla. Fotograf/författare/konstnär med firma har ändå möjligheten att göra avdrag för inköp för exempelvis hårddiskar och andra lagringsmedier.
Några kronor per disk från alla köpare till upphovsmän från jordens alla hörn är verkligen solidariskt, för jag tror att den konstruktionen har en mycket bredare acceptans hos "folket".

Skillnaden mot en skatt är noll. Det spelar väl ingen roll om det är staten eller någon annan som stjäl dina pengar? Stöld som stöld.
Då är du i så fall att betrakta som hälare, eftersom du har fått en utbildning betalad av våra skattepengar.
 

AFJ

Aktiv medlem
Så skivbolagen gråter krokodiltårar och tvingar andra verksamheter betala deras dåliga försäljning genom gangsterföretaget Copyswede. Jag kan inte se det som något annat än ren gangsterverksamhet, eftersom i stort sett alla argument är genomfalska och det mer liknar beskyddarverksamhet i MC-klubbsanda.
Nu tycker jag du tar i för mycket...
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Piratpartiet fick bara promille i senaste valet...
Så det verkar inte vara så många som bryr sig.
Dom försöker ju få bort sånt där från EU,
och nu är det oxå inskrivet i lagen att vi inte får gå ur EU.

Sen är det ju inte så att tex Copyswede inte har egenintresse,
företag och andra organisationer består av anställda som
värnar om sina jobb och gärna utvidgar verksamheten.

Undrar om inte musikindustrin har några fingrar med i spelet,
dom vill ju ta ut så mycket som möjligt för en CD och vill då
naturligtvis att Copyswede grejar så mycket som möjligt av
inkomsterna åt musikerna.

"Yes nano to go" säljs fortfarande(11£) och är praktisk när man vill
ladda bilder direkt från kameran, men bara 30Gb partitioner.
http://www.scan.co.uk/products/thecus-yes-nano-n1050-white-usb2-25-ide-hdd-ext-storage-with-otg-(on-the-go)-usb-and-aa-battery
 

Emil-G

Aktiv medlem
Piratpartiet fick bara promille i senaste valet...
Så det verkar inte vara så många som bryr sig. [...]
Inte för att det hör hit men PP fick faktiskt ganska precis lika många röster i riksdagsvalet 2010 som i valet till Europaparlamentet 2009. I riksdagsvalet motsvarade det 0,65% av rösterna, i EU-valet 7,1%.

Är det då verkligen Piratpartiet som är ointressant?
 

cakon

Aktiv medlem
Så skivbolagen gråter krokodiltårar och tvingar andra verksamheter betala deras dåliga försäljning genom gangsterföretaget Copyswede. Jag kan inte se det som något annat än ren gangsterverksamhet, eftersom i stort sett alla argument är genomfalska och det mer liknar beskyddarverksamhet i MC-klubbsanda.
Huvudet på spiken :) Klockrent!
 

Makten

Aktiv medlem
Piratpartiet fick bara promille i senaste valet...
Så det verkar inte vara så många som bryr sig.
Det är ungefär som att tro att 94,3% av folket är nöjda med invandringen för att de inte röstade på SD. Man röstar rimligen på partier som har bäst politik på samtliga punkter man tycker är viktigt. Där går PP bet för många, trots att de säkert håller med i just deras hjärtefråga. Jag hade definitivt inte velat "slösa bort" min röst på dem även om jag tycker att de har rätt i nästan allt.

Sen har vi den förbannade blockpolitiken. Den borde förbjudas, så att partierna kan stå för vad de själva tycker och så att folk vågar rösta på det parti de egentligen gillar bäst istället för att taktikrösta. Hur många är det inte som låter bli miljöpartier för att de allierat sig med kommunister?
 

atotowi

Aktiv medlem
Det är inte ens i närheten. Jag väljer frivilligt om jag vill betala till ett försäkringsbolag.
Det finns försäkringar som är obligatoriska och lagstadgade som du betalar till t ex trafikförsäkring om du har ett motorfordon. Men du kan välja om du vill äga ett motorfordon men å andra sidan kan du välja om du vill köpa avgiftsbelagda lagrings media oxå...
 

AFJ

Aktiv medlem
Det finns försäkringar som är obligatoriska och lagstadgade som du betalar till t ex trafikförsäkring om du har ett motorfordon. Men du kan välja om du vill äga ett motorfordon men å andra sidan kan du välja om du vill köpa avgiftsbelagda lagrings media oxå...
Du kan köpa och äga ett fordon utan att teckna trafikförsäkring. Det är först om du ger dig ut i trafiken som du måste ha en försäkring.

Här måste du betala även om du använder din hårddisk till annat än att privatkopiera upphovsrättsksyddat material - det är det som är så orimligt.
 

atotowi

Aktiv medlem
Det hade vi visst kunnat. Upphovsrättsinnehavarna har ingen gudagiven rätt att få ersättning för vad jag gör helt privat hemma utan att blanda in någon annan. Varför ska just dessa får ersättning för det? Ska bilverkstäderna få ersättning för att jag byter olja själv på bilen, t.ex.?

Det hela är en politisk fråga där riksdagen högst troligen inte alls är i fas med folkopinionen. Upphovsrättslobbyn är helt enkelt väldigt skicklig på att sälja in sina intressen hos riksdagspartierna.
Du köper inte innehållet att fritt användas av dig. Du köper en licens att konsumera innehållet enligt givna regler.Svensklag överrider innehållet i licensen genom att tillåta Privatkopiering och som ersättning har då upphovsrättsinnehavarna fått kassetavgiften.
Privatkopieringen inkräktar på upphovsrättsinnehavarnas möjligheter att fritt sluta avtal om användningen av eras produkter och därför har man försökt att komma överens om en ersättning för den förlusten. Anledningen till att man inte bara i svensklag kan skita in den inskränkningen är att den bryter mot mot så många andra lagar och internationella konventioner man förbundit sig att följa att det inte är en praktiskt framkomlig väg.

Att man inte lyckades få till nån kassettavgift under rullbandens tid beror på att omfattningen av privatkopiering på den tiden var mycket blygsam att man såg mellan fingrarna. Men när kassettbanden och VHS kom så exploderade Privatkopieringen och Upphovsrättsinnehavarna ville ha ersättning för det. Då stod valet mellan att göra privatkopieringen olaglig vilket i praktiken skulle ha dödat marknaden för bandsplare (kassett och VHS) eller drivit upp sändningsavgifterna för Radio och TV till orimliga nivåer. Tillverkarna av band och utrustning motsatte sig självklart ett förbud och gick motvilligt med på att betala en avgift till Upphovsrättsinnehavarna. Det hade varit lika illa att belägga sändningarna med högra avgifter eftersom det hade drabbat alla lyssnare/tittare även om de saknade inspelningsutrustning. Självklart var det ett tydligare samband mellan inspelningsutrustning/media i början eftersom mediat inte gick att använda till så mycket annat i början. Men det justeras ju i förhandlingarna mellan tillverkare/importörer och Copyswede med den statistik om hur svenska folket använder lagringsmedia.

Jag har svårt att se en bättre lösning. Om man istället börjar lägga avgiften på DVD/Bluray skivor så kommer de som inte hprivatkopierar behöva betala mer för att de som privatkopierar ska få fortsätta med det. Så det känns inte helt fel att et ligger på lagringsmedia som används för Privatkopiering.

Ang Copyswede så är de en Ekonomiskförening som tillvaratar andras intressen. Det gör att det är Copyswede inte kan missköta sig och göra en dålig förhabdling för att de själva tycker nåt annat än ägarna. Så vill få till ett förändrat beteende hos Copyswede så måste vi påverka upphovsrättsinnehavarnas intresseorganisationer.
----
Så jag ogillar att man bankar på Copyswede, de är bundna av sitt uppdrag från ägarna. vill vi att Copyswede ska läggas ner eller agera annorlunda är det deras ägare/uppdragsgivare vi måste föra diskussionen med.

Jag ogillar att folk tycker sig ha betalt för nåt som de inte betalat för. När du köper en CD/DVD etc så har du betalat för att nyttja den enligt det avtal som du ingår vid köpet inget annat. Vi har avtalsfrihet i det här landet så säljaren kan bestämma vilka villkor denna vill. Självklart så kan man förhandla med säljaren om andra villkor men då får man vara beredd på att priset ändras.
(Nu upphävs en del av detta genom svensklagstiftning som legaliserar Privatkopiering, eller kanske snarare ogiltig förklarar de delar av avtalet som inskränker denna möjlighet. Men det kommer till priset av Kassettavgiften eller nån annan kompensation till säljaren).

--- Tillagd i redigeringen.
Jag skulle vilja se förslag på bättre modeller om vi nu vill ta bort Kassettavgiften.
Ska vi ha olika TV-licenser en med och en utan inspelning?
Olika tilläggs licenser för CD/DVD beroende på hur man vill nyttja dessa?

Jag vet inte, Jag tycker dock att Upphovsrättsinnehavare har rätt till ersättning och att själva bestämma hur de vill förpacka och sälja sina produkter. Vi som konsumenter har rätt att välja om vi vill köpa eller inte.
 

atotowi

Aktiv medlem
Du kan köpa och äga ett fordon utan att teckna trafikförsäkring. Det är först om du ger dig ut i trafiken som du måste ha en försäkring.

Här måste du betala även om du använder din hårddisk till annat än att privatkopiera upphovsrättsksyddat material - det är det som är så orimligt.
Jo, men hamnar vi i orimligheten att Copyswede skulle behöva övervaka alla diskar så att man kan kontrollera hur de används. Det är ju knappast en bättre lösning...

Eller du kanske vill slippa betala om du inte använder hårddisken?
 

cakon

Aktiv medlem
Vi som konsumenter har rätt att välja om vi vill köpa eller inte.
Inte i det här fallet. Vi kan givetvis avstå ifrån att köpa musikskivor eller filmer men varför ska man behöva avstå ifrån att köpa sig backupdiskar som egentligen inte har ett skit med upphovsrättsinnehavarnas försäljning av musik/film att göra. Det är ungefär lika idiotiskt som att man skulle behöva betala punktskatt på socker och jäst bara för att dessa mycket väl kan komma att användas till framställning av alkohol.
 

cakon

Aktiv medlem
Egentligen kan man undra hur man valt att tolka upphovsrättslagen. I 2 kap. 26k§ står följande att läsa:

"26 k § När en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet tillverkar eller till landet inför anordningar på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk, har upphovsmän till skyddade verk som därefter har sänts ut i ljudradio eller television eller som har getts ut på anordningar genom vilka de kan återges rätt till ersättning av näringsidkaren.

Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall

* 1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk,
* 2. föras ut ur landet eller
* 3. användas till framställning av exemplar av verk till personer med funktionshinder. Lag (2005:359)."

Det är framförallt det här med "särskilt ägnade" man kan ha synpunkter på. Hur kan man påstå att en extern hårddisk är särskilt ägnad att användas för framställning av exemplar av verk för privat bruk? Den kan mycket väl användas för det ändamålet men den är knappast särskilt ägnad för det. Det står ju dessutom i andra stycket att upphovsmännen inte har rätt till ersättning om anordningarna skall användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk.
 

atotowi

Aktiv medlem
Egentligen kan man undra hur man valt att tolka upphovsrättslagen. I 2 kap. 26k§ står följande att läsa:

"26 k § När en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet tillverkar eller till landet inför anordningar på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk, har upphovsmän till skyddade verk som därefter har sänts ut i ljudradio eller television eller som har getts ut på anordningar genom vilka de kan återges rätt till ersättning av näringsidkaren.

Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall

* 1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk,
* 2. föras ut ur landet eller
* 3. användas till framställning av exemplar av verk till personer med funktionshinder. Lag (2005:359)."

Det är framförallt det här med "särskilt ägnade" man kan ha synpunkter på. Hur kan man påstå att en extern hårddisk är särskilt ägnad att användas för framställning av exemplar av verk för privat bruk? Den kan mycket väl användas för det ändamålet men den är knappast särskilt ägnad för det. Det står ju dessutom i andra stycket att upphovsmännen inte har rätt till ersättning om anordningarna skall användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk.
Det är därför man låter SIFO göra undersökningar om hur folk tillverkar exemplar för privatbruk. Då har det visat sig att många köper externa diskar i dag för att spara Privatkopierat material och så har man stöd för att ta ut avgiften.
Således har man i avgiften redan rabatterat bort för den del sam används till annat. Annars hade vi inte talat om 160:-/disk utan andra summor.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jo, men hamnar vi i orimligheten att Copyswede skulle behöva övervaka alla diskar så att man kan kontrollera hur de används. Det är ju knappast en bättre lösning...

Eller du kanske vill slippa betala om du inte använder hårddisken?
Tony, jag uppskattar att du håller dig saklig i diskussionen och dina argument är väl underbyggda.

Det jag vänder mig emot är att du utgår ifrån att upphovsrättsinnehavaren skall få betalt för privatakopiering oavsett konsekvenserna. Jag är själv en stark förespråkare av skydd för upphovsrätt. Jag tycker dock att här börjar upphovsrättsinnehavarens intressen inkräkta på andra intressen.

I en "perfket" värld så skulle jag alltså betala för den del av hårddisken som jag använt till att privatkopiera och inte betala för den del av hårddisken där jag har min Word- och Excel-filer och kopior på mina egna foton och filmer. Någon sådan teknik har vi inte idag - och jag hoppas att vi aldrig får.

Då blir alltså frågan om det är rimligt att då avgiftsbelägga alla externa hårddiskar eftersom några av dem helt eller delvis används för privatkopiering av upphovsskyddat material?

När fågan gällde kassetter så kanske svaret var "Ja, det är rimligt". Det var ju trots allt väldigt få som använde kassetterna till något annat än att kopiera sina LP-skivor. Möjligen framstod det också om rimligt när det gäller DVD och VHS-kassetter (även om säkert andelen material på dessa som inte är privatkopior var högre).

Nu har man alltså gett sig på externa hårddiskar och där är min gissning att andelen privatkopierade materialet återigen minskat. För egen del använder jag mina externa USB-diskar till säkerhetskopiering. Jag har flera olika versioner av säkerhetskopior som ligger på 3-4 olika diskar och upptar flera TB tillsammans. Materialet är mina bilder och mina filmer.

Att hänvisa till SIFO undersökningar som underlag för beskattning/avgiftsuttag låter ju underbart. Med det som underlag skulle vi ju kunna skrota all form av bokföring och inkomstbeskattning. Vi gör helt enkelt en SIFO undersökning och frågar hur mycket 100 bilverkstäder tjänar om året så kan de andra 1 000 verkstäderna betala skatt utifrån resultatet i undersökningen.

Det mest märkliga är ju att vi har en bransch som i hög grad är teknikorienterad och till stor del kan tillskriva sin framväxt och framgång till relativt ny teknik. När så denna teknikutveckling inte längre bara är till branschen bästa, ja då vill man ha restriktioner och avgifter. Jag har en känsla av att media-branschen är extremt skickliga lobbyister...

I debatten framförs ofta "upphovsrättsinnehavaren" måste få betalt för sitt jobb. Avgiften drar in ett par hundra miljoner om jag förstår rätt. Detta måste vara "kaffepengar" i sammanhanget. Vem tillfaller dessa pengar? Jag gissar att de fördelas utifrån kommersiella grunder, dvs det mesta hamnar hos de etablerade bolagen och artisterna. Dessa lär fortsätta att producera och sälja sitt material oavsett dessa avgifter eller inte. Samhället lär knappast drabbas av någon brist av lättsmält pop och halvrisiga filmer om privatkopieringsavgiften försvinner.

Och vad blir nästa steg? Varför har man bara nöjt sig med externa diskar? Varför inte även inkludera interna diskar? Minneskorten till våra kameror och USB-sticken kommer inom något år nå upp i 250B. Skall det också avgiftsbeläggas? Utrymmet du köper i "molnet", varför skall det vara fritt?

Nej, vi är inne på fel väg.
 
ANNONS